Valdyba buvo atšaukta
„Delfi“ šią savaitę rašė, kad gruodžio 12 d. Aplinkos ministerija savo puslapyje paskelbė, kad tuometinis aplinkos ministras Simonas Gentvilas paskyrė Statybos sektoriaus vystymo agentūros (SSVA) valdybos nepriklausomus narius konkurso būdu atrinktus 3 asmenis.
„Delfi“ straipsnį galite rasti paspaudę ČIA.
Valdybos nariais tapo Gediminas Pauliukevičius (strateginio planavimo ir finansų valdymo sritis), Paulius Samoška (informacinių technologijų sistemų vystymo ir erdvinių duomenų kompetencijos sritis) ir Artūras Abromavičius (statybos procesų efektyvumo didinimo sritis).
Valdybos nariais taip pat paskirti SSVA savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos atstovai Lina Krasauskienė ir Kastytis Tuminas.
SSVA valdybos nariai skiriami 5 metų kadencijai.
Vis dėlto vos darbą pradėjęs naujasis aplinkos ministras P. Poderskis, kurį į šį postą delegavo „Nemuno aušra“, valdybą iš karto atšaukė.
Atrinkti valdybos nariai aiškino, kad apie atšaukimą sužinojo gruodžio 18 d. vakare el. žinute.
Poderskis: valdyba suformuota paskutinę buvusio ministro darbo dieną
Kol ministras P. Poderskis atostogavo, jo atstovai pateikė tik bendro pobūdžio informaciją. Tačiau iš atostogų grįžęs ministras pateikė platesnį komentarą.
Jis pažymėjo, kad Statybos sektoriaus vystymo agentūros, kuriai vadovavo iki tapdamas ministru, valdyba buvo suformuota paskutinę buvusio ministro S. Gentvilo darbo dieną.
„Pirmiausia reikia pasakyti, kad Aplinkos ministerijos sistemoje iš visų 14 pavaldžių įstaigų ir įmonių kolegialų organą turi tik VĮ Valstybinė miškų urėdija (kolegialus valdymo organas – valdyba). Ši įmonė veikia po reorganizavimo 2018 m., veikla stabili, jos kryptis daug nesikeis per ateinančius kelis metus.
Tuo tarpu visos kitos įstaigos kolegialių valdymo ar priežiūros organų neturi ir tik SSVA valdyba suformuota paskutinę buvusio ministro darbo dieną“, – teigė ministras.
Taip pat jis mano, kad valdyba buvo suformuota pernelyg skubiai.
„Viešosiose įstaigose valdybos dažniausiai nėra sudaromos, šiuo atveju valdyba sudaryta pernelyg skubiai. Valdybos paprastai sudaromos juridiniuose asmenyse, veikiančiuose pagal Akcinių bendrovių įstatymą ir Valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymą (t. y. AB, UAB, VĮ, SĮ).
2024 m. vasarą įsigaliojus viešųjų įstaigų nepriklausomų valdybos narių atrankas reglamentuojančiam LRV nutarimui, viešuose šaltiniuose prieinama informacija rodo, kad nėra itin aktyviai skelbiamos atrankos ir sudaromos valdybos“, – dėstė P. Poderskis.
Jis aiškino, kad šiuo metu prioritetas dedamas kitur. O ateityje, ministro teigimu, galbūt bus poreikis ir valdybai.
„Siekiant įgyvendinti įmonės strateginius tikslus ir uždavinius, šiuo metu prioritetas teikiamas ne kolegialaus valdymo organo sudarymui, o SSVA žmogiškųjų išteklių stiprinimui, keliant įstaigos darbuotojų kompetencijas ar pritraukiant naujus ekspertus, kurie reikalingi kasdienėje SSVA veikloje. SSVA nuo 2024 m. gruodžio 1 d. perėmė statybos, teritorijų ir žemėtvarkos planavimo dokumentų rengimo ir informacinių sistemų priežiūrą.
Numatoma, kad SSVA veikla per artimiausius metus ženkliai keisis, tikėtina, kad įstaiga bus pertvarkyta į kitos teisinės formos juridinį asmenį, plėsis jos veikla ir keisis profilis. Tuomet bus įvertinta, ar įmonės tikslams pasiekti tikslinga sudaryti valdybą“, – nurodė P. Poderskis.
Įvertino STT pastabas
Tuo metu Specialiųjų tyrimų tarnyba gruodžio 30 d. paskelbė atlikusi korupcijos rizikos analizę statybos dalyvių kvalifikacijos atestatų (KA) ir teisės pripažinimo dokumentų (TPD) galiojimo stabdymo ir panaikinimo procesuose VšĮ Statybos sektoriaus vystymo agentūros veikloje.
Buvo nustatytos itin neigiamos aplinkybės, susijusios su galimu įstaigos neveikimu: neparengtas esminis teisinis reguliavimas, nevykdomos įstatyme numatytos funkcijos, nesilaikoma nustatytų veiksmų terminų. Dėl to kyla ne tik korupcijos rizika, bet ir grėsmė visuomenės sveikatai bei gyvybei.
Kaip nustatė STT, nuo Agentūros įsteigimo nėra patvirtintas būtinas šiai įstaigai veiklos reglamentavimas, o esamas nepakankamas užtikrinti skaidrų ir objektyvų numatytų KA ir TPD turėtojams poveikio priemonių skyrimą.
Analizės metu paaiškėjo, kad aptakiai reglamentuota poreikio svarstyti skundą atestavimo ekspertų posėdyje nustatymo procedūra ir nereglamentuotas posėdžio sušaukimo terminas suteikia posėdžius organizuojantiems asmenims neribotą diskreciją dėl termino nustatymo. Nustatyta atvejų, kai posėdžiai, gavus skundą, buvo organizuoti tik po 1,5–6 mėnesių arba iš viso nebuvo sušaukti.
Reglamentavimas suteikia Agentūrai neribotą diskreciją savarankiškai numatyti terminą, per kurį turi būti tikrinami pateikti dokumentai ir nustatyti papildomą dokumentų pateikimo terminą. Paaiškėjo, kad dėl nepakankamai aiškiai reglamentuotų dokumentų pateikimo terminų netaikomos poveikio priemonės arba jas delsiama taikyti. Nustatyta, kad kai kuriais atvejais, įvykus posėdžiui, atestavimo ekspertai nepateikė rašytinių išvadų, todėl statybos dalyviai galėjo išvengti poveikio priemonių taikymo.
Be kita ko, buvo daug kitų pastabų.
Aplinkos ministras P. Poderskis plačiau paaiškino, kaip vertina STT išvadas dėl jo buvusios darbovietės.
„Su preliminariomis STT analizės išvadomis SSVA buvo supažindinta dar 2024 metų viduryje, o pareigas šioje agentūroje ėjau praėjusių metų rugsėjo-gruodžio mėnesiais. Taigi su STT išvadomis agentūra jau buvo susipažinusi ir anksčiau. Man vadovaujant agentūrai kryptingai dirbome ties STT rekomendacijų įgyvendinimu.
Norėčiau atkreipti dėmesį, kad nemaža dalis STT pateiktų išvadų (atestavimo nuostatų, ekspertų komisijų darbo reglamento parengimas ir tvirtinimas, skundų nagrinėjimo tvarkos aprašas) jau yra beveik įgyvendinta. Planuojame, kad visos STT pateiktos pastabos ir rekomendacijos bus įgyvendintos per šių metų pirmąjį ketvirtį“, – teigė ministras.
Jo teigimu, iškeltus trūkumus stengiamasi pašalinti.
„Nuo 2024 m. rugsėjo SSVA (ir be STT išvadų) konsultuojasi su socialiniais partneriais ir įgaliotosiomis organizacijomis pradėjo vidinę atestavimo ir priežiūros procesų analizę, siekiant tobulinti veiklos procesus, peržiūrėdama egzaminavimo tvarkas, ekspertų komisijos darbo reglamentą, skundų nagrinėjimo tvarkas ir plėtojant atestavimo proceso savitarną, kuri palengvina ir pagreitina atestavimo ir skundų nagrinėjimo procesus.
Agentūra nuo rugsėjo mėnesio išanalizavo procesus, nustatė, kokių procesinių dokumentų trūksta, identifikavo rizikas, parengė jų valdymo metodiką, numatė atestavimo savitarnos vystymo darbus, parengė atestavimo nuostatus ir tvarkas, išsprendė vėluojančių skundų klausimus“, – teigė P. Poderskis.