– Premjere, jei jau esame LRT – nuo to gal ir pradėkime. Didelei daliai Seimo narių LRT atsakymų į pateiktus klausimus neužteko, jie atsiuntė naujus klausimus. LRT Taryba šiandien kreipėsi į Valstybės kontrolę pati prašydama LRT atlikti valstybinį auditą. Aš, kaip prodiuseris, ir daugelis kitų prodiuserių, su kuriais teko kalbėti, sutiks Seimo nariams atskleisti sąmatas, sutartis ir t.t. kaip jūs pats vertinate visą šitą istoriją?
– Pirmiausia, manau, mes turėtume įvertinti, koks yra teisinis reguliavimas Lietuvoje kalbant apie nacionalinį transliuotoją. Buvo stiprus pasiekimas, kurio kvestionuoti nereikia, kada finansavimas nacionaliniam transliuotojui buvo labai aiškiai nustatytas įstatyme ir jis nepriklauso nuo politinės valios – tik nuo šalies ekonomikos rodiklių.
O dėl ataskaitos teikimo... Aš nesu Kultūros komiteto narys, o Seimo statute numatyta, kad LRT parlamentinę kontrolę vykdo būtent Kultūros komitetas, matyt, ankstesnės LRT ataskaitos pateikimas, kaip aš suprantu, ir buvo tas momentas, nuo kurio prasidėjo visa ši istorija. Aš visgi manyčiau, kad nėra nieko blogo, jei Seimo nariai nori detaliau susipažinti su ataskaita – visgi LRT finansavimas nėra toks jau mažas. Kokie buvo pateikti klausimai ir atsakymai, kokios kokybės – man sunku vertinti.
Visgi, manau, labai gerai, jei, kaip pats ir sakėte, prodiuseriai sutinka pateikti detalesnę informaciją, taip pat labai sveikintinas žingsnis, kad pati Taryba kreipėsi į aukščiausią audito instituciją, kad būtų atliktas auditas. Manau, po visų šitų veiksmų dings gandai ir spekuliacijos kas, kiek ir už kiek perka – parduoda, ar kiek kas uždirba.
Jeigu yra dalykų, kurie kertasi su komercinėmis paslaptimis, yra Seimo narių, kurie turi teisę dirbti su slapta informacija ir jie galės į tuos dalykus gilintis. Man, kaip Seimo nariui, net nebūtina gilintis į visą detalę informaciją. Aš pasitikiu savo kolegomis Seime ir jeigu jie pasakys, kad biudžeto lėšos naudojamos skaidriai ir efektyviai – man tokio atsakymo pakanka.
– O jeigu kiltų kitos iniciatyvos? Tarkime, LRT pateikia papildomą informaciją, prodiuseriai pateikia viską, Seimo nariai susipažįsta ir sako: ne, nepakanka, steikime specialią komisiją. Arba net kiltų iniciatyvos pakeisti LRT įstatymą taip, kad būtų galima atšaukti visą LRT Tarybą, pakeisti jos formavimo principus ir t.t.
– Manau, tikrai ne. Tuos principus, ypač LRT nepriklausomumo, nebuvo taip paprasta pasiekti, todėl manau, kad tai yra ir turi išlikti. Labai svarbu, kad LRT išlaikytų savo nepriklausomumą ir objektyvumą. Žurnalistai, net ir LRT dirbantys žurnalistai, turi užduoti klausimus, dažnai nepatogius, kritikuoti – tai yra žiniasklaidos misija. Aš tikrai nemanau, kad šiandien turėtume kalbėti apie kažkokius kardinalius su LRT susijusius dalykus, kol nesulaukėme papildytų išsamių atsakymų. Visas kitas tolimesnis kelias, nemanau, kad būtų labai perspektyvus, nes mes ir kitose valstybėse matome įvairių bandymų daryti įtaką nacionaliniam transliuotojui. Tai tikrai iššaukia dar didesnes aistras. Manau, kad yra labai normalūs ir suprantami norai žinoti, kaip panaudojamos biudžeto lėšos, ir, manau, kad LRT Taryba turi pati būti suinteresuota pateikti visus atsakymus. Manau, kad ne visko pateikimas ar negalėjimas visko pateikti gimdo dar daugiau klausimų.
– Bet kuriuo atveju yra teisė ir ji galioja. Negalima pateikti to, ko tu įstatymiškai negali pateikti be antros pusės sutikimo. Bet kuriuo atveju, premjere, ar jūs neigsite, kad visa tai susiję ir su tuo, kad kitais metais baigiasi dabartinės LRT administracijos įgaliojimai ir tai susiję su būsimų LRT vadovų skyrimu?
– Tikrai tokių intencijų ir minčių negirdėjau. Mes turime labai aiškų mechanizmą: Tarybos nariai yra paskirti ir jų paskyrimo mechanizmas yra toks, kad dabartinė valdžia Tarybos narius galės pakeisti kitai valdžiai. Yra labai aiškiai numatytos institucijos, kurios siūlo narius į Tarybą. LRT taryba suorganizuos konkursą ir to konkurso metu bus išrinkta nauja vadovybė. Taip, kaip buvo ir iki šiol.