Po vizitų Lietuvos kalėjimuose ET CPT išreiškė susirūpinimą dėl šalies laisvės atėmimo įstaigose pastebėto smurto tarp kalinių. Ataskaitoje pabrėžiami smurto tarp kalinių registravimo ir tyrimo trūkumai, taip pat daugialypės tokio smurto priežastys: neteisėtų narkotikų vartojimas, neformali kalinių hierarchija ir visiškai nepakankamas laisvės atėmimo įstaigų darbuotojų buvimas gyvenamosiose patalpose.
LKT, reaguodama į minėtas pastatas, nurodė jau pradėjusi taikyti bei rengia naujas priemones, skirtas išgyvendinti smurtą tarp nuteistųjų, užkirsti kelią narkotikų patekimui į kalėjimus, suteikti pagalbą nuo priklausomybės kenčiantiems nuteistiesiems.
„Konkretus pavyzdys: buvo įdiegta greito reagavimo į nuteistųjų sužalojimo atvejus sistema. Siekiame įkurti saugias erdves, kur bausmę galėtų atliki didesnę smurto riziką patiriantys nuteistieji“, – Eltai pateiktuose atsakymuose nurodo LKT.
Anot tarnybos, siekiant suvaldyti smurto tarp įkalintųjų atvejus, bendradarbiaujama su prokuratūra. Vis dėlto, pasak LKT, nors ir norima, kad dėl smurto atvejų būtų pradėti tyrimai, susiduriama su tokių situacijų reglamentavimo problemomis.
„Daugelis tarpusavio smurto atvejų baigiasi nežymiais sveikatos sutrikdymais, dėl kurių pradėti ikiteisminį tyrimą galima tik esant nukentėjusiojo skundui. Dėl neformalių tarpusavio taisyklių nuteistieji labai retai sutinka pateikti tokius skundus“, – atkreipė dėmesį LKT.
Tarnyba skelbia, kad, kovojant su narkotikų platinimu įkalinimo įstaigose, griežtinama korespondencijos kontrolė.
„Plečiamas pakaitinio gydymo prieinamumas nuo priklausomybių kenčiantiems nuteistiesiems. Taip pat peržiūrimos reabilitacijos programos, siekiant išplėsti jų prieinamumą turintiesiems priklausomybių“, – kitas taikomas priemones vardijo LKT.
Atkreipia dėmesį į pareigūnų trūkumą
Tarnyba, reaguodama į ET CPT pastabas Lietuvai, atkreipė dėmesį ir į tai, kad šalies kalėjimai susiduria su pareigūnų ir kitų specialistų trūkumu. Taip pat LKT dar vienu iššūkiu įvardija pasenusią kalėjimų infrastruktūrą.
„Darbas kalėjimuose sunkus tiek fiziškai, tiek psichologiškai. Jis reikalauja ne tik specialaus pasirengimo, bet ir atitinkamo nusiteikimo – noro padėti žmogui, paruošti jį iš naujo prisitaikyti laisvėje, visuomenėje.
Daug problemų kelia ir pati kalėjimų infrastruktūra. Turime senus, susidėvėjusius, modernių kalėjimų poreikių neatitinkančius pastatus. Kai kurie jų – paveldo objektai, tad galimybės juos modernizuoti yra itin ribotos. Daugelis nuteistųjų kalėjimuose gyvena ne kamerose, o bendrabučiuose“, – dėsto LKT.
Dėl šių problemų, LKT teigimu, kalėjimų pareigūno profesija yra nepatraukli, sunku prisivilioti naujų darbuotojų.
„Dabartinė infrastruktūra yra itin „imli“ darbuotojų skaičiui. Turėdami modernią infrastruktūrą galėtume užtikrinti aukštesnį priežiūros ir kontrolės lygį su mažesniu darbuotojų skaičiumi. Deja, dabartinė infrastruktūra prisideda prie pareigūnų darbo apsunkinimo ir jo patrauklumo mažinimo“, – nurodo tarnyba.
Anot LKT, siekiant išspręsti ET CPT įvardintas problemas Lietuvos kalėjimuose, reikėtų sistemai skirti didesnį finansavimą.
„Daromi teisiniai ir organizaciniai pokyčiai sprendžia dalį problemų. Tačiau siekiant atnaujinti pasenusią kalėjimų infrastruktūrą, pritraukti pakankamą kiekį pareigūnų ir kitų specialistų, reikia gerokai daugiau išteklių, nei skiriama dabar“, – pabrėžiama LKT atsakymuose Eltai.
ET CPT savo pastabas ataskaitoje Lietuvai pateikė po vizitų šalies įkalinimo įstaigose šių metų vasarį.
„Vizito tikslas buvo išnagrinėti, kaip įgyvendinamos komiteto rekomendacijos, pateiktos po 2021 m. periodinio vizito, ypač dėl plačiai paplitusio smurto tarp kalinių, nelegalių narkotikų gausos kalėjimuose ir tikslinių strategijų trūkumo, kurios būtų skirtos padėti dideliam skaičiui narkotikus vartojančių kalinių. Šiuo tikslu CPT delegacija surengė tolesnius vizitus Alytaus, Marijampolės, Pravieniškių ir Vilniaus kalėjimuose“, – rašoma komiteto pranešime spaudai.
„Lietuvos valdžios institucijos ėmėsi tam tikrų veiksmų šioms problemoms spręsti. Tačiau keturiuose aplankytuose kalėjimuose pastebėta padėtis rodo, kad vien tik teisiniais ir organizaciniais pakeitimais galima pasiekti tik dalinės pažangos“, – pridūrė ET.
Kaip minėta anksčiau, ET CPT ataskaitoje pabrėžiamios smurto priežastys – neteisėtų narkotikų vartojimas, neformali kalinių hierarchija ir visiškai nepakankamas laisvės atėmimo įstaigų darbuotojų buvimas gyvenamosiose patalpose.
„Kaip atsaką Lietuva turėtų priimti kruopščiai apgalvotą strateginį požiūrį į kovą su neformalia kalinių hierarchija ir jos piktybine veikla bei padariniais, taip pat radikaliai ir skubiai padidinti laisvės atėmimo įstaigų darbuotojų (kurie turi būti tinkamai apmokami, tinkamai apmokyti ir motyvuoti) skaičių“, – akcentuojama komiteto ataskaitoje.
Jei Lietuva netaikys siūlomų rekomendacijų, komitetas gali nuspręsti padaryti viešą pareiškimą šiuo klausimu.
Sužaloti pareigūnai
ELTA primena, kad pastaruoju metu Pravieniškių 1-ajame kalėjime fiksuoti du atvejai, kai nuteistieji užpuolė ir sužalojo pareigūnus.
Birželį pranešta, kad pamainos perdavimo keitimosi metu uždaroje Pravieniškių 1-ojo kalėjimo zonoje, nuteistasis šliūkštelėjo karštą vandenį Saugumo valdymo skyriaus pareigūnui į veidą. Dėl šio įvykio ir patirtų sužalojimų pareigūnas buvo pristatytas į Kauno klinikas.
Kaip skelbė portalas „Delfi.lt“, birželio 20 d. Pravieniškių kalėjime nuteistasis sužalojo pareigūnų. Kaip naujienų portalui nurodė LKT, incidentas įvyko tada, kai nuteistasis buvo vedamas iš pasivaikščiojimo kiemų. Vyras paspruko nuo pareigūno ir užpuolė šalia buvusį kitą pareigūną.
Asmuo užpuolimą įvykdė su, kaip įtariama, stiklo ar plytelės šuke. Užpuolimo metu pareigūnas gynėsi, jam stipriai sužalotas delnas ir riešas. Pareigūnas išvežtas į gydymo įstaigą.
Portalo duomenimis, šį išpuolį nuteistasis planavo iš anksto. Pažymima, kad jis ne kartą yra teistas dėl vagysčių, fizinio smurto sukėlimo, žiauraus elgesio su gyvūnais.
Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjunga, reaguodama į pareigūnų užpuolimus kalėjime, suskubo pareikšti, kad minėti incidentai įvyko dėl kalėjimo administracijos vadybos politikos ir pranešė svarstanti protestuoti.