Koalicijai užkliuvo geografijos mokytojos iš Panevėžio Beržų progimnazijos Jurgitos Ablėnės rengta pedagogams skirtų nuotolinių kursų „Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrosios programos įgyvendinimas“ medžiaga.
Anot kritikų, mokymų medžiagoje „skleidžiama homofobija, klaidinanti ir realybės neatitinkanti informacija apie Stambulo konvenciją, formuojama nuomonė, kad Vakarų valstybės griauna tradicines šeimas“. Anot jų, „mokymų skaidrėse ir rekomenduojamoje mokytojams skaityti medžiagoje gausu lyčių stereotipų, propagandinio, mokslu ir faktais nepagrįsto turinio“.
„Šioje medžiagoje homoseksualumas yra pateikiamas kaip neigiamas ir žalingas žmogaus elgesys, kuris tapatinamas su psichikos sutrikimais. Pavyzdinėje „situacijos analizėje“ teigiama, kad ES šalims yra primygtinai peršamas neigiamas požiūris apie tradicines šeimas bei neva propaguojami homoseksualumo ir transeksualumo pranašumai. Pabrėžiu, kad ši informacija mokytojams buvo pateikta akredituotos įstaigos. Tai rodo, kad su mūsų lytiškumo ugdymo sistema ne viskas yra gerai ir kad Švietimo ir mokslo ministerija privalo liautis kratysis atsakomybės bei pagaliau pradėti kontroliuoti, kokia informacija pateikiama mokytojams“, – teigia koalicijos atstovė Simona Gaidytė.
Koalicijos atstovai taip pat prašo ministeriją paaiškinti, kodėl „į akredituotą lytinio ugdymo programą pateko informacija, prieštaraujanti ne tik pačios ministerijos patvirtintai Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrajai programai, bet ir Konstitucijai bei tarptautiniams dokumentams“. Jiems kliūva tokie neva mokytojų kursuose pateikiami teiginiai kaip „Pasaulinė sveikatos organizacija siūlo siekti laimės visuotinės masturbacijos pagalba“, „Nepatenkinus kūdikio poreikių, ateityje gali formuotis nesocialus ar net psichiškai nesveikas elgesys, netikrumas dėl savo lyties (su galimu stipresniu polinkiu į homoseksualumą), nedrąsa bendraujant su kitais“ ir t.t.
Kursų rengėja: programą aprobavo ministerija
Kursus, kuriuos pedagogai galėjo išklausyti už 28 eurų mokestį, rengusi mokytoja metodininkė J. Ablėnė BNS sakė, kad jų medžiaga suderinta su ministerija.
„Kai tik atsidaro šitas nuotolinis kursas, iš karto užkliuvome. Kai patalpinome medžiagą (į nuotolinių kursų platformą – BNS), žinau, kad buvo labai daug skambučių. Bet ministerija visą informaciją pasižiūrėjo, patikrino ir akreditavo, man nieko net nereikėjo koreguoti“, – pasakojo pedagogė.
Ji atmeta kritiką, kad skatina mokinius informuoti šališkai.
„Savaime suprantama, kad mes galime skirtingai suprasti tam tikrus teiginius, bet aš tikrai neperšu vieno požiūrio, aš tikrai nesu nusistačiusi“, – sakė J. Ablėnė.
Geografijos paprastai mokanti J. Ablėnė pasakojo, kad lytiškumo ugdymo tema susidomėjo paprašyta apie tai mokyti savo mokyklos mokinius.
„Kadangi man, kaip geografijos mokytojai, buvo „nuleista“ vykdyti šitą programą mokykloje, tai aš nemoku dirbti atmestinai, aš tada pradėjau domėtis, pradėjau skaityti įvairiausias knygas, straipsnius, visa kita, ir sudėliojau tą kursą (...). Daugybę dalykų esu išbandžiusi pati su savo auklėtiniais, su tėvais, su savo sūnumi kalbėjau tomis temomis, tai nedaryta tik dėl darymo“, – sakė mokytoja.
Ministerija pripažįsta, kad kontrolės trūksta
Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) atstovai po žmogaus teisių gynėjų kreipimosi pareiškė, kad pedagogų kvalifikacijos kėlimas turi būti prižiūrimas griežčiau.
„Pripažįstame, kad akredituotų pedagogų kvalifikacijos programų kokybė ir įgyvendinimas turi būti prižiūrimas griežčiau. Ir panašių dalykų, kaip pateikiama šiuose pavyzdžiuose, neturėtų prasprūsti. ŠMM neigiamai vertina šios kvalifikacijos tobulinimo programos, kurią mokytojams pasiūlė viešoji įstaiga „Švietimo tinklas“, lektorių kai kuriuos teiginius, prasilenkiančius su ŠMM patvirtintos Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendrosios programos nuostatomis“, – teigia ministerijos Pedagogų veiklos skyriaus vedėja Vilma Bačkiūtė. Jos komentarą perdavė ministrės atstovė spaudai.
Anot V. Bačkiūtės, kvalifikacijos tobulinimą vykdo akredituotos institucijos ir, gavusios akreditaciją, jos atsako už įgyvendinamų programų kokybę bei jas įgyvendinančių lektorių kompetenciją. Ministerija, gavusi skundą dėl akredituotos institucijos veiklos, inicijuoja ekspertinį vertinimą atvejui ištirti, o pasitvirtinus skundo faktams, institucija gali prarasti akreditaciją.
„Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo įstaigas akredituoja Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra. O pačias programas akredituoja ta įstaiga. Taigi, ji ir atsako už mokytojų kompetencijų tobulinimo programų kokybę. Šiuo atveju atsakomybę turi prisiimti „Švietimo tinklas“, – aiškino ministerijos atstovė.
V. Bačkiūtė pažymėjo, kad patvirtinusi atnaujintą Rengimo šeimai, sveikatos ir lytiškumo ugdymo programą, ministerija su Ugdymo plėtotės centru Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Šiauliuose, Klaipėdoje, Alytuje pernai organizavo šešias viešąsias konsultacijas savivaldybių komandoms, organizuoti vasaros kursai mokytojams. Be kita ko, spalį numatoma atlikti patikrą mokyklose, siekiant konkrečiai išsiaiškinti, kaip sekasi mokytojams, kokios kyla problemos įgyvendinant Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programą.
„Pedagogų rengimo pertvarkos kontekste, šiuo metu yra planuojama pedagogų kompetencijų tobulinimo sistemos kaita. Šiuo metu veikianti sistema yra nepakankamai efektyvi“, – konstatuoja ministerijos atstovė.