Norint „Spartaną“ pakeisti moderniu lėktuvu, tektų pakloti per 100 milijonų eurų. Lietuvos vadovams reikėtų mažiausiai 2 naujų lėktuvų. Vyriausybė ir Prezidentūra teigia, kad atsisakyti „Spartano“ nebesvarstoma.
Per daugiau nei mėnesį prezidentas Gitanas Nausėda su žmona ne kartą išbandė kariuomenės Lėktuvą SPARTAN, kuris jau ne sykį griovė Lietuvos vadovų planus. Pernai,„Spartanui“ sugedus, prezidentė Dalia Grybauskaitė nenuskrido į Estiją pasveikinti su Nepriklausomybės 100-mečiu.
Kitą kartą „Spartanas“ nepakilo Briuselyje. Premjeras Saulius Skvernelis savo feisbuko pasyroje padalijo įrašu: „Atskristi pasisekė. Grįžti, deja, jau nepavyks.“
Po šių nesėkmių šalies vadovai kalbėjo, kad Lietuvai reikia įsigyti naują lėktuvą. „Kalbėjau su premjeru, kad mum reikia analizę padaryti kiek mum kainuoja“, – dar praėjusių metų lapkritį sakė Seimo pirmininkas Viktoras Pranckietis.
Krašto apsaugos ministerija padarė analizę. Atsisakius „Spartano“ kiti keliavimo būdai būtų brangesni. Ir gerokai.
Iš privačių bendrovių nuomoti 40-ties vietų lėktuvą su įgula kainuotų nuo 2 iki 4 milijonų eurų per metus. Nuomojant tektų dalį pinigų išmesti veltui. Mat bendrovių pasiūlyti minimalūs skrydžio valandų skaičiai – tris kartus didesni nei Lietuvos poreikiai.
„Nesusidaro tas valandų skaičius didelis. Nesusidaro toks kritinis, kad jau sudarytų masės klausimą. Todėl pagal mūsų skaičiavimus yra tam tikras permokėjimas“, – sakė Krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis.
Lietuvai nusprendus lėktuvą ne nuomoti, o įsigyti naują, tektų mokėti apie 100 milijonų eurų. Mat reikėtų mažiausiai 2 lėktuvų. Ministras paaiškina kodėl:
„Aviacija toks dalykas, kad yra dažni remontai, dažni reguliarūs remontai. Ir, aišku, kalbant apie svarbių asmenų vizitus, turi būti atsarginis variantas“, – teigė jis.
Kaip pavyzdį, kokius lėktuvus būtų galima įsigyti, krašto apsaugos ministerija pateikia Lenkiją. Už 100 milijonų eurų lenkai įsigijo du lėktuvus GULFSTREAM.
Tačiau panašu, kad Lietuvos vadovai ir toliau skraidys „Spartanu“. Prezidentūra pranešė, kad spartaną išbandęs Gitanas Nausėda – patenkintas.
„Kelionės lėktuvu „Spartan“ atitinka Prezidento kelionėms keliamus saugumo bei protokolo reikalavimus. Lėktuvo įsigijimo ar ligšiolinės kelionių praktikos keitimas tikrai nėra prioritetinis klausimas Prezidentūroje ir jokios diskusijos šiuo klausimu nevyksta“, – tokia Prezidentūros poziciją cituoja „Lietuvos ryto“ televizija.
Paaiškėjus, kiek kainuotų pakeisti „Spartaną“, Vyriausybės kanceliarija televizijai atsakė, kad Krašto apsaugos ministerijos skaičiavimai nėra svarstomi.
„Spartanas“ yra krovininis lėktuvas, bet per dvi valandas galima įmontuoti specialią kapsulę 24-iems keleiviams.
Pirmasis „Spartanu“ pradėjęs skraidyti Valdas Adamkus juokaudavo – neva visi keleiviai „Spartane“ priversti paskęsti apmąstymuose. Nes susikalbėti dėl propelerių triukšmo ir vibracijos – neįmanoma.
Tokio paties tipo kaip „Spartanas“ lėktuvu kartais keliauja Japonijos premjeras. Taip pat –Vokietijos Kanclerė. Nors tiek Japonija, tiek Vokietija turi ir keleivinius lėktuvus šalies vadovams.
Ko gero brangiausias, prabangiausias ir saugiausias – Jungtinių Valstijų prezidento lėktuvas. Jame erdvūs darbo kabinetai, posėdžių salės, net miegamieji su dušais.