Šį incidentą praėjusį trečiadienį pradėjo tirti Trakų rajono savivaldybės sudaryta speciali komisija. Tuo metu Užutrakio dvarą valdančio TINP direkcijos administracijos vadovas Gintaras Abaravičius, kalbėdamas su DELFI, tvirtino neįtaręs, kad šalia centrinių rūmų, kuriuose darbuojasi jo pavaldiniai, patalpas restoranui išsinuomoję verslininkai galėjo įrengti nelegalią pavėsinę.
Restoranui „Fransua terasa“ vadovauja verslininkas Andrius Kolka. Anksčiau jis ėjo dabar jau bankrutavusios bendrovės „Senovė“ generalinio direktoriaus pareigas. Kaip rodo Viešųjų pirkimų tarnybos skelbiami duomenys, 2007-2017 metų laikotarpiu „Senovė“ buvo didžiausias TINP tiekėjas, suteikęs paslaugų už 5,8 mln. eurų – ši įmonė 2008-2011 metais atliko Užutrakio dvaro rekonstrukciją.
Merė ketino pietauti netrukus griuvusiame statinyje
Kaip DELFI pasakojo Trakų rajono merė Edita Rudelienė, nelaimė Užutrakio dvare įvyko rugpjūčio 13-osios, sekmadienio pavakare. Į dvaro teritorijoje vykusį džiazo koncertą susirinkę klausytojai, taip pat kiti lankytojai laiką leido ne tik pramogaudami šalia esančiame ežere, vaikštinėdami po dvaro parką, bet ir užkandžiaudami restorane „Fransua terasa“ bei šalia jo įrengtoje laikinoje pergolėje.
Politikė sakė ir pati ketinusi užsukti į šią pavėsinę, nes joje planavo papietauti su savo svečiais prieš džiazo muzikantų pasirodymą. „Tačiau mano svečiai užtruko, ir, užuot valgę, mes nutarėme apžiūrėti dvarą. O koncerto metu išgirdau, kaip statinys griuvo“, – aiškino E. Rudelienė.
Lūžus laikino statinio perdangoms, įgriuvo stogas – jis užvirto ant pavėsinėje tuo metu buvusios moters, kuri, pasak merės, buvo skubiai „Greitosios pagalbos“ automobiliu išgabenta į ligoninę. Politikė aiškino girdėjusi, kad jai sužeista galva, šonkauliai, „kažkas yra su plaučiais“.
„Tik atsitiktinumo dėka buvo išvengta kur kas didesnės nelaimės. Statinys lūžo, kai koncertas jau buvo prasidėjęs, o prieš jį labai daug žmonių sėdėjo toje terasoje – galėjo būti kur kas daugiau nukentėjusiųjų“, – teigė E. Rudelienė.
Pasak merės, savivaldybės atstovai po nelaimės kreipėsi į TINP, administruojantį Užutrakio dvaro teritoriją. Atsakymas esą buvo toks: ne parko administracija pavėsinę statė, todėl jie – niekuo dėti.
„Stebina, kad ši organizacija, kuri labai akylai prižiūri, kas vyksta Trakuose, ir dalyvauja įvairiuose ginčuose dėl nelegalių statybų, pati savo kieme nelegalaus statinio nepastebi“, – kalbėjo Trakų rajono merė.
DELFI primena, kad šių metų balandį Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) pradėjo tyrimą dėl TINP direktoriaus G. Abaravičiaus veiksmų derinant Trakų autobusų stoties rekonstrukcijos projektą. Kaip skelbė LRT naujienų tarnyba, į STT kreipėsi bendrovė „Trastas“, norinti rekonstruoti stotį, o mainais statyti komercines patalpas. Įmonės vadovas Darius Nedzinskas skundėsi, esą G. Abaravičius daro neteisėtą spaudimą investuotojams ir galbūt kuria korupcinę aplinką.
Gegužę teismas G. Abaravičiaus prašymu laikinai sustabdė Kultūros paveldo departamento, Trakų rajono savivaldybės bei Nacionalinės žemės tarnybos sprendimus, kurie leido vykdyti Trakų autobusų stoties rekonstrukciją.
Pavėsinę įrengė be leidimų
Trakų rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Dariaus Kvedaravičiaus teigimu, įvykus tokiam incidentui kaip šis, su prašymu jį ištirti į savivaldybę dėl komisijos sudarymo turėtų kreiptis statinio savininkas. Kadangi tokio kreipimosi nesulaukta, tyrimas pradėtas savivaldybės iniciatyva.
„Kol kas mūsų surinkti preliminarūs duomenys rodo, kad, deja, stoginė greičiausiai buvo nelegali – statybos leidimas jai išduotas nebuvo. Kadangi sklypą patikėjimo teise valdo Trakų istorinio nacionalinio parko direkcija, matyt, valdytojas bus dėl įvykio atsakingas“, – pažymėjo rajono administracijos vadovas.
Jis DELFI patvirtino, kad savivaldybės administracijos atstovai telefonu bendravo su
„Fransua terasos“ šeimininku. „Paminėjome avarijos likvidavimo situaciją. Jie (restorano savininkai – red.) skubėjo kuo greičiau pašalinti sugriuvusias konstrukcijas, o mums jos reikalingos norint ištirti, kodėl statinys griuvo. Todėl nurodyta aptverti teritoriją, nevykdyti jokių darbų, pateikti turimus dokumentus. Tiek kol kas buvo bendravimo“, – sakė D. Kvedaravičius.
Administracijos direktorius taip pat pasakojo, kad buvo kreiptasi ir į dvaro teritoriją valdančio TINP vadovybę. „Bandėme išsiaiškinti, ar jie žino, kokiu pagrindu tas pastatas ten atsirado. Jie patvirtino, kad pastatui statybos leidimas nebuvo išduotas. Kol kas jų pozicija yra tokia, kad atsakingas nuomininkas. Nors, aišku, keista, kad kai šeimininko sklype atsiranda statinys, tegu ir įrengtas nuomininko, šeimininkas nieko apie tai nežino“, – kalbėjo jis.
Tai, kad nugriuvusiai pergolei buvo būtinas statybų leidimas, DELFI patvirtino Valstybinė teritorijų planavimo ir statybų inspekcija (VTPSI) prie Aplinkos ministerijos. Kaip informavo šios institucijos atstovas viešiesiems ryšiams Albinas Keturka, VTPSI Trakų rajono savivaldybės administracijos pranešimą apie Užutrakio dvaro sodybos teritorijoje esančio restorano lauko terasos stogo griūtį gavo pirmadienio ryte, ir iš karto nuvyko į įvykio vietą.
„Nustatyta, kad įgriuvo antros grupės nesudėtingo statinio, kurio statybai kultūros paveldo teritorijoje yra būtinas statybą leidžiantis dokumentas, stogas. Patikrinimo metu terasą ardė darbininkai, kurie buvo įspėti užtikrinti, kad statybvietė būtų aptverta, į statinį nepatektų pašaliniai asmenys ir būtų užtikrintas aplinkinių saugumas. Už šio statinio savavališką statybą statytojas bus patrauktas administracinėn atsakomybėn“, – nurodė VTPSI atstovas.
Parko direktorius: prašyti leidimų atrodytų labai keistai
DELFI gavo TINP administracijos atsakymus į klausimus dėl laikinosios lauko terasos griūties.
„TINP direkcija informuoja, kad nei viena iš dviejų Užutrakio dvaro sodybos parko terasų, įrengtų grafų Tiškevičių XIX-XX am. sandūroje parko rožyne ir Galvės ežero krante ir TINP direkcijos restauruotų 2008 m., nėra sugriuvusios. Užutrakio dvaro sodybos parko terasos yra valstybės nuosavybė ir jas patikėjimo teise valdo TINP direkcija. Kiek TINP direkcijai yra žinoma, sekmadienį, rugpjūčio 13 d. įgriuvo restorano „Fransua terasa“ medinės pergolės dalis, tačiau TINP direkcija kol kas apie tai nėra oficialiai informuota. TINP direkcija neišduoda jokių leidimų, kadangi tai nėra TINP direkcijos kompetencija“, – rašoma atsakyme.
TINP direkcija informavo, kad 2016 metais „Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka viešo konkurso metu penkeriems metams išnuomojo restauruotą Užutrakio dvaro sodybos buvusios virtuvės pastatą parke maitinimo ir apgyvendinimo paslaugoms teikti“.
„Šiai veiklai (maitinimui ir apgyvendinimui) vykdyti nuomininkas privalo gauti atitinkamus leidimus Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. TINP parko direkcija labai apgailestauja dėl įvykio ir bando išsiaiškinti visas su tuo susijusias aplinkybes“, – teigė parko direkcija.
TINP vadovas G. Abaravičius DELFI sakė, kad parko administracijai „net nekilo jokių abejonių“, jog restorano savininkai įsirengė nelegalią pavėsinę.
„Jie privalo dirbti sąžiningai, tokioje vietoje dirbdami. Vėlgi – nelabai suprantu: savivaldybė sako, kad nėra leidimų, bet laikiniems statiniams leidimai nėra išduodami“, – tikino jis.
DELFI paklausus, ar dvarą administruojantis TINP nebandė išsiaiškinti šios situacijos su nuomininkais, G. Abaravičius pareiškė: „Na, žinote, užteko man pasiteirauti, kai į mus tikrai žmonės kreipiasi, pateikia dokumentaciją, sąlygas, ir kai tik mes pradėjome domėtis, ponas D. Nedzinskas apšaukė visam pasauliui, kad G. Abaravičius kuria korupcinę aplinką. Tai dabar jūs įsivaizduokite: mes esame išnuomoję tą pastatą, visos procedūros yra pasibaigusios, ir dabar pradeda vaikščioti direktorius ir reikalauti, nežinau, leidimus parodyti – ar gavai, ar turi. Atrodytų labai keistai, ar ne?“
„Ponas Abaravičius nėra tas žmogus, kuris žino ir kontroliuoja kiekvieną žmogų saugomoje teritorijoje. Nes, kaip suprantate, turbūt yra TINP direkcija. Tai jeigu niekam nekilo abejonė, tai kodėl jūs čia nutarėte, kad tik G. Abaravičius turėjo visa tai padaryti“, – kalbėjo jis.
Pasiteiravus, ar tokių klausimų sprendimas nėra TINP vadovo atsakomybė, G. Abaravičius aiškino, kad jis nederina projektinės dokumentacijos.
„Deja, pas mus Lietuvoje taip yra, kad atsakingas tas, kuris mažiausiai atsakingas. Na bet čia ne apie tai kalba. Kažkas pastatė, ir atsakinga kažkodėl ne savivaldybė, ne Statybų inspekcija, ne Sanitarinė epideminė stotis (visuomenės sveikatos centras – red.), kuri išduoda leidimus. Aš apskritai galvoju, kadangi mes su tokiais dalykais apskritai nesusidūrę, tai prekybai laikinuose statiniuose išduodant (leidimus – red.) kažkokie reikalavimai yra? Aš šitų dalykų tikrai nežinau“, – tvirtino jis.
Nuomininkas – ilgametis darbų partneris
Paklaustas, ar ne TINP pareiga yra tikrinti jo teritorijoje esančius statinius, G. Abaravičius apie tai pasiūlė „klausti to žmogaus, kuris tai yra padaręs“. Jam pačiam su „Fransua terasos“ šeimininku nepavykę susisiekti, nes šis esąs ne Lietuvoje.
Restoraną „Fransua terasa“ valdančios įmonės „Kavasta“ tinklalapyje nurodytais telefonais pasiekti šeimininkų nepavyko ir DELFI.
Registrų centro duomenimis, įmonės „Kavasta LT“, įregistruotos 2012 metų pradžioje, akcininkas yra Ramutis Sakalauskas. Nuo praėjusių metų vasaros pradžios jai vadovauja A. Kolka. Anksčiau jis ėjo Užutrakio dvarą restauravusios bendrovės „Senovė“ generalinio direktoriaus pareigas – Registrų centro duomenimis, šiame poste jis dirbo iki 2016 metų rugsėjo vidurio, tai yra, ir tuo metu, kai perėmė įmonės „Kavasta“ vairą.
„Senovės“ bendradarbiavimas su TINP tęsėsi ne vienus metus. Pirmąjį pirkimą viešojo konkurso būdu TINP iš A. Kolkos vadovaujamos įmonės įvykdė dar 2008 metais, kai „Senovė“ įsipareigojo restauruoti Užutrakio dvaro sodybą. TINP skelbtus konkursus Užutrakio dvarui restauruoti „Senovė“ laimėjo ir 2009, 2010, 2011 metais. Bendra TINP pirkimų suma iš „Senovės“, kaip skelbia VPT, sudarė 5,8 mln. eurų.