Pro lėktuvo langus atsiveria oro uosto vaizdas: statybos ir kuklus, vagonėlį ant ratų primenantis terminalas. Iš oro uosto – į miesto centrą. Toks paprastai būna statistinio turisto maršrutas. Kiekvienas gali rinktis: važiuoti autobusu ar taksi. Kauno taksistai kenčia nuo godumo – tokią išvadą padarė škotai.
„Norėčiau vykti į Kauno centrą“, - pradariau taksi automobilio duris. Prirūkytame salone sėdėjęs vyras pažvelgė godžiu žvilgsniu.
„10 svarų“, - angliškai jis sugebėjo pasakyti tik šią frazę. Vėliau rankų mostais bandė paaiškinti, kad siūlo puikią paslaugą ir gerą kainą.
Nuoroda – į kapines
Kitas škotų teiginys, kad Kaunas – bjaurus ir apšiuręs miestas.
Fiksavau sausus faktus. Oro uosto prieigose - skurdokas vaizdas. Vienoje pusėje kyla naujas terminalas, kitoje stūkso didžiulis angaras, prie jo sovietmetį menantys kioskai ir lietuviškas užrašas „Automobilių saugykla“, nors statinys labiau primena grūdų sandėlį. Automobiliai sustatyti ant žolės.
Prie išvažiavimo kelio iš oro uosto teritorijos – vienintelė nuoroda „Turizmo informacijos centras. 18 kilometrų“. Tačiau iki jo - dar ilgas kelias. Į miesto centrą – jokios nuorodos.
Geriausiu kelrodžiu paprastai tampa vietinių gyventojų patarimai. „Kaip nuvykti į Kauno centrą?“ - klausiu darbininkų, kurie kloja naujus šaligatvius. Jų anglų kalbos žinios – skurdokos, bet anglišką žodį „centras“ atrodo supranta. Vyrai parodo kryptį.
Kur įsikūrę teatrai, muziejai, kitos lankytinos vietos, jie nesugeba paaiškinti. Iki centro – keliolika kilometrų, galbūt apie jas sužinosiu iš nuorodų pakelėse. Tačiau to gali tikėtis turistai. Kauniečiai žino: vienintelė nuoroda kelyje už Karmėlavos iki Kauno pastatyta keturi kilometrai nuo oro uosto. Joje nurodoma Karmėlavos kapinių kryptis.
Vietoj ženklų – miestiečiai
Pirmas patvirtinimas, kad vykstame teisinga kryptimi – prie Kauno miesto ribos. Turistai nuorodą į miesto centrą pamato nuvažiavę beveik 12 kilometrų. Čia stovi ir kitas ženklas – iki Turizmo informacijos centro liko du kilometrai.
Automobilių prekybos salonai, degalinės ir stikliniai pastatai – Kaunas atrodo modernus ir augantis miestas, tačiau Savanorių prospekto pradžioje. Nešienauti kiemai, duobėtos gatvės ir išblukę pastatų fasadai – greitai vaizdas apsiverčia aukštyn kojomis.
Pagrindinėje miesto transporto arterijoje – nė vienos lankytinos vietos nuorodos.
Vienintelė išeitis – klausti praeivių. „Atsiprašau, gal galite pasakyti, kur „Santakos“ viešbutis?“ – paaugliai nužvelgia piktu žvilgsniu. Tačiau Danutė Baltrušaitienė sustoja ir įdėmiai išklauso. Vėliau laužyta vokiečių kalba bando paaiškinti, kad nesupranta angliškai. „Galime kalbėti prancūziškai, rusiškai“, - siūlo ji.
Sužinojusi, kad tariamas turistas tėra žurnalistas, moteris nusišypso: „Retai būnu centre, tačiau kartą per kelis mėnesius bendrauju su užsieniečiais. Ko teiraujasi? Vis to paties: kaip rasti muziejų, viešbutį ar zoologijos sodą,“ - pokalbius prisiminė D.Baltrušaitienė.
„Bandau paaiškinti, nors kartais pagalvoju, kad nebėra, ko pasiūlyti. Pažiūrėkite, kuo pavirto miestas, – šiukšlinas, apšiuręs, ir tiek“, - pykteli kaunietė. Koja paspiria nesugrėbtus lapus: „Kodėl jie nesugrėbti? Kodėl neišasfaltuoti šaligatviai?“
Kritika duos naudos
„Turistams irgi kyla panašių klausimų“, - sako Turizmo informacijos centro vadovas Sigitas Sidaravičius. Jis skaitė škotų žurnalistų straipsnį.
„Nekada nepritarsiu teiginiui, kad Kaunas – bjaurus miestas. Stotyje nemačiau degančių šiukšlių dėžių, - sako vadovas. – Bet tuose rašiniuose yra tiesos. Miestui tikrai pats laikas pasitempti.“
Rinkodaros ir viešųjų ryšių specialistai situacijos nedramatizuoja. „Dievulėliau, nepaliauji galvojęs, kad glazgiečiai šitame mieste jausis kaip namuose“, – ši žurnalisto frazė atperka visą kritiką“, - viešųjų ryšių agentūros „Infor“ vadovas Ugnius Šimelionis įsitikinęs, kad tokia reklama padės į Kauną privilioti daugiau turistų.
„Vien tai, kad apie tave kalba, yra gerai“, - sako viešųjų ryšių specialistas.
Tačiau Turizmo informacijos centro vadovas įsitikinęs, kad būtina spręsti įsisenėjusias problemas. Jis pats ne kartą kalbėjo apie tai, kad reikėtų sutvarkyti pagrindinių gatvių dangą, pastatyti nuorodas. Kodėl to nepadaryta iki šiol?
„Gal taip valdininkai siekia sulaukti užsienio spaudos dėmesio?“ – ironizavo S.Sidaravičius.