Į tokią viešųjų ryšių specialisto Mykolo Katkaus idėją – atviromis akimis pažvelgti į žydų istoriją – dėmesį atkreipė ir pasiūlymą įregistravo penki Seimo konservatoriai.
„Ši mintis kilo po vakarykščio M. Katkaus įrašo feisbuke, jis labai tiksliai užčiuopė, kad tai dabar iš tiesų yra pilka zona, iki galo neaptartas klausimas, į kurį visuomenė reaguoja labai jautriai, labai opiai. Ir kol tai yra tokia opumo zona, tai susidaro erdvė tokiems viešosios nuomonės oportunistams, kaip ponia R. Vanagaitė, pelnyti populiarumą tai išnaudojant“, – sakė Mantas Adomėnas.
Pasak parlamentaro, kad to nebūtų, geriausia – patiems atvirai ir sąžiningai ištirti mūsų istoriją.
„2019 metai yra tinkama proga tam, bet labai svarbu, kad tai nebūtų eiliniai proginiai metai su formalia valdiška komisija, valdiškais projektėliais, kad tai būtų rimta proga pažvelgti į Lietuvos žydų, mūsų tautos ir visuomenės neatskiriamos dalies likimą XX amžiuje, ir atsakyti į tuos klausimus, kurie vis dar tebėra neatsakyti“, – sakė M. Adomėnas.
Pasakė, kuo pavojinga R. Vanagaitė
Idėją sugalvojęs M. Katkus neneigė, kad ji gimė po skandalo dėl R. Vanagaitės pasisakymų.
„Ponios R. Vanagaitės provokacija parodė, kad, kai visuomenė pati nepasirūpina tuo, kad Lietuvoje nebūtų nuslėptų istorijos faktų, tuo pasinaudoja išorinės jėgos, kurios pasiėmę tą temą ja naudojasi tiek savo asmeniniams populiarumo siekiams, tiek provokacijoms, tiek kartais tai stebėtinai sutampa su mūsų kaimynų vykdomais informacinio karo veiksmais“, – sakė M. Katkus.
Pasak viešųjų ryšių specialisto, „nereikia neigti ponios R. Vanagaitės knygoje minimų faktų, kurie yra teisingi, ponios R. Vanagaitės provokacija neturi tapti kažkokiu noru pabėgti, sakyti, kad viskas yra tik provokacija“.
„R. Vanagaitė yra pavojinga dėl to, kad ji daug kur – teisi. Vienintelis būdas parodyti tas vietas, kur ji yra neteisi, tai pačiai mūsų visuomenei aiškiai suvokti, kas tuo metu vyko“, – sakė M. Katkus.
Viešųjų ryšių specialistas taip pat nepritaria aptariamos rašytojos širdies draugo, nacių medžiotojo Efraimo Zuroffo reikalavimams dėl neva kompromituojančios informacijos neleisti paskelbti 2018 metų A. Ramanausko-Vanago metais.
„Privalome gerbti savo didvyrius ir laisvės kovotoją. Ponas A. Ramanauskas-Vanagas yra žmogus, kuriuo remiasi visa ideologija, kuria vadovaujasi mūsų ginkluotosios pajėgos, jis išpirko tą kaltę, kad mes nepasipriešinome okupantui“, – sakė M. Katkus.
Tačiau, pakalbėjus apie laisvės kovotojus, pasak viešųjų ryšių specialisto, būtų labai sveika pakalbėti ir apie bendruomenę, kuri buvo šitos valstybės dalis, ji sudarė nuo 30 iki 70 procentų miestelių, kuriuose mes dabar gyvename, gyventojų, ir pabandyti įvertinti žydų bendruomenės indėlį į mūsų Lietuvą.
Pasak M. Katkaus, tai būtų galimybė prisiminti jų atsiradimo aplinkybes, kultūros lobius, materialų turtą, kurį jie yra sukūrę, pagerbti tuos, kurie buvo teisuoliais ir gelbėjo žydus, bet taip pat įvertinti ir mūsų tautos valstybės atsakomybę už tai, kad keli tūkstančiai lietuvių dalyvavo naikinant žydus ir prisidėjo prie didžiausio pasaulyje nusikaltimo, nukreipto prieš vieną tautą.
„Turint mintyje, kad yra daugybė lietuvių kilmės išeivių, kurie gyvena visame pasaulyje, ta mūsų skausminga atmintis galėtų tapti ne tik skiriančiu, bet ir jungiančiu mus bruožu“, – sakė M. Katkus.