11.52 val. Lietuvoje buvo girdimas perspėjimo sirenų kauksmas. Apie sistemos bandymą Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas buvo pranešęs.
Kaip buvo skelbęs departamentas, išgirdę sirenas, gyventojai privalo nedelsdami įsijungti radiją ar televizorių ir išklausyti skelbiamą informaciją bei elgtis pagal pateiktas rekomendacijas.
„Perspėjimo sistemos patikrinimo metu gyventojai bus informuojami ne tik per Lietuvos nacionalinį radiją ir televiziją, regioninius bei vietinius transliuotojus, bet ir trumpaisiais pranešimais į mobiliuosius telefonus, kuriuose yra įjungta korinio transliavimo funkcija“, – buvo rašoma pranešime.
Gyventojų prašyta nusistatyti savo mobiliuosius telefonus perspėjimo pranešimams priimti.
„Tam, kad gyventojai galėtų pasitikrinti, ar teisingai atlikti telefonų nustatymai perspėjimo pranešimams priimti, šių pranešimų perdavimas prasidės kartu su sirenų įjungimo pradžia, t. y. 11 val. 52 min., ir tęsis iki 12 val. 00 min. Visą tą laiką pranešimai bus kartojami kas 1 min.“, – skelbė departamentas.
Vis dėlto gyventojai piktinasi, kad sirenos girdėjosi toli gražu ne visur, o ir pranešimus į mobiliuosius telefonus gavo ne visi žmonės, nepaisant teisingų įrenginio nustatymų.
„Dirbu Vilniaus centre, netoli „Europos“ prekybos centro. 11:52, kaip ir žadėta, pradėjo kaukti sirenos. Nei aš, nei kolegos pranešimų telefone taip ir nesulaukėme (rašau praėjus 1 val. po bandymo), nors visi pasitikrinome savo telefono nustatymus. Įėjus į pastatą sirenoms bekaukiant, paaiškėjo, jog viduje jos net nesigirdi. Taip yra pačiame Vilniaus centre, kur nuo manęs iki artimiausios sirenos buvo ne daugiau 200 metrų“, – Delfi rašė skaitytojas Domantas.
Jis pabrėžė, kad yra vilnietis ir pamena, kokios galingos sirenos girdėdavosi seniau Tuskulėnų gatvėje.
„Kokia nauda iš sirenos, jei ji nesigirdi patalpose, butuose? Jei jinai net centre girdisi tik lauke, tai kaip girdisi miegamuosiuose rajonuose? Ar priešai planuos oro antpuolius per pietų pertrauką, kad visi būtų lauke?“, – svarstė skaitytojas.
Negavusiųjų pranešimų ar negirdėjusių sirenų buvo ir daugiau.
„Vakarykštis perspėjimas apie stiprų vėją atėjo, bet šis – ne“, – pastebėjo kita sostinės gyventoja.
Kauno miesto gyventoja taip pat rašė, kad toliau nuo miesto esančiame rajone garsinių sirenų nesigirdėjo.
Trečiadienį daugėjant žmonių nusiskundimų VPGT išplatino viešą pranešimą.
Šiandien buvo tikrinama Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema. „Jos patikrinimai yra atliekami, kad nustatytume šios sistemos veikimo patikimumą, pasitikrintume vidines perspėjimo procedūras, patikrintume techninių priemonių veikimą, taip pat atkreiptume gyventojų dėmesį į saugumą“, – sakė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento Civilinės saugos valdybos Gyventojų apsaugos organizavimo skyriaus viršininkas Ernestas Trunovas.
„Už Gyventojų perspėjimo ir informavimo sistemą yra atsakingi nemažai šalies subjektų. Ši sistema – tai centralizuoto valdymo sirenos, trumpieji perspėjimo pranešimai gyventojams į mobiliuosius telefonus, informacija ir rekomendacijos per Lietuvos nacionalinį radiją ir televiziją bei per regionines ir vietines radijo stotis.
Šalies gyventojai šiandien girdėjo sirenų gausmą, jiems buvo išsiųsti trumpieji perspėjimo pranešimai į mobiliuosius telefonus apie sistemos patikrinimą. Po šio patikrinimo Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas sulaukė nemažai gyventojų laiškų ir skambučių, kad gyventojai negirdėjo sirenų, negavo perspėjimo pranešimų į mobiliuosius telefonus ir kad trumpam buvo sutrikusi pasirengimo ekstremaliosioms situacijoms interneto svetainė lt72.lt“, – rašoma pranešime.
Pasak E. Trunovo, gali būti kelios priežastys, kodėl kai kurie gyventojai negavo trumpųjų perspėjimo pranešimų į mobiliuosius telefonus: „Pirma, ne visi gyventojai yra nusistatę perspėjimo pranešimų priėmimo funkciją. Kaip tai padaryti, informaciją galima rasti interneto svetainėje lt72.lt (https://lt72.lt/?page_id=1969). Antra priežastis gali būti techninės įrangos, kurią valdo mobiliojo ryšio operatoriai, problemos. Noriu atkreipti pranešimų negavusių gyventojų dėmesį – jums reikėtų interneto svetainėje lt72.lt užpildyti specialią anketą gyventojams, kurioje reikia pažymėti mobiliojo ryšio operatorių, buvimo vietą ir kt. Šiuos duomenis mes išanalizuosime ir operatyviau galėsime nustatyti, dėl kokių priežasčių negautas pranešimas.“ Plačiau https://lt72.lt/?p=8565
Pareigūno teigimu, jeigu gaudžiant sirenoms žmogus buvo patalpoje, jis galėjo jų negirdėti ir dėl gerai garsą izoliuojančių šiuolaikinių langų ar miesto triukšmo. Sirenos geriausiai girdimos lauke. Be to, kai kuriose savivaldybėse jų yra nepakankamai arba šio patikrinimo metu jos nesuveikė. Šis patikrinimas parodė, kad jame dalyvaujantiems subjektams, atsakingiems už tam tikrus sprendimus, būtina imtis priemonių, kad šie trūkumai būtų pašalinti.