Vis akivaizdžiau, kad socialiniame tinkle „Facebook“ sukasi tas pats aktyviausių „kremlinų“ būrelis, tik periodiškai keičiantis formas ir kuriantis vis naujas „iniciatyvas“.
Tikri ar fiktyvūs „Facebook“ vartotojai dalijasi paveikslėliais, kur Kovo 11-oji vadinama „pribaltikos vergų atgimimo“ diena, o sovietiniai rubliai – „mūsų pinigais“.
O vienas naujausių „kremlinų“ projektų – it ant mielių „augantis“ „Facebook“ puslapis „Referendumas dėl prezidentės nušalinimo“. Tik šį mėnesį įsteigto puslapio auditorija auga akyse. Pirmadienį jo „gerbėjų“ buvo kiek daugiau nei 3 tūkst. dabar – jau apie 5 tūkst. Kokia dalis šios auditorijos yra tikri žmonės, o kokia – apgaule „like“ paspaudę interneto vartotojai ar paprasčiausi „negyvų sielų“ profiliai „Facebook“, nustatyti neįmanoma. Bet turbūt neabejotina, kad tokiais tempais augantis populiarumas – dar vienas „kremlinų“ triukas.
Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto (TSPMI) dėstytojas Nerijus Maliukevičius DELFI teigė, jog tokie išsišokimai atspindi bendrą Rusijos propagandos, nukreiptos prieš Lietuvą, tendenciją.
„Lietuva ir, atitinkamai, jos lyderiai tapo Rusijos propagandos taikiniu dėl aiškios ir viešos pozicijos konflikto Ukrainoje atžvilgiu. Todėl pastaruoju metu matome Rusijos diplomatų bandymus apkaltinti Lietuvą neva tiekiant ginklus Ukrainai, o Lietuvos vadovė jau kurį laiką yra tapusi tokių projektų kaip RuBaltic taikiniu“, - kalbėjo N. Maliukevičius.
Pasak jo, pastarasis projektas šiek tiek išskirtinis, mat Maskvos lojalistai imituoja demokratinį procesą.
TSPMI dėstytojas įsitikinęs, kad tūkstantinė auditorija – paprasčiausia skaitmeninė klastotė. Esą jeigu „kremlinai“ sugebėjo „nulaužti“ balsavimą dėl Rusijos TV3 puslapyje, sukurti aibę fiktyvių „Facebook“ vartotojų ar apgaule pritraukti nieko nenutuokiančius žmones – vieni juokai.
„Tokie antisisteminiai tinklaveikos projektai palaiko ir perkuria vienas kitą – neabejoju, kad didelė dalis like'ų yra botai (fiktyūs profiliai – DELFI). Kita dalis, matyt, yra „subėgusi“ iš kitų grupių, kurios palaiko ir daugina viena kitą. Kitas klausimas – kiek čia „lietuviškų“ vartotojų ar botų, o kiek – iš išorės. Šitame kontekste labai vertinga prisiminti TV3 apklausos atvejį“, - priminė N. Maliukevičius.
Anot jo, tokių projektų kūrėjai pirmiausiai siekia dėmesio. „Tokios virtualizuotos socialinių tinklų iniciatyvos ir atakos prieš Lietuvą ir jos vadovus yra tik tiek efektyvios, kiek svarbos ir viešumo mes jiems suteikiame“, - reziumavo N. Maliukevičius.