Nuo tada įvyko daugybė nelaimių, nusinešusių žmonių gyvybių. Pateikiame daugiausia gyvybių nusinešusių visų laikų aviakatastrofų dešimtuką, kurios šokiravo pasaulį.
Beje, verta paminėti, kad šie metai gali būti saugiausi aviacijos istorijoje, kadangi iki šiol įvyko tik 37 katastrofos ir žuvo vos 117 žmonių, rodo Aviacinių nelaimių archyvų biuro duomenys. 2016 metai taip pat buvo vieni saugiausių.
10. „American Airlines“ skrydis nr. 191
Data: 1979 metų gegužės 25 d.
Aukų skaičius: 272
DC-10 tipo lėktuvas penktadienio pavakarę prieš šventinį Atminties dienos savaitgalį pakilo iš Čikagos oro uosto, vos tik jam pakilus nukrito kairiojo sparno variklis. Lėktuvas sudužo vos už mylios nuo pakilimo -nusileidimo tako.
Lėktuvą „apėmė liepsnos, ir dūmų stulpas buvo matomas už kelių kilometrų“, tuomet rašė „The Chicago Tribune“. Žuvo 271 lėktuve buvę žmonės bei du žmonės ant žemės. Tai išlieka didžiausia aviakatastrofa Jungtinių Amerikos Valstijų istorijoje.
Vėliau buvo nustatyta, kad katastrofa įvyko dėl įtrūkusios aliumininės dalies, kuri buvo pažeista techniniam aptarnavimui nuimant lėktuvo variklius. Būtent šia detale variklis buvo tvirtinamas prie sparno.
9. Irano karinių oro pajėgų „Iljušin II-76“ avarija
Data: 2003 metų vasario 19 d.
Aukų skaičius: 275
Oficialioje ataskaitoje nurodoma, kad dėl karinio lėktuvo avarijos prie Kermano buvo kaltos prastos oro sąlygos, įskaitant stiprų vėją ir tirštą rūką. Žuvo visi juo skridę Islamo revoliucijos gvardijos nariai.
8. „Iran Air“ skrydis nr. 655
Data: 1988 metų liepos 3 d.
Aukų skaičius: 290
Prieštaringai vertinamas incidentas įvyko Persijos įlankai įtemptais laikais vykstant Irano ir Irako karui. Keleivinį lėktuvą „Airbus A300“ numušė iš JAV karinio laivo „USS Vincennes“ paleista raketa žemė-oras. Žuvo visi juo skridę žmonės.
Lėktuvas skrido Irano oro erdve virš Irano teritorinių vandenų savo įprastu maršrutu. Tačiau, anot JAV vyriausybės, „USS Vincennes“ palaikė civilinį lėktuvą „F-14A Tomcat“ naikintuvu. Esą amerikiečių laivo įgula dešimt kartų mėgino susisiekti su „Iran Air“ lėktuvu įgula tiek kariniu, tiek ir civiliniu radijo dažniu, tačiau atsakymo nesulaukė, todėl buvo paleista raketa.
1996 metais JAV administracija ir Iranas Tarptautiniame Teisingumo Teisme pasiekė susitarimą, ir Jungtinės Valstijos išreiškė „gilų apgailestavimą dėl prarastų gyvybių“, tačiau teisiškai atsakomybės neprisiėmė ir oficialiai neatsiprašė. Bet JAV sutiko už kiekvieną žuvusį keleivį sumokėti milijoninę kompensaciją.
7. „Malaysia Airlines“ skrydis nr. 17
Data: 2014 metų liepos 17 d.
Aukų skaičius: 298
Labai panaši katastrofa įvyko Rytų Ukrainoje, kai „Malaysia Airlines“ priklausantis lėktuvas „Boeing 777-200“, skridęs iš Amsterdamo į Kvala Lumpūrą, buvo numuštas netoli Rusijos sienos. Manoma, kad tai padarė prorusiškos jėgos, kontroliuojančios Donbaso regioną.
Per šią aviakatastrofą žuvo visi 298 lėktuvu skridę žmonės. Dar prieš šią katastrofą kai kurios aviakompanijos ėmė vengti Ukrainos oro erdvės dėl konflikto tame regione. Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija perspėjo, kad keleiviniams lėktuvams šiame regione kyla grėsmė. Tačiau ne visos aviakompanijos pakeitė savo maršrutus.
Praėjusių metų rugsėjį olandų prokurorai priėjo prie išvados, kad raketa, kuri buvo panaudota lėktuvui numušti, buvo atgabenta į Rytų Ukrainą iš Rusijos. O po paleidimo raketą atgabenusi transporto priemonė vėl kirto Rusijos sieną.
6. Saudo Arabijos avialinijų skrydis nr. 163
Data: 1980 metų rugpjūčio 19 d.
Aukų skaičius: 301
„Lockheed L-1011“ lėktuvo aviakatastrofa, įvykusi Rijado oro uoste ant pakilimo-nusileidimo tako, laikoma daugiausia aukų nusinešusia aviakatastrofa, įvykusia ne skrydžio metu. Lėktuvas pakilo iš Saudo Arabijos sostinės skrydžiui į Džedą, tačiau po kelių minučių grįžo ir leidosi avariniu būdu dėl krovinių skyriuje kilusio gaisro.
Tačiau kai lėktuvas nusileido, užuot pradėjęs skubią lėktuvo evakuaciją, pilotas nusprendė privažiuoti prie oro uosto terminalo ir ant pakilimo-nusileidimo tako sustojo beveik trims minutėms. Vėliau, nustojus veikti varikliams, prireikė 23 minučių patekti į lėktuvą. Tuomet visi lėktuve buvę žmonės jau buvo uždusę nuo dūmų. Vėliau buvo nustatyta, kad gaisras kilo dėl dviejų nešiojamų dujinių degiklių krovinių skyriuje.
5. „Air India“ skrydis nr. 182
Data: 1985 metų birželio 23 d.
Aukų skaičius: 329
Ši aviakatastrofa yra laikoma daugiausia gyvybių nusinešusiu teroro aktu, įvykdytu lėktuve. „Air India“ priklausęs „Boeing 747“ nukrito prie Airijos krantų pakeliui iš Toronto į Mumbajų, kai skrendant virš Atlanto vandenyno sprogo sikhų ekstremistų krovinių skyriuje padėta bomba.
Vėliau buvo nustatyta, kad bomba buvo vieno skrydžiui užsiregistravusio keleivio lagamine. Tačiau tas žmogus taip ir neįlipo į lėktuvą. O antra bomba, kuri turėjo sprogti tuo pat metu kitame lėktuve, sprogo per anksti Tokijo oro uoste.
Tyrimo metu buvo nustatyta daug saugumo spragų, leidusių teroristams Kanadoje sėkmingai padėti bombą.
4. „Turkish Airlines“ skrydis nr. 981
Data: 1974 metų kovo 3 d.
Aukų skaičius: 346
Dėl projektavimo klaidos „Douglas DC-10“ tipo lėktuvas, kuriuo skrido 335 keleiviai ir 11 įgulos narių, nukrito netoli Paryžiaus. Lėktuvas skrido iš Stambulo per Paryžių į Londoną. Praėjus maždaug dešimčiai minučių po pakilimo iš Paryžiaus, dėl užrakto mechanizmo defekto atsidarė krovinių skyriaus durys.
Tai buvo baisiausia aviakatastrofa Prancūzijos teritorijoje ir antra baisiausia Europoje.
3. Lėktuvų susidūrimas virš Čarchi Dadri miesto Indijoje
Data: 1996 metų lapkričio 12 d.
Aukų skaičius: 349
Tai daugiausia žmonių gyvybių nusinešęs lėktuvų susidūrimas ore. Virš Šiaurės Indijoje esančio Čarchi Dadri miesto Saudo Arabijos avialinijų lėktuvas „Boeing 747“ skrido iš Delio į Darano miestą. O Kazachstano avialinijų orlaivis „Iljušin II-76“ skrido iš Šymkento Kazachstane į Delį. Lėktuvai susidūrė ore, ir žuvo 312 pirmojo lėktuvo keleivių bei 37 antrojo.
Susidūrimas įvyko „Iljušin II-76“ orlaiviui gavus leidimą pakilti į 15 tūkst. pėdų aukštį, tačiau vėliau jis nusileido iki 14 tūkst. 500 pėdų aukštį. O „Boeing 747“ kilo priešinga kryptimi. Dispečeris nespėjo perspėti lėktuvų, ir šie susidūrė.
Kazachstano lėktuvo uodega perrėžė Saudo Arabijos lėktuvo sparną. Pastarasis ėmė nekontroliuojamai suktis ir kristi. O „Iljušin II-76“ lėktuvui pavyko nekontroliuojamai, bet švelniau nusileisti.
Vėliau buvo nustatyta, kad katastrofa įvyko Kazachstano avialinijų lėktuvo pilotui nesilaikius oro uosto dispečerio nurodymų.
2. „Japan Airlines“ skrydis nr. 123
Data: 1985 metų rugpjūčio 12 d.
Aukų skaičius: 520
Didžiausio masto vieno lėktuvo aviakatastrofa istorijoje įvyko lėktuvui „Boeing 747“ rėžusis į Takamagaharos kalną centrinėje Japonijos dalyje.
Išgyveno tik keturi žmonės.
Vėliau buvo nustatyta, kad lėktuvo avarija įvyko dėl prieš septynerius metus netinkamai atlikto remonto. Po to, kai skrydžio metu dėl to įvyko mechaninis gedimas, pilotams pavyko lėktuvą ore išlaikyti dar 32 minutes. Atkartojant šio įvykio eigą skrydžio simuliatoriuje, tokio laiko rezultato pasiekti nepavyko niekam.
1. Katastrofa Tenerifės oro uoste
Data: 1977 metų kovo 27 d.
Aukų skaičius: 583
„Šios avarijos mastas kalba pats už save, tačiau ji ypač nepamirštama dėl ironiškų aplinkybių ir sutapimų, kurie įvyko prieš ją“, – apie šią aviakatastrofą rašė rašytojas ir pilotas Patrickas Smithas.
Prieš keturis dešimtmečius įvykio rūko uždengtame pakilimo-nusileidimo take susidūrė du „Boeing 747“ lėktuvai, kurių vienas priklausė aviakompanijai KLM, o kitas – „Pan American“.
Nė vienas iš dviejų lėktuvų neturėjo būti Tenerifės oro uoste, nes abu buvo nukreipti į Las Palmo oro uostą Gran Kanarijos saloje.
Susidūrimas įvyko, kai KLM lėktuvas bandė kilti be leidimo, o tuo metu „Pan America“ lėktuvas vis dar riedėjo tuo pačiu taku, praleidęs savo eilę pakilti.
Kai KLM lėktuvas pasirodė pro tirštą rūką, pradėjęs neleistiną kilimą ir turėjęs blogą susisiekimą su dispečeriais, „Pan American“ pilotas sušuko: „štai jis! Pažiūrėkite į jį! Dieve, tas šunsnukis artėja!“
KLM lėktuvo pilotas bandė išvengti „Pan American“ lėktuvo, tačiau jam nepavyko, ir jis rėžėsi į vidurinę „Pan American“ lėktuvo dalį. KLM lėktuve nebuvo išgyvenusiųjų, tuo metu „Pan American“ lėktuve išgyveno 61 žmogus iš 396 keleivių.