Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius Vyriausybės posėdžio metu pristatė daugiau nei prieš penkerius metus priimtą sprendimą nuimti žalias rodykles. Jo teigimu, su savivaldybėmis buvo bendraujama, ypač nuo rudens, jokių nesklandumų, jo teigimu, nebuvo numatyta.
Vis dėlto, jis ministras teigia, kad dauguma problemų iškilo sostinėje. „Vilniaus miesto savivaldybė neįvykdė arba nepilnai įvykdė numatytas priemones“, – tvirtino ministras.
Sostinėje iki pokyčių buvo 120 sankryžų su žaliomis rodyklėmis, pakeista 52. Iki praėjusių metų paskutinės dienos sekcijos įtvirtintos 24, teigė ministras. Dar septyniose pokyčiai turėtų įvykti iki kovo.
„Papildomai peržiūrėjus situaciją atsirado poreikis dar 9 sankryžose atlikti papildomus darbus“, – teigė J. Narkevičius.
Jis siūlė priimti pakeitimą, kuris leistų laikinai atstatyti žaliąsias rodykles, kol bus atlikti numatyti darbai, bei įrengti žalias lenteles ten, kur neįmanomi kiti pakeitimai. Lentelės turi būti kabinamos suderinant su Transporto kompetencijų agentūra.
Premjeras S. Skvernelis teigė, kad turi pastabų. „Penkeri metai. Penkeri metai pasiruošti savivaldybėms, – teigė S. Skvernelis. – Savivaldybės puikiai matė sankryžas ir eismo mazgus.“
Jis įvardijo, kad buvo galima kalbėtis ir kreiptis prieš pusmetį. „Niekas nepadaryta per penkerius metus, o po penkerių metų prabudo ir ieško pasiteisinimų“, – tvirtino S. Skvernelis.
Statistikos duomenų taip pat nėra, premjero teigimu. Jis įvardijo, kad nėra duomenų, jog žaliosios rodyklės didino avaringumą.
Premjeras taip pat stebėjosi sujauktu eismu sostinėje. „Kam mes investuojame milijonus į aplinkkelius, jei šiandien Vakarinis aplinkkelis stovi“, – kalbėjo S. Skvernelis.
Jis teigė, kad tik ministro įsakymo neužteks, esą turi viskas būti sureguliuota įstatymiškai.
„Kalbėti apie laikinumą prasmės nėra“, – teigė S. Skvernelis.
J. Narkevičius teigė, kad sutinka su pastebėjimais. „Pridursiu, kad šitas sprendimas buvo priimtas 2014 metais, nuo rudens vykdėme nemažą darbą analizuodami ir svarstydami“ , – teigė J. Narkevičius ir pridūrė, kad, siekdami priežiūros, įtraukė Transporto kompetencijų agentūrą, kuri turėtų patvirtinti savivaldybių siūlymą vienoje ar kitoje sankryžoje grąžinti žalią lentelę.
S. Skvernelis pateikė pavyzdį, kad jei viešai pasiekiamoje informacijoje skelbiama, kad Vilniaus savivaldybei lentelių nuėmimas kainavo šimtą tūkstantį eurų, tai vienos lentelės nuėmimas kainavo 833 eurus. „Įspūdingi skaičiai“, – tvirtino premjeras.
Rodykles grąžinti į gatves buvo siūloma metams, esą tiek laiko užtektų pasiruošti visiems iššūkiams, kurie dabar ištinka miestiečius gatvėse. Vis dėlto Vyriausybės posėdyje šis laiko tarpas nenuskambėjo, esą kabėtų tol, kol būtų pasiruošta.
Nutarimas nuo šių metų pradžios pašalinti visas žaliąsias rodykles buvo priimtas 2014-ųjų spalį, per šį laiką savivaldybės turėjo pasiruošti šiam žingsniui, tačiau net ir susisiekimo viceministras neslepia, kad ne visos savivaldybės spėjo tam tinkamai pasiruošti.
Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius posėdžio išvakarėse BNS sakė, kad galutinį sprendimą dėl rodyklių įrengimo konkrečiose sankryžose priimtų ministerija savivaldybių teikimu, įvertinusi tarpines ekspertų rekomendacijas.
Tokiu sprendimu nepatenkinta Vilniaus valdžia teigia, kad norėtų sugrąžinti rodykles neribotam laikui ir spręsti dėl jų įrengimo vietos pati.
Susisiekimo ministerija tvirtina, kad sprendimas nuimti žaliąsias rodykles buvo priimtas pasiremiant dar 2014-aisiais pristatyta analize, tačiau Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius, nepritariantis ministerijos sprendimams, analizę vadina „pseudo tyrimu be jokių duomenų“. O kaip ji atrodo iš tikrųjų?
Analizę „Šviesoforų lentelių su žalia rodykle poveikis eismo dalyvių elgsenai ir saugumui“ dar 2014-ųjų balandį pristatė Kelių ir transporto tyrimo institutas (dabar – Transporto kompetencijų agentūra). Autorius nėra nurodomas.
44 puslapių analizę sudaro įžanga, teorinė dalis, informacija apie tirtas sankryžas bei išvados. Nurodoma ir literatūra, kuria buvo pasiremta: 2013-ųjų Kelių eismo taisyklės, 2009-2013-ųjų Eismo įvykių Lietuvos keliuose ir gatvėse registras, 2012 m. patvirtintos „Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės“, 1995 m. „Kelio ženklų ir šviesoforų naudojimas“ bei vienas vokiškas šaltinis – šviesoforų gairės, sudarytos 2010 metais.
Išvadose rekomenduojama ne nuimti lenteles, o daugiau jų neįrenginėti, nors būtent pasiremiant šia analize jos ir buvo nuimtos.