Užsienio žiniasklaidoje nesiliauja svarstymai dėl vyskupų sinodo sprendimų. Netrūksta manančių, kad Vatikano lig šiol priimti sprendimai nuvilia. Vis dėlto Bažnyčios atstovai nelinkę visko spalvinti tamsiomis spalvomis.
Kaip pranešė Vatikano radijas, sinode dalyvavę vyskupai iš viso pateikė net 470 pataisų, į kurias buvo atsižvelgta sudarant baigiamąjį dokumentą, kuris prieinamas visiems tikintiesiems – skelbiamas Vatikano tinklalapyje.Kaip pažymi Vatikano radijas, baigiamajame sinodo dokumente gerokai praplėsta dalis, kurioje kalbama apie šeimų svarbą ir jų pozityvų liudijimą.
Keblūs klausimai
Punktai, kurie balsavimo metu negavo dviejų trečdalių daugumos, yra tys: 52 – kalbantis apie Komuniją išsiskyrusiems gyvenantiems civilinėje santuokoje, 53 – kalbantis apie vadinamąją „dvasinę Komuniją“ ir 55 – kuriame kalbama apie homoseksualias poras.
Spaudos konferencijoje apie trečiąją neeilinę Vyskupų Sinodo asamblėją „Šeimos pastoraciniai iššūkiai evangelizacijos kontekste“ kalbėjęs jėzuitas Federico Lombardi atkreipė dėmesį, kad baigiamajame dokumente iš viso nekalbama apie santuokos „laipsniškumo“ kriterijų, taip pat atsisakyta anksčiau paliesto homoseksualių porų auginamų vaikų klausimo.
Skelbiama, kiek vyskupų pasisakė už kiekvieną baigiamojo dokumento punktą. Pasak tėvo Lombardi, tai iliustruoja konsensuso kiekvienu klausimu mastą ir reiškia, kad kiekviena daugumos pritarimo nesulaukusi tema dar gali būti gilinama ir brandinama.
Kaip pažymi Vatikanas, sinodas nesibaigė, jis tęsis dar visus metus. Visą tą laiką vyks diskusijos, dirbs bent kelios darbo grupės, Konkretesnių sprendimų tikimasi ateinantį rudenį.
Įspėjo apie pavojingą „gerietiškumą“
„Esame gundomi nedraugiškai susikaustyti, užsidaryti tame kas parašyta, įsitverti raidės, neleisti, kad Dievas mus stebintų... Kita pagunda – destruktyvus „gerietiškumas“, kuris vardan apgaulingai suvokiamo gailestingumo norėtų tvarstyti žaizdas prieš tai jų neapvalius ir nepagydžius, tai simptomų, o ne ligų gydymas...
Esame gundomi akmenį paversti duona... o taip pat duoną paversti akmeniu ir sviesti į nusidėjėlius... Esame gundomi naudodami kalbos subtilybes daug kalbėti, bet nieko nepasakyti“, – uždarydamas dvi savaites Vatikane trukusį sinodą atkreipė dėmesį popiežius Pranciškus.
Vyskupas R. Norvila apie sinodo užkulisius
Lietuvai sinode atstovavęs Vilkaviškio vyskupas Rimantas Norvila Vatikano radijui papasakojo apie sinodą iš vidaus.
„Sakyčiau, Sinodo atmosfera tikrai šilta, miela, betarpiška, galbūt prisidėjo ir tai, kad Šventasis Tėvas kvietė, ragino melstis prieš prasidedant Sinodui, ir manau, dėl to tas rezonansas pasaulyje taip pat didesnis, nes daugelis žmonių žinojo apie Sinodą, kad jis vyks. Dar, mano manymu, prisidėjo tai, kad šeimų tematika yra labai aktuali šiandieniniame pasaulyje: tiek Bažnyčioje, tiek visose visuomenėse“, – sakė vyskupas.
Kaip Vatikano radijui pabrėžė Lietuvos atstovas, sinode buvo aiškiai matyti, kad skirtingiems kraštams aktualios skirtingos temos.
„Pavyzdžiui, Rytų Europoje labiau nuskambėjo pasisakymas homoseksualių asmenų atžvilgiu, tačiau tai nebuvo Bažnyčios pasisakymas, o gal vieno ar dviejų Sinodo Tėvų apibendrinti posėdžių metu išsakytų pasisakymų pamąstymai“, – interviu teigė vysk. R. Norvila.
Galutinį sinodo dokumentą dvasininkas vadino ne baigtiniu darbo rezultatu, o tiesiog surinkta medžiaga, gairėmis po metų vyksiančiam Sinodui.
„Būtų verta pastebėti, kad pačioje pradžioje, atidarant Sinodą, posėdžių salėje popiežius Pranciškus maloniai kreipėsi į visus dalyvius, prašydamas įsiklausyti į kitų žodžius kantriai ir nuolankiai. Ir pastebėjome, kad antros savaitės metu, jau net pirmosios pabaigoje, kai kam tikriausiai to nuolankumo pritrūko ir suskubo daryti išvadas, tačiau iš tikrųjų tos galutinės išvados bus tik Sinodo pabaigoje“, – sakė vyskupas, pridurdamas, kad šitie metai bus gera proga visoje Bažnyčioje, taigi, ir Lietuvos vyskupijose, daugiau dėmesio skirti atvirai diskusijai apie šeimą, apie šeimos sielovados gerinimą.
Lietuvoje viena aktualiausių darbo sričių – išsiskyrusiųjų sielovada
Pasak vyskupo, Lietuvos mastu ir atskirų vyskupijų mastu, atskirų vyskupijų šeimos centruose kaip tik dabar pradėtas peržiūrėti visas parengimo šeimai procesas.
„Dar viena sritis, kur Lietuvoje mes turėtume žymiai didesnį dėmesį atkreipti, yra išsiskyrusiųjų sielovada. Sinode buvo labai aiškiai išskirti tie išsiskyrusieji, kurie nesudaro kitos šeimos, ir tie, kurie sudaro kitą, naują šeimą be santuokos sakramento. Žvelgiant į visas Sinodo diskusijas, Bažnyčia numato ateityje šiai sielovados sričiai skirti žymiai daugiau dėmesio, daugiau pastangų. Lietuvoje, kur mes turime arti 50 procentų skyrybų, tai tikrai labai aktualu. Manau, kad mūsų kraštui vienas iš aktualiausių Sinode aptartų dalykų yra išsiskyrusiųjų sielovada: ji turėtų būti peržiūrėta ir kokios yra galimybės siekti ją stiprinti“, – pabrėžė vyskupas R. Norvila.
Pasak dvasininko, Sinode daug kartų buvo akcentuotas požiūris į šeimą, kaip Dievo numatytą, Dievo norėtą planą žmogui. „Manau, tai gali duoti naujos gyvybės, naujo gyvybingumo, naujos vilties“, – Vatikano radijui sakė vysk. R. Norvila.
Paviešino vyskupų balsavimo rezultatus
DELFI primena, jog sinodas truko dvi savaite. Tarp sinodo klausytojų pasauliečių buvo Vilniaus arkivyskupijos Šeimos centro vadovas psichologas psichoterapeutas Algirdas Petronis.
Po dvi savaites trukusių posėdžių Šventasis Sostas paskelbė du dokumentus – Sinodo žinią šeimoms ir baigiamąją ataskaitą Relatio Synodi, kurioje apibendrintos popiežiui skirtos asamblėjos diskusijos.
Patvirtintas Vyskupų Sinodo baigiamasis dokumentas prieinamas visiems, jis skelbiamas Vatikano tinklalapyje. Popiežius Pranciškaus nurodymu, viešai paskelbta, kiek vyskupų balsavo „už“ ir „prieš“, priimant kiekvieną dokumento paragrafą.
Nutraukė nepatogių klausimų marinimo tradiciją
Popiežius siekė, kad sinodas nevirstų rungtyniavimu gražbylyste ir patogių klausimų nagrinėjimu. Taip pat Šventasis Tėvas griežtai atmetė iki šiol galiojusią tvarką, kai Sinode kurijos atstovai iš anksto įspėdavo dalyvius, kokių klausimų nedera kelti, kurių temų nereikėtų aptarinėti, kad nebūtų keliama nereikalinga sumaištis.
Sinode akcentuotas nuo seno Bažnyčios skelbiamas santuokos neišardomumas, tačiau kartu siūlyta iširusiose santuokose ar be santuokos sakramento gyvenančiose porose matyti netobulas santuokinės tikrovės formas.
Kaip paskelbė Vatikanas, Bažnyčia „turi atpažinti ir už regimų sakramentinės tikrovės ribų išsibarsčiusiais Žodžio sėklas ir su pagarba žiūrėti ir į tuos, kurie Bažnyčios gyvenime dalyvauja nepilnu ir netobulu būdu, o ne tik matyti trūkumus“.