„Jei toks įstatymas bus priimtas, bet koks dviejų vyrų ar dviejų moterų, einančių susikibus rankomis, gali būti traktuojamas kaip tradicinės šeimos niekinimas“, – pastebi jis.
„Normalios“ šeimos patiria spaudimą?
Už viešą šeimos niekinimą kalbomis, plakatais, šūkiais ir pan. siūloma bausti 1000–3000 litų bauda. Pakartojus tokius veiksmus bauda gali būti ir 6 tūkst. litų. Tokioms įstatymo pataisoms pritarė Seimo valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.
Filosofas Andrius Bielskis įsitikinęs, kad tokie draudimai nereikalingi, nes taip būtų siaurinama demokratinės saviraiškos erdvė. „Tai badymas pusiau politinės valstybės metodus įdiegti tam tikroje sferoje ir labai konservatyvios dienotvarkės stūmimas Seime. Tokius dalykus vertinu labai neigiamai“, – pabrėžia jis.
Tačiau VšĮ „Ori šeima“ vadovas Vilmantas Marcinkevičius mano, kad ši mintis graži, nes tradicinė šeima patiria vis didesnių iššūkių. „Demokratija yra demokratija, bet be jokių rėmų ji išsigimsta. Manau, kad atėjo toks laikas (tai tęsiasi jau keletą metų), kai tradicinės santuokinės šeimos, kuriose vaikas, silpniausia grandis, gali augti saugus, patiria spaudimą“, – tikina jis.
V. Marcinkevičiaus teigimu, normalios šeimos gyvena savo gyvenimą ir sako, kad to dar nejaučia. Bet organizacijos, dirbančios su šeimomis, puikiai žino, kokie yra iššūkiai. „Už tos vadinamosios demokratijos stovi tokia beribė laisvė, kuri normalias šeimas stumia į pakraštį, ir joms vis sunkiau apginti savo teises“, – mano viešosios įstaigos vadovas.
Paklaustas, kas yra „normali šeima“, V. Marcinkevičius atsako, kad tai tradicinė šeima, kuriai pavyzdį rodė seneliai, tėvai. Tačiau dabar ji tampa vadinamosios vakarietiškos laisvės įkaite.
Pirmiausia reikia kovoti su netolerancija
A. Bielskis mano, kad yra didesnių problemų, pavyzdžiui, auganti netolerancija: visai neseniai neištvėręs įtampos nusižudė jaunas žmogus, kuris, kaip paaiškėjo, buvo homoseksualus. Jo nepripažino šeima ir iš socialinės aplinkos jis jautė milžinišką spaudimą bei smerkimą.
„Sutikčiau su mintimi, kad tokie bandymai pozityviai niekaip neprisideda kad ir prie tradicinės šeimos skatinimo. Mes gyvename modernioje Lietuvoje, modernioje valstybėje, kur žmonės patys kuria santykius. Ir visai nesvarbu, kokia yra lytinė orientacija – vis tiek „tradicinė“ vyro ir moters šeima susilaukiant vaikų yra dominuojanti gyvenimo kartu forma“, – pastebi filosofas.
Jis įsitikinęs, kad šioje visuomenėje jai jokios grėsmės nėra, o aptariama iniciatyva tėra bandymas uždrausti kitokias gyvenimo formas. „Pirmiausia, tarkime, homoseksualių žmonių partnerystę. Ne tik uždrausti, bet ir bausti, nes, jei toks įstatymas bus priimtas, bet koks dviejų vyrų ar dviejų moterų, einančių susikibus rankomis gatve, gali būti traktuojamas kaip tradicinės šeimos niekinimas. Tokiu būdu bus leidžiama tokius žmones patraukti atsakomybėn“, – kalba A. Bielskis.
Seimo valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto atstovė Milda Petrauskienė primena, kad 2012 m. ir visai neseniai Petras Gražulis pasiūlė du projektus. Tais projektais ir būtų siekiama, kad už dorovinių vertybių, įtvirtintų Konstitucijoje, šeimos pagrindų viešą niekinimą, raginimą niekinti ir netgi renginių, kurie prieštarauja dorovei, organizavimą (tai homoseksualų paradai, eitynės), jau būtų įtvirtinta administracinė atsakomybė. „Bet komitetas tam nepritarė ir mes pasiūlėme patobulintą variantą, kuriam antradienį buvo pritarta“, – teigia ji.
Nenusprendžiama, ką reiškia sąvoka „niekinimas“
Pasak komiteto atstovės, siūloma, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintos vertybės, viešas šeimos niekinimas kalbomis, demonstruojamais daiktais (pvz., plakatais, šūkiais ir kitomis priemonėmis) užtrauktų baudžiamąją atsakomybę, kaip ir vėliavos niekinimas. „Bet čia vėl išsiskyrė mūsų nuomonės. Aš pati susilaikiau – man neaišku, kas yra niekinimas. Pavyzdžiui, jei per eitynes prieš tradicinę šeimą nepasakoma nė vieno žodžio, – jie tik išsako savo nuomonę“, – kalba M. Petrauskienė.
Ji tikina, kad pati nemato šeimos niekinimo pavyzdžių: „Yra grupė žmonių, kurie bando pasakyti savo nuomonę. Tai visai kitas klausimas. Man nesuprantama sąvoka „niekinimas“. Ką tai reiškia? Kada yra niekinama, kada – ne?“
A. Bielskis pastebi, kad tai tėra baimių eskalavimas ir būrimas iš tirščių. O toks elgesys, kai kalbama prieš Vakarus, prieš lygiomis galimybėmis grįstas naujas žmonių gyvenimo formas, labai primena ypač homofobiškos Rusijos visuomenės dalies mąstymą. „Manau, kad šitie dalykai kaip tik ir yra didžiausias pavojus. T. y. tamsa, sklindanti iš tokių politikų, kaip P. Gražulis ir panašių. Vienintelis jų rinkimų ėjimas ir yra skleisti tas baimes“, – pabrėžia filosofas.
Anot jo, kad to nebūtų, žmones reikia šviesti. Pavyzdžiui, apie homoseksualumą kalbėti kaip apie natūralų dalyką, kaip apie kitą gyvenimo formą ir pan. „Kita vertus, reikia priešintis tokiems įstatymų projektams, kurie regresyvūs ir iš kurių jokios naudos nebus“, – įsitikinęs A. Bielskis.