Už balsavo 70 Seimo narių, prieš pasisakė 23 parlamentarai, susilaikė – 33.

Susirūpinusi Agnė Širinskienė nuogąstavo, kodėl Vidaus reikalų ministerijai jau ne kartą tenka taisyti Valstybės tarnybos reformą, tačiau Teisės departamentas vis tiek randa, anot jos, 61 klaidą.

Politikė kėlė klausimą, ar ministerija iš principo nenori įstatymo sutvarkyti, ar tiesiog to negeba padaryti. Įstatymą pristačiusi premjerė Ingrida Šiomytė pažymėjo, kad reformos iniciatorė – Vidaus reikalų ministerija – atsižvelgdama į Konstitucinio Teismo naujausią nutarimą, paskutinį kartą koregavo įstatyme numatytą nuostatą, susijusią su nepriekaištinga valstybės tarnautojų reputacija, o kitas Teisės departamento pastabas galima aptarti atitinkamuose komitetuose.

„Vyriausybė pirmą kartą projektą atsiėmė bandydama atsižvelgti į tą pastabą teisės departamento, kuri susijusi su darbo užmokesčio sistemomis. Teisės departamentas liko prie savo nuomonės, trečią kartą mes pateikiame dėl neseno Konstitucijos teismo išaiškinimo dėl nepriekaištingos reputacijos ir dėl to projektą būtina buvo pataisyti, o visas kitas Teisės departamento pastabas galima aptarti komitetuose“, – iš Seimo tribūnos kalbėjo ministrė pirmininkė.

Reformos projektas buvo grąžintas Vyriausybei po praėjusią savaitę vykusio Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) posėdžio. Parlamentarai atidėjo reformos svarstymą neribotam laikui. Toks sprendimas priimtas atsižvelgus į pačių įstatymo pataisų iniciatorių prašymą ir Teisės departamento išvadas dėl galimo prieštaravimo Konstitucijai.

Reformos iniciatorė – Vidaus reikalų ministerija – atsižvelgdama į Konstitucinio Teismo 2022 m. spalio 20 d. nutarimą, koregavo įstatyme numatytą nuostatą, susijusią su nepriekaištinga valstybės tarnautojų reputacija. Naujausioje įstatymo redakcijoje siūloma nepriekaištingos reputacijos reikalavimus tarnautojams diferencijuoti pagal nusikalstamos veiklos pavojingumą bei pobūdį. Taip pat siūloma atsižvelgti į atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės pagrindus ir užimamas pareigas.

ELTA primena, kad spalį parlamento teisininkai pateikė išvadą, kad įstatymo projektas prieštarauja Konstitucijai, nes reformoje nėra nustatyta maksimalių pareiginės algos koeficientų pertvarka. Antrą kartą TTK svarstant reformos klausimą, projektą tobulinimui atsiėmė patys iniciatoriai – reformos svarstymas atidėtas neribotam laikui.
TTK nukėlus Valstybės tarnybos įstatymo projekto svarstymą, Seimo opozicija negailėjo kritikos Vidaus reikalų ministerijai. Demokratų frakcijos „ׅVardan Lietuvos“ atstovai ėmė abejoti ministerijos vadovybės kompetencija ir kėlė klausimus dėl jos antikonstitucinės veiklos.

Vidaus reikalų ministerijos pateiktuose siūlymuose numatytos priemonės įsisenėjusių problemų sprendimui ir valstybės tarnybos efektyvumo didinimui. Tobulinti valstybės tarnybą numatoma penkiomis kryptimis: sustiprinti vadovų korpusą, ugdyti reikiamus valstybės tarnautojų gebėjimus, valstybės tarnautojų veiklą orientuoti į rezultatus, sukurti naują darbo užmokesčio apmokėjimo sistemą ir įkurti Viešojo valdymo agentūrą.

Valstybės tarnybos pertvarkoje siūloma mažinti atotrūkį tarp valstybės tarnybos reglamentavimo ir Darbo kodekso nuostatų, valstybės tarnybą priartinti prie darbo santykių, darbo užmokestį susiejant su darbuotojų kompetencijomis, gebėjimais ir veiklos rezultatais.
Atlyginimų didėjimas yra numatytas etapais – politikams atlyginimai būtų didinami tik nuo naujos kadencijos pradžios, t.y., ne anksčiau nei 2025 m. Pirmiausiai atlyginimai kiltų teisėjams, valstybės įstaigų vadovams ir valstybės pareigūnams, o nuo 2024 m. – statutiniams pareigūnams.