„Mokinys 1: vakar B – 5, šiandien A – 7.
Mokinys 2: vakar B – 17, šiandien A – 18.
Mokinys 3: vakar B – 9, šiandien A – 12.
Mokinys 4: vakar B – 11, šiandien A – 14.
Mokinys 5: vakar B-18, šiandien A – 17“, – pateikė pavyzdį matematikos mokytojas Šarūnas Vaitkus.
Tokie rezultatai buvo gauti, kai mokiniai, ketvirtadienį laikę A lygio patikrinimą, dieną prieš tai praktikavosi su B lygio užduotimis.
Mokytojas feisbuke rašė, kad pirmieji mokinių įspūdžiai išėjus iš A lygio matematikos tarpinio patikrinimo: B lygio užduotis buvo sunkesnė.
„Grįžtu prie klausimo, ar apskritai tuomet verta rinktis B lygį, jeigu taškus A lygio patikrinime surinkti kur kas paprasčiau? Dar nepamirškime fakto, kad B lygiu laikiusiųjų mokinių įvertinimai dauginami iš 0,6, kad būtų sulyginami su A lygio įvertinimais“, – rašė Š. Vaitkus.
Pasak mokytojo, atsiradęs B lygio egzaminas galėjo tapti priežastimi mokiniams drąsiau rinktis mokytis bendruoju kursu, tačiau panašu, kad rugsėjį turėsime gerokai didesnį besimokančiųjų išplėstiniu kursu mokinių skaičių.
„Nesusipratimas ir ne kitaip. Laukiame uždavinių“, – rašė mokytojas.
Mokytojas taip pat rašė, kad plūsta žinutės apie sukčiavimo atvejus patikrinimų metu.
„Patikrinimo vykdytojai buvo tos pačios mokyklos mokytojai, kurie aplaidžiai stebėjo mokinių darbą. Mokiniai nesunkiai galėjo matyti už jų sėdinčių mokinių ekranus, teisingus atsakymus perduoti rankų pirštais ar gestais. (...) Mane jau pasiekė tarpinio patikrinimo užduotis. Pirminio šaltinio neatseku, tačiau jos nutekėjo vos prasidėjus tarpiniam patikrinimui. Panašu, kad nuotraukos siųstos trečiam asmeniui, kad šis atsiųstų teisingus patikrinimo atsakymus.
Tai vienas iš patikrinimo trūkumų – reikia tik pasirinkti arba įrašyti teisingą atsakymą. Apie šį pavojų jau perspėjau vos tik pasirodė egzamino projektas, o šiandien tai virto realybe“, – rašė Š. Vaitkus.
Matematikas: vyksta žiaurus eksperimentas su vaikais
Matematikas Dainius Dzindzalieta irgi savo įraše dalinosi įspūdžiu, kad užduotys A lygio tarpiniame patikrinime lengvesnės nei B lygio tarpiniame patikrinime.
„Tokio egzamino B lygio mokiniai gali pavydėti. Belieka pajuokauti, kad užduotis sukeitė su A lygio užduotimis“, – rašė D. Dzindzalieta.
Pasak matematiko, kai kurios užduotys suformuluotos taip, kad tik pagautų neatidžiai sąlygą perskaičiusį mokinį.
„Mano kalbinti keli stiprūs mokiniai kai kuriuose uždaviniuose tik po ilgo skaitymo suprato, ko nori užduoties autoriai. Kai kurie stiprūs mokiniai šiandien gavo 10-12 taškų iš 20 galimų“, – rašė jis.
Kartu matematikas pažymėjo, kad užduotys dar nepaskelbtos, mokytojai dar jų nematė.
„Bendras įspūdis po tokių patikrinimų yra toks – vyksta gyvas žiaurus eksperimentas su vaikais. Užkeltas streso lygis dar atsilieps vaikams ateityje, nuslūgus įtampai. Net stebiuosi, kaip tėvai tai toleruoja, kaip jie tyli ir neapgina savo vaikų. Už tai jų vaikai ir baudžiami“, – rašė D. Dzindzalieta.
NŠA: agentūra nėra gavusi skundų dėl sukčiavimo
Nacionalinė švietimo agentūrą informacija apie galimus sukčiavimo atvejus pasiekė iš viešosios erdvės.
„Agentūra negavo jokio oficialaus pranešimo ar skundo. Todėl nežinant konkrečios informacijos dėl galimo sukčiavimo atvejo, sudėtinga ką nors komentuoti“, – teigiama agentūros komentare „Delfi“
Agentūra užtikrina, jog matematikos tarpinio patikrinimo užduotis NŠA elektroninėje testavimo sistemoje iki prasidedant tarpiniam patikrinimui buvo saugi. Elektroninė testavimo sistema fiksuoja visus mokinio veiksmus, atliekamus ekrane, todėl šie duomenys bus atidžiai peržiūrėti, aiškinantis galimus sukčiavimo atvejus.
„Tarpinio patikrinimo vykdymo patalpoje gali būti tik mokiniai ir vykdytojas. Į patalpą draudžiama įsinešti mobiliojo ryšio telefonus. Už sąžiningą patikrinimo vykdymą atsakingi vykdytojai.
Visų, kurie yra pastebėję galimus sukčiavimo atvejus, prašoma apie tai pranešti Nacionalinei švietimo agentūrai el. paštu info@nsa.smm.lt“, – rašoma „Delfi“ pateiktame komentare.
Pagal NŠA, abiejų matematikos (bendrojo ir išplėstinio kursų) tarpinių patikrinimų užduotys parengtos pagal atnaujintą matematikos bendrąją programą ir ją atitinka.
„Tai reiškia, kad siekiant teisingai išspręsti visus pateiktus uždavinius, vienuoliktokams turėjo užtekti programoje nurodytų žinių bei gebėjimų, kuriuos įgijo besimokydami iki patikrinimo“, – teigiama NŠA komentare.
B lygio patikrinimas pasirodė sunkus
Tuo metu po trečiadienį vykusio B lygio matematikos tarpinio patikrinimo nuvilnijo emocijų banga, kad buvo sunku.
„Neseniai vykęs skandalas apie fizikos tarpinį egzaminą pasikartoja. Šiandien mokiniai rašė B lygio matematikos tarpinį, tačiau ten tikrai nebuvo bendrasis lygis. Užduotys be galo sunkios, pridėtos temos kurių mes patys nesimokėm ir net nebuvo programoje (kaip pavyzdžiui uždavinys su tangentais). Nors 2 mėnesius skyrėme egzamino pasiruošimui, naudojant Nacionalinės švietimo agentūros (NŠA) egzaminų bandomąsias užduotis ir specialiai skirtas pratybas, uždaviniai niekada nematyti“, – „Delfi“ rašė mokinys.
Nuostabos egzamino sunkumu neslėpė ir matematikos mokytojai. Matematikos mokytojas Š. Vaitkus savo įraše feisbuke klausė: „ar tikrai verta mokytis B lygiu, jeigu 7-8 taškus reikia išsikovoti nagais ir dantimis?“
Kitas matematikas Dainius Dzindzalieta irgi savo sekėjus pakvietė susipažinti su užduotimis.
„Užduotys vaikams, kurie net nesvajoja studijuoti tiksliuosius mokslus. Užduotys, kurių neįveiktų daug A lygiu besimokančių mokinių...“, – komentavo D. Dzindzalieta.
Šis mokytojas pastebėjo ir techninę problemą.
„Viename uždavinyje (nr 8), įvedus teisingą atsakymą rodo klaidą, o įvedus neteisingą atsakymą, rodo, kad teisingai įvestas atsakymas“, – rašė D. Dzindzalieta.
B lygio patikrinimą vertins nepriklausomi ekspertai
Švietimo, mokslo ir sporto ministras Gintautas Jakštas paaiškino, kad tarpiniai patikrinimai skirti įvertinti mokinių žinias ir gebėjimus jas taikyti nestandartinėse užduotyse.
„Tarpiniai patikrinimai taip pat turėtų atlikti ir treniruotės kitiems svarbiems patikrinimams funkciją, nes žmogui geriau sekasi daryti tuos dalykus, kuriuos jis daro ne vieną, o kelis kartus. Tarpiniai patikrinimai netgi turi saugiklius, kurie padeda nesusigadinti rezultatų, kurių prireiks stojant į aukštąsias mokyklas.
Jei fizikos užduotis atliepė šiuos tikslus nors ir su tam tikrais niuansais, kurie bus ištaisyti, tai matematikos B lygio tarpiniai patikrinimai kelia gerokai daugiau klausimų. Klausimai kyla ne tik dėl užduoties atitikimo programai, bet ir dėl uždavinių sudėtingumo lygio ir apskritai jų tikslingumo praktiniame gyvenime, ko ir reikia B lygį pasirinkusiems mokiniams“, – teigė G. Jakštas.
„Todėl įpareigojau sukviesti kompetentingą komisiją šiam darbui atlikti ir užtikrinti maksimalų vertinimo objektyvumą, nes mums visiems svarbi mokinių ateitis. Komisijos terminą šių tarpinių patikrinimų metu girdėsite ne kartą. Manau, tai yra normalu, suprantant, kad sistema diegiama pirmą kartą, tad aiškėjant naujoms aplinkybėms reikia pasitelkti papildomus ekspertinius resursus objektyvumui užtikrinti. Jei reiks, komisijas kviesim ir matematikos A lygio bei kitų mokomųjų dalykų tarpiniams patikrinimams vertinti bei pasiūlymams teikti“, – rašė G. Jakštas.
Jo teigimu, tarptautinėje švietimo praktikoje tai nėra nauja patirtis.
„Komisijų laukia nelengvas darbas, turinio apimtis nemaža, pavyzdžiui, fizikos patikrinimo rezultatus nagrinėjanti komisija paprašė papildomo laiko jai suformuluotiems darbams atlikti. Laiko bus skirta tiek, kiek reikės, nes esminis tikslas nesikeičia – kad nenukentėtų mokiniai ir būtų užtikrintas objektyvus vertinimas“, – rašė ministras.
Šią savaitę – keturi patikrinimai
Šią savaitę rengiami keturi tarpiniai patikrinimai. Jau įvyko filosofijos ir pirmasis matematikos bendrojo kurso tarpinis patikrinimas, ketvirtadienį vyks pirmasis matematikos išplėstinio kurso, o penktadienį – ekonomikos ir verslumo tarpiniai patikrinimai.
Nuo šių mokslo metų vidurinio ugdymo programą papildė nauji mokomieji dalykai – filosofija bei ekonomika ir verslumas. Jie privalomai pasirenkami iš visuomeninio ugdymo mokslų grupės.
Ir filosofijos, ir ekonomikos ir verslumo tarpiniai patikrinimai bus laikomi tik iš išplėstinio mokymosi kurso. Šių dalykų tarpinių patikrinimų užduotį sudaro dvi dalys: pirmojoje dalyje pateikiama 15 uždarojo tipo klausimų, antrojoje – struktūriniai klausimai. Per tarpinį patikrinimą galima surinkti 40 taškų. Abu tarpiniai patikrinimai prasidės 8 val. ryto ir truks 90 minučių.
Pirmasis matematikos tarpinis patikrinimas bus vykdomas ir iš bendrojo, ir iš išplėstinio kurso.
Abiejų kursų pirmojo matematikos tarpinio patikrinimo užduotį sudaro 15 uždarojo tipo ir trumpojo atsakymo uždavinių ir klausimų. Per pirmąjį patikrinimą galima surinkti 20 taškų. Mokiniai matematikos tarpiniame patikrinime gali naudotis skaičiuotuvu be tekstinės atminties, jiems bus suteikti formulių rinkiniai. Rekomenduojamų skaičiuotuvų, kurie yra tinkami naudotis tarpiniame patikrinime, sąrašas skelbiamas NŠA interneto svetainėje. Matematikos tarpiniai patikrinimai prasidės 8 val. ryto ir truks 45 minutes.
Tarpiniai patikrinimai vykdomi ir vertinami elektroniniu būdu. Mokiniai preliminarius rezultatus ekrane pamatys iškart, kai tik baigs atlikti tarpinio patikrinimo užduotis.
Nuo 2024–2025 mokslo metų valstybinio brandos egzamino įvertinimą (iki 100 balų) sudarys tarpinio patikrinimo (iki 40 balų) ir brandos egzamino (iki 60 balų) įvertinimai. Per tarpinį patikrinimą surinkęs ne mažiau kaip 35 taškus, į egzaminą atėjęs abiturientas jau bus tikras, kad jį išlaikė ir turės galimybę rezultatą pagerinti. Jei per tarpinį patikrinimą mokinys surinks 0 taškų, jis vis tiek galės laikyti to dalyko brandos egzaminą.
Jei mokinio netenkintų tarpinių patikrinimų metu gautas rezultatas, juos jis galės perlaikyti (išskyrus lietuvių kalbos ir literatūros pirmąjį tarpinį patikrinimą) 2025 m. pavasarį (IV gimnazijos klasėje).