Patekimas Rusijos piliečiams į Lietuvą yra apribotas sankcijomis, tad daug automobilių su rusiškais numeriais į Lietuvą nuo Rusijos pradėto karo Ukrainoje pradžios nevažiuoja ir taip.
„1 iš 15, tai yra tikrai mažai, nėra daug. Didžiąja dalimi tai yra besinaudojantys supaprastintu tranzitu – vykstantys iš Rusijos Federacijos į Kaliningrado sritį“, – LNK žinioms sakė Padvarionių pasienio užkardos vadas Sigitas Valainis.
Tačiau yra ir kitų išimčių, kai Rusijos piliečiai gali atvykti į Lietuvą.
„ES ir Lietuvos Respublikos piliečių šeimos nariai, diplomatiniai atstovai, humanitariniais pagrindais atvykstantys ir krovininių transporto priemonių vairuotojai“, – išimtis vardijo pasienietis S. Valainis.
Tačiau gali būti, kad tokių Rusijoje registruotų automobilių Lietuvos keliuose išvysime dar rečiau – Europos Komisija (EK) šalims narėms patikslino informaciją, kad rusams uždrausta įvažiuoti į ES su asmeniniais išmaniaisiais telefonais, kompiuteriais ir būtent Rusijoje registruotais automobiliais.
„Jis turi būti perspėtas, kad įvažiavus su tokiu automobiliu, jo automobilis bus konfiskuotas. Atitinkamai, jeigu jis išgirsta tą žinutę, tai jau yra jo sprendimas, ką jis daro toliau“, – LNK žinioms sakė užsienio reikalų viceministrė Jovita Neliupšienė.
Į Lietuvą Rusijoje registruotais automobiliais atvykstantys EK sprendimu nėra patenkinti.
„Žinoma, kad neigiamai vertinu tokį žingsnį. Nes politika yra politika, bet paprasti žmonės neturi kentėti. Mano sesuo Vokietijoje gyvena, sūnėnai ir negalėčiau ten važiuoti? Čia gi nėra normalu. Mačiau televizijoje, kad rusų šeimą Vokietijoje iš automobilio išsodino autostradoje. Juk kažkaip negražu“, – LNK sakė Rusijos pilietis Aleksandras.
Sankcijos neleidžiančios įvažiuoti į ES automobiliams su rusiškais numeriais galiojo jau pusantrų metų, tačiau jų laikėsi tik Vokietija. Ji ir paprašė EK išaiškinimo, kaip veikia tokios sankcijos.
Žiniasklaidoje iš tikrųjų buvo nušviestos kelios tokios istorijos, kaip Vokietijos keliuose automobiliai su rusiškais numeriais būdavo konfiskuojami.
„Šiaip čia jau yra persistengta. Mes į Kaliningradą važinėjame, nieko nepažeidžiame, pagal konvenciją viskas, nieko daugiau. Koks tikslas būtų tai uždrausti? Nesuprantu. Šiaip viza mano yra tranzitinė, tad važiuoti į ES ir taip negaliu“, – savo vertinimą pateikė Rusijos pilietis Jurijus.
Dar vienas Rusijos pilietis Vasilijus kėlė klausimą – kaip ES tai gali drausti.
„Juk ES su Rusija yra sutarusi dėl tranzito, čia aukšto lygio sutarimai. Jau minėjau, kad gyvenu Kaliningrado srityje, o mama Ukrainoje. Dažnai važinėju, neįsivaizduoju, kaip čia dabar bus. O tiems iš Rusijos ko čia važiuoti, ką jie ten pamiršo“, – klausė vyras.
Dėl tranzito į Kaliningradą, pasak užsienio reikalų viceministrės J. Neliupšienės, niekas nesikeičia. Tačiau reikės įrodyti, kad važiuojama yra būtent ten.
„Tranzitinė viza, arba kitokia viza, arba dokumentus, kurie pagrindžia, kad automobilis važiuoja Kaliningrado tranzitu“, – teigė J. Neliupšienė.
Sankcijos negalioja ir diplomatams, tačiau visiems kitiems reikės į ES vykti nebent autobusu, arba vykti pėsčiomis.
„Ar turi leidimą gyventi, laikinai, nelaikinai, ar tai yra kažkoks specialus atvejis, kai lankoma mirties atveju, ar kažkokiais kitais atvejais lankomi artimiausi šeimos nariai, kurie gali atvykti.
Žmonės atvykti gali, negali atvykti transporto priemonės“, – pabrėžė viceministrė J. Neliupšienė.
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Laurynas Kasčiūnas LNK žinioms teigė, jog šis išaiškinimas įtvirtina nuostatą, kad karas yra ne tik Vladimiro Putino ir jo sistemos, bet visos Rusijos visuomenės.
„Ir dėl to ta pati visuomenė turi mokėti tam tikrą kainą. Nėra teisinga, kai ukrainiečiai yra bombarduojami, jų namai yra daužomi, o Rusijos Federacijos piliečiai gali toliau važinėti po Europą“, – pabrėžė parlamentaras L. Kasčiūnas.
Lietuvos institucijos apie konfiskuojamą automobilį perspėti rusus turėtų pradėti jau iš karto. Tačiau dar bus aiškinamasi, ką daryti su jau Lietuvoje važinėjančiais Rusijoje registruotais automobiliais.
Visą LNK žinių reportažą žiūrėkite čia: