Į Sudaną draudžiama iš Lietuvos gabenti strateginės bei dvigubos paskirties prekes. Tokia laikomas ir sraigtasparnis Mi-17. Tai paaiškėjo po muitinės kriminalinės tarnybos pareigūnų, kurie buvo sulaikę sraigtasparnį, atlikto tyrimo.

Praėjusį šeštadienį, kai buvo gautos garantijos, kad šis sraigtasparnis Sudano nepasieks, leista išvežti strateginę prekę. Leidimą sraigtasparnį skraidinti į Sudaną J.Mažintas buvo davęs sausio 14 dieną. Šis pareigūnas pasirašė kelionės maršrutą, kuriame nurodoma, kad galutinis skrydžio tikslas - Sudano sostinė Chartumas.

Grėsė tarptautinis skandalas

„Mažai trūko, kad Lietuva, leidusi karinės paskirties sraigtasparnį išgabenti į Sudaną, būtų apkaltinta pagalba tarptautiniam terorizmui", - sakė Muitinės departamento direktoriaus pavaduotojas Juozas Rimkevičius.

Pernai sraigtasparnis Mi-17 buvo įtrauktas į sąrašą dvigubos paskirties orlaivių, kuriuos draudžiama iš Lietuvos išgabenti į Sudaną bei dar kelias su tarptautiniu terorizmu susijusias šalis.

Pareigūnas draudimų negavo

„O ką aš turėjau su tuo lėktuvu daryti?" - paklaustas, kodėl davė leidimą skrydžiui į Sudaną, atsakė J.Mažintas. Pareigūnas teigė įstatymų nepažeidęs: „Kai pasirašinėjau dokumentą, iš muitinės nebuvo gauta jokių draudimų".

J.Mažintas sakė nemanąs, kad išgabenus sraigtasparnį į Sudaną būtų kilęs tarptautinis skandalas. Esą specialiosioms tarnyboms reikėjo pradėti aiškintis dėl sraigtasparnio, kai jis buvo atgabentas į Kauną remontuoti.

„Jei norėta užkirsti kelią sraigtasparnio skrydžiui į Sudaną, reikėjo uždrausti jį remontuoti. Dabar niekas jam nesutrukdys ten pakliūti", - sakė J.Mažintas.

Lėktuvui išskristi neleido

Sulaikyti pusiau karinės paskirties sraigtasparnį Mi-17 buvo nutarta praėjusį ketvirtadienį, kai muitinė gavo informacijos, kad jis bus išvežtas į Sudaną.

Iš pradžių sraigtasparnio savininkų atstovai paneigė, kad krovinys keliaus į Sudaną. Jie įrodinėjo, jog galutinis kelionės taškas -Jungtiniai Arabų Emyratai. Patikrinus dokumentus paaiškėjo, kad sraigtasparnis nusileis Šarajaus oro uosto laisvojoje ekonominėje zonoje. Iš ten nesudėtinga jį nuskraidinti bet kur.

Norėjo pakrauti vaisių?

Tikrinant dokumentus dar paaiškėjo, kad prieš nusileisdamas Šarajaus oro uoste sraigtasparnį gabenantis lėktuvas turi nutūpti Sudane. Ši šalis - visiškai ne pakeliui skrendant į Jungtinius Arabų Emyratus.

Paklausti, kam daromas didelis lankas, sraigtasparnio savininkų atstovai iš pradžių teigė, kad taip pigiau. Vėliau jie ėmė tvirtinti, kad Sudane sraigtasparnį gabenantis laineris papildomai bus pakrautas vaisių.

Abejonių kėlė ir bendrovė, kuriai priklauso Kaune remontuotas sraigtasparnis. Paaiškėjo, kad tai Kambodžoje registruota kompanija, kurios vadovas - rusas.

Krovinio savininkai melavo

Jau prieš baigiant sraigtasparnio remontą „Helisotos" vadovai įspėjo užsakovus, kad dėl jų ketinimų skristi į Sudaną gali atsirasti problemų su Lietuvos valdžia.

Į šį laišką atsakęs sraigtasparnio savininkų - Kambodžoje registruotos bendrovės „Impex Royal Cambodia Company" vadovas A.Borisenka teigė, kad strateginis krovinys bus gabenamas į Jungtinius Arabų Emyratus.

A.Borisenka teigė, kad sraigtasparnį gabenantis lėktuvas pakeliui į Jungtinius Arabų Emyratus tik trumpam nusileis Sudane, kur bus su didelėmis nuolaidomis papildomai pakrautas vaisių. Kambodžos bendrovė „Helisotos" vadovus užtikrino, kad Mi-17 nepasiliks Sudane.

Bet vėliau paaiškėjo, kad sraigtasparnį gabenantis lėktuvas net neketino leistis Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Laineris pagal J.Mažinto patvirtintą maršrutą turėjo skristi iš Kauno per Baltarusiją ir Turkiją tiesiai į Chartumą.