Tokių gyventojų, Asmens dokumentų išrašymo centro duomenimis, gali būti apie 20 tūkst.

Europos Sąjungai sugriežtinus elektroninio parašo kūrimo įtaisams keliamus saugumo reikalavimus bei siekiant užtikrinti asmens tapatybės kortelių, kaip elektroninio parašo kūrimo įtaisų, atitiktį aukščiausiems saugumo standartams, senesnės nei iki 2024 m. sausio 1 d. išduotos asmens tapatybės kortelės nuo šių metų liepos 23 dienos nebegalės būti naudojamos kvalifikuoto elektroninio parašo kūrimui.

Atsižvelgus į klientų poreikius bei įvertinus tokios paslaugos aktualumą, nuspręsta elektroninio parašo kūrimui netinkamas korteles Lietuvos piliečiams keisti nemokamai, kai jos išduodamos bendra tvarka. Už asmens tapatybės kortelės keitimą mokėti nereikės, kai šis dokumentas užsakomas Lietuvoje ir tuo atveju, kai dėl tokios paslaugos kreipiamasi į Lietuvos diplomatines atstovybes ar konsulines įstaigas užsienio valstybėse.

Ką reikia žinoti?

Jei jūsų kortelės išdavimo data yra nuo 2022 m. rugsėjo 2 d. iki 2023 metų gruodžio 31 d. ir šią kortelę naudojate kaip elektroninės atpažinties ar elektroninio parašo priemonę, jums reikia rezervuoti vizitą pasirinktame Migracijos departamento klientų aptarnavimo skyriuje ir užsakyti naują kortelę įprasta tvarka, per 30 dienų. Tik tokiu atveju šis dokumentas jums bus pakeistas nemokamai.

Jei kortelę pasikeisti norėsite greičiau – per 5 darbo dienas arba per 1 darbo dieną – jums už šią paslaugą teks mokėti įprastas valstybės rinkliavas, atitinkamai 60 arba 100 eurų.

Jei jūsų kortelės išdavimo data yra nuo 2022 m. rugsėjo 2 d. iki 2023 metų gruodžio 31 d., tačiau jos nenaudojate kaip elektroninės atpažinties priemonės, jums nieko daryti nereikia. Jūsų kortelė kaip asmens tapatybę patvirtinantis dokumentas ir toliau galios iki joje nurodytos datos.

Kuriuos žmones liečia pokyčiai?

Jau prieš kurį laiką rašėme, kad Migracijos departamento direktorė Evelina Gudzinskaitė teigė, kad Kauno ir Vilniaus gyventojai, norintys iki liepos 22 dienos spėti pasikeisti asmens tapatybės korteles, naudojamas elektroniniam parašui, turėtų paskubėti.

„Tai paliečia visus gyventojus, kurie asmens tapatybės korteles naudoja elektroniniam parašui, kad pasirašytų dokumentus ir šiuos dokumentus yra išsiėmę iki šių metų sausio 1 dienos. Taigi, visas tas korteles reikia pasikeisti“, – LNK Žinioms kalbėjo Migracijos departamento direktorė.

Evelina Gudzinskaitė

Departamento vadovė akcentavo, kad jeigu korteles gyventojai naudoja tam, kad identifikuotų save elektroninėje erdvėje, pavyzdžiui, prisijungiant prie Elektroninių valdžios vartų, tų kortelių keisti nereikia, jos galios toliau.

Pokyčiai, paaiškino E. Gudzinskaitė, neliečia žmonių, elektroniniam parašui naudojančių, pavyzdžiui, mobiliuosius telefonus ir panašiai – kalbama tik apie asmens tapatybės korteles.

Atnaujintos asmens tapatybės kortelės galios dešimt metų. E. Gudzinskaitė sakė, kad nauja tapatybės kortelė gali būti išduodama ir be lusto, suteikiančio galimybę identifikuoti save elektroninėje erdvėje, o tik kaip asmens tapatybės dokumentas.

Reikalavimai griežtinami nuolat

Paklausta, kodėl įsigaliojo nauji reikalavimai, departamento vadovė patikino, kad reikalavimai, taikomi kvalifikuotam elektroniniam parašui, griežtinami periodiškai.

„Tai natūralu, nes keičiasi technologijos. Todėl visi elektroninio parašo sertifikatai turi būti periodiškai atnaujinami. Tiesiog Europos Sąjunga eilinį kartą sugriežtino reikalavimus, ir dėl to pagal naujus reikalavimus išduodamos asmens tapatybės kortelės nuo sausio 1 dienos, todėl senosios nebegalioja“, – teigė ji.

Vilniečiai ir kauniečiai turėtų suklusti

Ji akcentavo, kad po 22 dienos turimos asmens tapatybės kortelės galios iki juose nurodytos datos, jas bus galima naudoti, tačiau tik ne elektroniniam parašui.