Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas sako, kad Lietuva jau yra sustiprinusi strateginės elektros jungties su Švedija „NordBalt“ stebėseną. Bet, anot ministro, stiprinant atsaką į sabotažus iššūkių regionų šalims gali kelti tarptautinės teisės apribojimai.
Aktyvūs Suomijos veiksmai į sabotažą regione garsiai aptarinėjami. Jie suėmė laivo jūreivius, kurie nutraukė vieną iš elektros jungčių. A. Kubiliaus teigimu, Suomijos veiksmai – geras pavyzdys. Bet ruošiamos ir bendrosios priemonės, anonsavo jis.
„Kaip sustabdė laivą ir dabartiniai teisiniai žingsniai. Kiek žinau, kolegė Henna Virkkunen, EK viceprezidentė, irgi atsakinga už saugumą, ji planuoja artimiausiu metu pateikti keletą sprendimų ir visos Komisijos pritarimui.
Kokios priemonės, kaip tai gali būti daroma, kad ES būtų žymiai geriau pasiruošusi stabdyti tokius sabotažo aktus, pamatysime. Be abejo, yra klausimas ir technologinių priemonių – kaip stebėti situaciją. Baltijos jūra yra unikali tuo, kad yra pakankamai sekli, lyginant su povandeniniais kabeliais kitose jūrose.
O čia labai primityviai – inkaro grandinės pakanka pasiekti dugną ir nutraukti kabelius. Stebėseną tikrai reikia stiprinti ir čia yra pačių įvairiausių priemonių, įskaitant ir stebėseną iš kosmoso, kas yra ir tam tikra mano atsakomybė“, – LNK vidurdienio žiniose pasakojo eurokomisaras A. Kubilius.
Toliau – teisinių veiksmų klausimas, tvirtino pašnekovas. O trečiasis aspektas anot jo – „per medžius matyti visą mišką“.
„Mes kartais susikoncentruojame į vieną atskirą Rusijos hibridinio karo elementą, dabar labai svarbu tie patys kabeliai. O prieš tai buvo pabėgėlių instrumentalizavimas, dabar jau vadinamas EK įkarinimu. Matome ir tai, kas visiškai neseniai Vokietijos spaudoje surašyta visa apžvalga – kokių sabotažo aktų yra registravusi Vokietijos žvalgyba pačios šalies teritorijoje.
Tai kai matai visą tą mišką kaip aš sakau, ne atskirus medžius, tada supranti, kad mums reikia turėti žymiai aiškesnę strategiją“, – kalbėjo eurokomisaras A. Kubilius.
LNK vidurdienio žinių eteryje jis sakė matantis poreikį turėti teisę tokius laivus stabdyti, arba kad juos lydėtų pasieniečiai ar kiti per vietas, kur kabeliai yra nutiesti.
„Ir taip neleistų vykdyti tų sabotažo aktų. <...> Iš tikrųjų tai gali ir atskiros šalys daryti, bet jos tai gali daryti tuo atveju, jeigu tai yra jų teritoriniai vandenys. Bet ar gali šalys imtis veiksmų tuose vandenyse, kurie pagal tarptautinę teisę nėra priklausantys (tam tikroms šalims, aut. p.), aš nesiimu spėlioti.
Tik kartais pagalvoji, kad tai, ką daro Rusijos laivynas, nesvarbu, kokios vėliavos yra iškabintos, ypač, kai matome tokius sabotažo aktus, tai darosi vis panašiau į tai, ką žmogiškai vadiname piratavimu, ne teisiškai“, – pabrėžė A. Kubilius.
Jis ragino prisiminti kaip su piratavimo tarptautinė bendruomenė kovojo kitose pasaulio vietose.
„Yra siunčiami kariniai laivai ir yra imamasi visų veiksmų, kad laivyba būtų apsaugota“, – priminė A. Kubilius.
Visą LNK vidurdienio žinių pokalbį su eurokomisaru A. Kubiliumi žiūrėkite čia: