„Reikėtų Švietimo įstatyme išrašyti argumentus ir praplėsti vietą dėl vadovo atleidimo iš pareigų, aprašant labai aiškiai, kada galėtų būti vadovas atšaukiamas“, – Seimo Švietimo ir mokslo komiteto darbo grupės susitikime teigė Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) Ugdymo departamento direktorė Jolanta Navickaitė.
Tokį pasiūlymą paskatino Radviliškio rajono savivaldybės spalio mėnesį priimtas sprendimas pakeisti biudžetinių įstaigų nuostatus, kuriuose buvo nustatyta, kad direktorius gali būti atšaukiamas iš pareigų, jei praranda nepriekaištingą reputaciją ar kitaip prarandamas pasitikėjimas juo. Nuostatą kritikavo ir teisininkai, ir Seimo nariai.
„Neadekvatu ir neproporcinga, jei vadovas turi labai daug įdėti pastangų siekdamas tapti vadovu, o po to mes labai supaprastiname jo atleidimą – tiesiog atšaukimas dėl nepasitikėjimo. Čia reikia būtinai sureguliuoti tą dalyką“, – darbo grupės susitikime kalbėjo teisininkas Romas Turonis.
Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) patarėjas Švietimo ir kultūros klausimais Jonas Mickus atkreipė dėmesį, kad panašius pakeitimus įstaigų nuostatose yra priėmusios ir kitos savivaldybės. Visgi, anot jo, kitų savivaldybių įstaigų nuostatose įrašytos tikslesnės priežastys, kuriomis remiantis direktorius gali būti atšaukiamas iš pareigų.
„Iš savivaldybių, be paminėtų Šiaulių, dar Anykščių rajono ir Kėdainių rajono savivaldybės turi priėmusios įstatuose tokią nuostatą, kad meras gali atšaukti. Šiauliuose vadovo atšaukimas iš pareigų taikomas tik išimtinais atvejais – kontrolės vidaus audito išvadoje teigiama, kad švietimo įstaigos direktorius padaro šiurkščius pažeidimus, gaunama STT ar prokuratūros informacija“, – kalbėjo J. Mickus.
Seimo narys Eugenijus Jovaiša pabrėžė, kad Radviliškio rajono savivaldybės taryba į įstaigų nuostatus įtraukė neapibrėžtą formuluotę. Anot jo, tokiu atveju turėtų būti detaliai aprašytos situacijos, kada meras praranda pasitikėjimą ugdymo įstaigos vadovu.
„Radviliškio pavyzdžiu formuluotė yra visiškai kitokia – praradus pasitikėjimą. Šitas „praradus pasitikėjimą“ yra neįmanomai slidi formuluotė, ir jos neapibrėžus, ką tai reiškia tas praradimas, tai tiesiog dalykas, kuris veda prie autoritarinio valdymo“, – kritikavo „valstietis“ E. Jovaiša.
„Kai vadovas yra atšaukiamas, tokiu atveju turi būti detaliai aprašytos situacijos, kada yra prarandamas tas pasitikėjimas ir atšaukimas“, – pridūrė jis.
Siūlyta keisti ir Darbo kodeksą, tačiau toks kelias – sudėtingesnis
Lietuvos švietimo įstaigų vadovų profesinę sąjungą (LŠĮVPS) atstovaujantis teisininkas Ignas Kerbelis darbo grupei taip pat siūlė svarstyti Darbo kodekso koregavimą.
„Reikėtų svarstyti ir Darbo kodekso 104 straipsnio pakeitimą, ir nebenumatyti galimybės įrašyti atšaukimą juridinio asmens steigimo dokumente“, – siūlė I. Kerbelis.
Vis dėlto, teisininkas R. Turonis atkreipė dėmesį, kad Darbo kodekso procesas būtų per ilgas. Todėl, anot jo, geriau numatyti pakeitimus Švietimo įstatyme.
„Esu skeptiškas dėl Darbo kodekso keitimo. Darbo kodeksas keičiamas su Trišalės tarybos pritarimu paprastai ir tai žiauriai ilgai užtrunka“, – pažymėjo R. Turonis.
„Mano nuomone, turėtų būti keičiamas Švietimo įstatymas ir jame būtų sudėlioti saugikliai dėl vadovo atleidimo“, – pridūrė jis.
Visgi siūlymas keisti Darbo kodeksą netenkino daugumos darbo grupės narių. Todėl sutarta siūlyti keisti Švietimo įstatymą, jame numatant aiškias priežastis, kuriomis remiantis būtų galima atšaukti ugdymo įstaigos direktorių iš pareigų.
Seimo Švietimo ir mokslo komiteto darbo grupei taip pat pavesta parengti tikslius siūlymus Švietimo įstatymo pakeitimui. Darbo grupė turėtų pasiūlyti kriterijus, kuriais remiantis meras galėtų atšaukti ugdymo įstaigos vadovą iš pareigų.
ELTA primena, kad praėjusią savaitę Seimo Švietimo ir mokslo komitete nuspręsta suburti darbo grupę ir peržiūrėti mokyklų vadovų atšaukimo iš pareigų teisinį reglamentavimą. Tokį komiteto sprendimą paskatino pranešimas apie Radviliškio rajone esančios ugdymo įstaigos vadovės galimą atšaukimą iš pareigų vienašališku mero sprendimu.
Tokį direktorės atšaukimą iš pareigų paneigė Radviliškio mero patarėjas Linas Garbenis.
Vis dėlto, kaip ir buvo teigta praėjusios savaitės komiteto posėdyje, Radviliškio rajono savivaldybės taryba spalio pradžioje pakeitė visų biudžetinių įstaigų nuostatus. Anot mero patarėjo, toks sprendimas priimtas todėl, kad nuostatos nebeatitiko Vietos savivaldos įstatymo. Taip pat, remiantis Lietuvos aukščiausiojo teismo praktika, pakoreguota vadovų atšaukimo iš pareigų tvarka.