Tokių mokyklų Lietuvoje tik keturiasdešimt
Ketinančios dalyvauti atrankoje mokyklos turėjo Ugdymo plėtotės centrui pateikti atrankos kriterijuose nurodytus dokumentus. O pastarųjų prisireikė daugybės: savivaldybės pritarimo, moksleivių tėvų sutikimo, mokytojų kolektyvo pasiryžimo ir gausybės kitų duomenų ir dokumentų. Visos dienos modelių išbandyme anketas užpildė 102 mokyklos, iš jų 72 pateikė visus nurodytus atrankos kriterijuose dokumentus. Tačiau į Visos dienos modelio išbandymą atrinkta 40 daugiausiai balų pagal vertinimo kriterijus surinkusių mokyklų. Kartu su keturiasdešimčia šalies mokymo įstaigų, laimėjusių atranką, Kėdainių rajone tokia žinia džiaugėsi Juozo Paukštelio progimnazija.
Džiaugsmą sulaukus žinios netrukus pakeitė rūpestis: o kas ir kaip toliau? Kiekviena iš beveik pusšimčio mokyklų šį Visos dienos mokyklos modelį turi įgyvendinti savitai. Taigi, strategiją tenka sukurti patiems, planą strategijos įgyvendinimui sudaryti taip pat.
Pailgintos dienos grupės nebeliks
Pagrindinis Visos dienos mokyklos tikslas – sudaryti sąlygas kokybiškam, socialiai teisingam ir lygias galimybes užtikrinančiam visapusiškam kiekvieno vaiko ugdymui (-si) visą dieną saugioje mokykloje. Įgyvendinant Visos dienos mokyklos modelį yra lanksčiai modeliuojamas ugdymo turinys: tikslingai derinamas formalusis ugdymas ir neformalusis švietimas, skiriama pakankamai laiko pagilinti mokinių žinias, teikiama individuali mokymosi pagalba, užtikrinama saugi aplinka vaikui iki grįžtant į namus.
Nuo spalio 1 dienos Kėdainių J. Paukštelio progimnazijoje nebeliko pailgintos darbo dienos grupių, jas pakeitė Visos dienos mokyklos grupės. Yra sudarytos trys Visos dienos mokyklos grupės, kuriose organizuojamas užimtumas daugiau kaip šešiasdešimčiai vaikų. Pasak direktorės, tikėtina, kad visi tėveliai, kurių vaikai lankė progimnazijos pailgintos darbo dienos grupę, pasirinks naująjį vaikų užimtumo modelį.
– Tikimės, kad patenkinsim visų tėvelių prašymus. Jeigu vėliau bus daugiau, ieškosime galimybių, kaip tai padaryti. Visos dienos mokyklos durys atviros visiems to pageidaujantiems, tereikia, kad tėveliai pateiktų prašymą, – sako progimnazijos direktorė.
– Planuodami Visos dienos mokyklos veiklas, aktyviai ieškojome ir socialinių partnerių, – apie pasirengimą projekto įgyvendinimui pasakoja J. Paukštelio progimnazijos direktorė Tereza Sotnik. – Planuojame, kad viena diena per savaitę būtų skirta socialinei-pažintinei veiklai, kurios metu su mokiniais bendrautų rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos priežiūros specialistai, Kėdainių literatų sambūrio nariai, Profesinio rengimo centro atstovai, Pagyvenusių žmonių asociacijos nariai, Sporto centro atstovai. Tikimės, kad ateityje, įgyvendinant Visos dienos mokyklos modelio veiklas, socialinių partnerių ratas plėsis.
Iššūkis – sudaryti individualius užimtumo grafikus
Po pamokų vaikams yra atvira progimnazijos biblioteka, skaitykla, sporto salė, o ir lauke tokį gražų rudenį veiklos netruks. Vaikų užimtumas, pasitarus su tėveliais, yra ir bus organizuojamas atsižvelgiant į mokinių poreikius. Kiekvienam bus stengiamasi sudaryti sąlygas užsiimti mėgiama veikla.
– Tai didelis iššūkis mokyklos administracijai, – dalijasi rūpesčiais T. Sotnik. – Suvaldyti mokinių srautus, sudaryti patalpų užimtumo grafikus, užtikrinti mokinių saugumą, atitikti kiekvieno vaiko poreikius ir lūkesčius yra labai sunku, tačiau tikiu, kad dirbdami sutelktai įgyvendinsime užsibrėžtus siekius.
Progimnazijos direktorė supranta, kad kartu su pradinukų prasmingu užimtumu yra labai svarbu pasirūpinti ir mokinių poilsiu. Todėl buvo nuspręsta įrengti poilsio erdves – patalpas, kuriose mokiniai galės „atsipūsti“, ramiai pabūti, atsigerti arbatos arba tiesiog padrybsoti sėdmaišiuose.
Planai gražūs, tačiau reikalaujantys nemažų investicijų. Mokyklos bendruomenė nuoširdžiai dėkoja AB „Lifosa“ ir AB „Nordic Sugar Kėdainiai“ už suteiktą materialinę paramą, kurios dėka poilsio erdvė, spalio mėnesį pakvietė Visos dienos mokyklos lankytojus.
Ministerija „padovanojo“ idėją, o apie pinigus pamiršo
Laukdami spalio 1-osios progimnazijos pedagogai buvo užsėmę ne tik organizaciniais reikalais. Piniginiai rūpesčiai pečius slėgė ne ką lengviau, nes… Švietimo ir mokslo ministerija, paskelbusi atranką, išrinkusi 40 Lietuvos mokyklų, o paskui surinkusi tų mokyklų atstovus į mokymus pranešė, kad lėšų šiam projektui įgyvendinti neskiria. Po žodžiais „kiekviena mokykla Visos dienos mokyklos modelį įgyvendina savitai“ buvo paslėpta ir informacija: ir už savo lėšas.
– Susirinkus į mokymus džiugesys priblėso, – pasakoja J. Paukštelio progimnazijos direktorė. – Seminaro metu supratome, kad iš ministerijos gavome tik idėją ir leidimą įkurti Visos dienos mokyklą, o lėšų tam skirta nebus. Pasijutome nejaukiai, supratome, kad net vaikų maitinimo galimybė dabar tampa pačių projekto įgyvendintojų rūpesčiu.
Vienintelė finansinė pagalba, kurios sulaukė Kėdainių progimnazija, kaip ir kitos trisdešimt projekte dalyvaujančių mokyklų, tai vienas papildomas mokytojo padėjėjo etatas. Todėl Visos dienos mokykloje nuo spalio 1 dienos puse etato dirba du mokytojo padėjėjai.
Su Kėdainių rajono savivaldybe derinamas ir dar vienas klausimas: planuojama, kad tėveliai, kurių vaikai mokykloje užsibus po 17 valandos, už kiekvieną valandą mokės po 1 eurą. Tam reikia Kėdainių rajono savivaldybės tarybos pritarimo. Iki 17 valandos mokykla paslaugas teiks nemokamai.
Ieškojimų metus vainikuos konferencija
Šalies mokyklų, steigiančių Visos dienos mokyklą, laukia įdomūs, pilni iššūkių ir ieškojimų metai. Kiekviena mokykla projektą įgyvendina savitai. Todėl Kėdainių J. Paukštelio progimnazijos atstovų pasiūlymas pavasarį surengti konferenciją ir pasidalinti mintimis, per metus įgyta patirtimi, projekto koordinatorių buvo sutiktas teigiamai.
O kol kas kėdainiškiai pradeda pirmuosius žingsnius:
– Ilgai planavome, tarėmės, sprendėme problemas, o spalio 1 dieną Visos dienos mokykla atvėrė duris pradinukams, pasirengusi jų dieną mokykloje paversti prasminga, džiugia, įdomia ir saugia, – sako J. Paukštelio progimnazijos direktorė T. Sotnik.