Už jas balsavo 71 parlamentaras – visi dalyvavusieji balsavime. Tai minimalus įstatymui priimti reikalingas balsavime dalyvaujančių Seimo narių skaičius.
Už pataisas balsavo valdančiosios „valstiečių“, socialdarbiečių ir „tvarkiečių“ frakcijos, Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos atstovai, taip pat du konservatoriai ir keli Seimo narių Mišrios grupės atstovai.
Didžioji dalis įstatymo pakeitimų – dėl grėsmės lygių naikinimo, laikinosios priežiūros įteisinimo, teisinės pagalbos, išmokų – įsigalios nuo 2020 metų, pakeitimai dėl sąvokų apibrėžimų, bendrųjų principų įsigalios nuo pasirašymo. Įstatymo pataisas dar turi pasirašyti prezidentė Dalia Grybauskaitė.
Pataisas palaikęs konservatorius Rimantas Jonas Dagys teigė, jog jos užtikrins „tėvų teisę auklėti vaikus taip, kaip numato Konstitucija, nevaržant valdininkų ar kitų organizacijų noro tuos vaikus auklėti taip, kaip jie supranta“.
„Įteisinome proporcingumo principą, suprasdami, kad vaiko atėmimas iš tėvų yra žala ir jinai gali būti taikoma prievartos priemonė, jeigu žala yra didesnė už tą žalą, kurią mes sukeliame vaiko atėmimu. Yra principinis apsisprendimas, kieno pusėje stovime, šeimų ar organizacijų, kurios iš tos (vaiko apsaugos – BNS) sistemos gyvena“, – kalbėjo R. J. Dagys.
Socialdemokratas Algirdas Sysas teigė, jog įstatymas skirtas ginti šeimoms, o ne vaikams, nors ir vadinasi Vaikų teisių apsaugos pagrindų.
„Mano kolega iš komiteto (R. J. Dagys – BNS) pasakė, kam skirta šita pataisa ir įstatymas – šeimoms. O įstatymas vaidinasi Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas. Priimdami tokias pataisas ir moralizuodami kitus kolegas kai kas užmiršta būtent esmę šito įstatymo, kad jis buvo skirtas apsaugoti vaikus nuo prievartos, nuo smurto, nuo mušimo, nuo persekiojimo, nuo psichologinio spaudimo“, – kalbėjo A. Sysas.
„Šitos pataisos labai išplaukusios ir aš manau, kad rezultatų ilgai nereikės laukti. Aš labai norėčiau pamatyti ir išgirsti, ką šitie kolegos po to šnekės“, – sakė socialdemokratas.
Per pastarąjį balsavimą kovo pabaigoje opozicija buvo suardžiusi kvorumą ir taip blokavo pataisų priėmimą.
Opozicija nepalaikė valdančiųjų balsais įstatyme „valstiečių“ vadovo Ramūno Karbauskio siūlymu įrašyto reikšmingos žalos vaiko sveikatai kriterijaus. Jam nebuvo pritaręs pagrindinis Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas.
Šiuo kriterijumi numatyta, kad vaikas iš specialistų akiratin patekusių tėvų paimamas, jeigu jie „nededa pastangų, nekeičia savo elgesio ir toliau šeimoje išlieka realus pavojus vaiko fiziniam ar psichiniam saugumui, galintis sukelti reikšmingą žalą vaiko sveikatai ar grėsti jo gyvybei“.
Dalis parlamentarų tvirtino, kad tokia pataisa pateisina tam tikro lygio smurtą prieš vaikus, tuo metu kai kurios šeimas vienijančios organizacijos laikosi pozicijos, kad taip bus užkirstas kelias nepagrįstam vaikų atskyrimui nuo tėvų.
Socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis tuomet teigė, kad įvedus papildomus kriterijus kyla rizika, jog specialistai turės rinktis – apsaugoti vaiką arba save.
Seimo komitetas apie minimą formuluotę buvo pasisakęs, kad įvedant papildomai reikšmingos žalos galimybę „negalėtų būti tinkamai visapusiškai užtikrinta vaiko apsauga ir gerovė“.
Komitetas argumentavo, kad reikšmingos žalos pasekmės vaikui nebūtinai iš karto atsiras ir negalės būti pamatuotos specialistų: į ateitį sunku nuspėti ar įvertinti, kokią žalą vaikas patirs.
Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymas pakeistas po visuomenėje kilusio rezonanso dėl iš šeimos paimtų vaikų.
Pataisos parengtos sujungus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos bei „valstiečių“ vadovo R. Karbauskio pateiktus siūlymus.
Pataisomis įstatyme įrašyta, kad „vaikų ir tėvų atskyrimas prieš jų valią galimas tik kraštutiniu atveju, kai tai yra neišvengiama ir būtina, siekiant apsaugoti vaiką nuo realaus pavojaus jo fiziniam ir psichiniam saugumui, sveikatai ar gyvybei arba reikšmingos žalos jo sveikatai atsiradimui, ir nėra galimybių vaiko apsaugoti kitais būdais“.
Reikšminga žala sveikatai apibrėžta kaip fizinio, seksualinio, psichologinio smurto prieš vaiką arba vaiko nepriežiūros ar smurto stebėjimo (kai vaikas yra smurto liudininkas) pasekmė, pasireiškianti vaiko fizinės ir psichinės sveikatos, normalios raidos sutrikdymu.
Daugiausiai diskusijų Seime svarstant projektą kėlė vaikų saugumo sąvoka, ją dalis parlamentarų siūlė iš viso braukti iš įstatymo, tačiau parlamentas ją paliko, tik apibrėžęs siauriau, kaip fizinį ir psichinį saugumą. Tarp sąlygų vaiko paėmimui įrašytas realus pavojus dėl jo saugumo.
Taip pat leista vaiką iki 6 metų trumpam palikti su vyresniais šeimos nariais, jei jiems ir nėra 14 metų. Palikimu be priežiūros bus nelaikomas iki 15 minučių vaiko palikimas saugioje aplinkoje su 7–13 metų asmenimis, kurie pagal savo brandą yra pajėgūs esamoje situacijoje juo pasirūpinti.
Įstatyme iki šiol numatyta, kad vaiko tėvai turi pasirūpinti, jog be objektyvios būtinybės vaikas iki 6 metų neliktų be vyresnių kaip 14 metų asmenų priežiūros.
Taip pat nustatyta, kad vaiko teisių apsaugos institucijoms renkant bet kokius su vaiku ar jo šeima susijusius duomenis, vaiko tėvai apie tai informuojami, išskyrus tuos atvejus, kai toks informacijos pateikimas prieštarauja vaiko interesams.
Numatyti griežtesni reikalavimai vaiko teisių apsaugos specialistams. Šalia draudimo dirbti su vaikais padariusiems sunkius ar labai sunkius nusikaltimus prieš vaiką, pridedama, kad vaiko teisių specialistais negali dirbti teisti už kitus apysunkius ar nesunkius nusikaltimus, jei teistumas nėra išnykęs ar panaikintas. Darbuotojams nustatytas nepriekaištingos reputacijos reikalavimas.
Įstatyme nebeliko šeimų organizacijų kritikuoto grėsmės lygių nustatymo ir pereinama prie vaiko ir šeimos poreikių vertinimo. Šeimai ar vaikui nustačius pagalbos poreikį, savivaldybė teikia pagalbą – tai gali būti psichologo konsultacijos, pozityvios tėvystės kursai ar bet kuri kita pagalba.
Taip pat įteisinamas naujas – laikinosios priežiūros – institutas, kad iš nesaugios aplinkos paimti vaikai būtų perduodami globoti giminaičiams, o ne įstaigai, taip pat sutikusiems laikinai prižiūrėti vaiką asmenims būtų skiriama vienkartinė išmoka. Išmoka už prižiūrimą vaiką galės siekti iki 228 eurų per mėnesį, priklausomai nuo vaiko priežiūros dienų skaičiaus.
Pataisos taip pat numato teisinę pagalbą tėvams vaikų paėmimo iš šeimos atveju. Jie gaus nemokamą advokato pagalbą teismuose, be to, jiems nebus netaikomas konfidencialumo reikalavimas atvejo vadybos posėdžiuose, kuriuose sprendžiama apie šeimos pažangą siekiant sudaryti saugias sąlygas auginti vaikus.