Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad motinystės ir tėvystės išmokų mažinimas buvo netolygus, nes mažintos ne tik pačios pašalpos, bet nuleistos ir pašalpų „lubos“. Tokiu būdu kai kurios motinystės ar tėvystės pašalpos mažėjo du kartus.
„Šių pašalpų mažinimas buvo netolygus, kai kurios pašalpos sumažintos papildomai. Toks teisinis reguliavimas neatitiko iš konstitucinio teisinės valstybės principo kylančių proporcingumo reikalavimų“, - teigiama Konstitucinio teismo pranešime spaudai.
Šiuo metu „lubos“ siekia 3,2 einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžius, o anuomet Laikinasis įstatymas „lubas“ nuleido nuo 5 iki 4 einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžio sumos ne tik toms mamoms, kurios ruošėsi gimdyti, bet ir toms, kurios savo vaikus jau augino ir pašalpos joms buvo paskirtos pagal senus įstatymus.
Kaip žinoma, konservatoriams laimėjus praėjusius rinkimus ir su keliomis kitomis partijomis suformavus valdančią koaliciją buvo deklaruotas poreikis taupyti valstybės lėšas, tad Seimas 2009 metų pabaigoje priėmė Socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinąjį įstatymą, kuriuos „nukarpytos“ senatvės pensijos, motinystės išmokos, bedarbių pašalpos, vaiko pinigai, slaugos ar priežiūros išlaidų kompensacijos.
Teisės aktas įsigaliojo 2010 metų pradžioje, tačiau motinystės išmokos „karpytos“ nuo liepos mėnesio. Visos motinystės pašalpos sumažintos 10 proc.: tai yra pirmaisiais vaiko auginimo metais išmokos dydis sumažėjo nuo 100 proc. kompensuojamojo uždarbio dydžio iki 90 proc., o antraisiais metais – nuo 85 proc. iki 75 proc. Šis sumažinimas Konstitucijai neprieštarauja.
Laikinasis įstatymas taip pat nuleido motinystės išmokų „lubas“ nuo 5 iki 4 einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžio sumos ne tik būsimoms mamoms, bet ir toms moterims, kurios buvo jau pagimdžiusios. Konstitucinis Teismas pripažino, kad šitoks teisinis reguliavimas Konstitucijai prieštarauja.
Tuo metu draudžiamųjų pajamų dydis nuo 1488 litų buvo sumažintas iki 1170 litų, tad maksimali motinystės išmoka, mokama mamai ar tėčiui nedirbant ir prižiūrint vaiką, galėjo siekti 4680 litų.
Tačiau Konstitucinis Teismas nutarė, jog Konstitucijai neprieštarauja faktas, kad sumažinus motinystės ar tėvystės išmokas nebuvo nustatytas tokių išmokų kompensavimo mechanizmas.
Teismo nuomone, finansinė parama vaikams auginti ir auklėti savo pobūdžiu skiriasi nuo teisės į pensiją, mat pensinio aprūpinimo išmokos siejamos su nuosavybės teisių apsauga.
„Ši parama yra tikslinė, ji sietina su konkrečiu vaiko auginimo ir auklėjimo namuose laikotarpiu bei tokiu paramos dydžiu, kuris priklauso nuo valstybės ir visuomenės išgalių“, - teigia Konstitucinis Teismas.
DELFI primena, kad šiuo metu motinystės ir tėvystės išmokų „lubos“ siekia 3,2 einamųjų metų draudžiamųjų pajamų dydžio sumą. Šių metų draudžiamosios pajamos siekia 1488 litų, vadinasi, maksimali motinystės ar tėvystės išmoka negali siekti daugiau nei 4761 lito.
Dabar mamai ar tėčiui išėjus vaiko priežiūros atostogų vienerius metus išmoka siekia 100 proc. kompensuojamojo darbo užmokesčio, o nusprendus prižiūrėti mažylį dvejus metus pirmaisiais metais išmoka sudaro 70 proc. buvusio uždarbio, antraisiais – 40 proc. Tačiau šiuo metu antraisiais vaiko priežiūros metais mama ar tėtis gali dirbti bei prisidurti papildomai.