Toksiškas rūkas, kurį daugiausiai lemia intensyvaus eismo ir pramonės išmetalai, taip pat dūmai iš aplinkinių regionų žemės ūkio naudmenų, apgaubia Delį kiekvieną žiemą.
Tačiau šįkart kilo rimčiausia krizė per pastaruosius trejus metus, o Naujojo Delio vyriausiasis ministras Arvindas Kejriwalas paragino imtis priemonių kovai su „nepakenčiama tarša“.
„Visur yra dūmų ir žmonėms, įskaitant jaunuolius, vaikus, pagyvenusiuosius, sunku kvėpuoti“, – sekmadienį socialiame tinkle „Twitter“ parašė A. Kejriwalas.
„Akis graužia – tokia didelė yra tarša“, – pridūrė jis.
A. Kejriwalo vyriausybė uždraudė naudotis miesto keliais pusei privačių automobilių, priklausomai nuo to, ar paskutinis jų registracijos numerių skaitmuo yra lyginis ar nelyginis.
Delis – tarsi dujų kamera
Praėjusį penktadienį uždarytos mokyklos pirmadienį dar nėra atidarytos, o sostinėje ir jos apylinkėse vykdomos statybos buvo sustabdytos iki antradienio.
Pasak A. Kejriwalo, tarnybos dalijo mokiniams apsaugines kaukes.
Vyriausybei pavaldi Centrinė taršos kontrolės valdyba sekmadienį pranešė, kad smogas gaubė ir kitas šalies dalis.
Tarnybos atgabeno furgoną su oro valymo įrenginiu prie Tadž Mahalo mauzoliejaus – už 250 km į pietus nuo Delio esančios vienos populiariausių šalies lankytinų vietų, tvyrant nuogąstavimų, kad užterštas oras gali apgadinti šį XVII amžiaus marmuro statinį, pranešė naujienų agentūra „Press Trust of India“ (PTI).
Artėjant kitų metų pradžioje numatytiems vietos valdžios rinkimams Delyje, taršos krizė tapo politinių ginčų objektu: dėl susiklosčiusios padėties politikai kaltina vieni kitus.
A. Kejriwalas, penktadienį palyginęs Delį su „dujų kamera“, patikino, jog miesto valdžia padarė viską, ką tik galėjo, kad pažabotų taršą. Vyriausiojo ministro teigimu, smogas kilo dėl kviečių ražienų deginimo už sostinės ribų esančiuose ūkiuose.
Tačiau nacionalinis aplinkos ministras Prakashas Javadekaras apkaltino A. Kejriwalą politizuojant šį klausimą, o vienas parlamentaras iš valdančiosios Indijos liaudies partijos (BJP) „triuku“ pavadino įvestus naudojimosi automobiliais apribojimus ir pažadėjo jų nepaisyti.
Viena aplinkosaugininkų grupė parašė ministrui pirmininkui Narendrai Modi laišką, ragindami jį „imtis lyderio vaidmens“ sprendžiant problemą.
Pasak aplinkosaugininkų, politinės partijos „linkusios svaidytis kaltinimais, kol indai toliau žūsta“, pranešė PTI.
Didėjanti krizė
Per pastarąjį dešimtmetį Indija susidūrė su didėjančia taršos krize.
Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, 14 Indijos miestų, įskaitant sostinę, yra tarp pasaulio 15 labiausiai užterštų miestų.
Ekspertai perspėja, kad norint pagerinti oro kokybę ilguoju laikotarpiu, tiek valstijų, tiek nacionalinėms vyriausybėms būtina neapsiriboti trumpalaikėmis priemonėmis ir šalinti pagrindines taršos priežastis.
Laikinieji sprendimai „negali pakeisti priemonių pagrindinėms ilgalaikėms oro taršos priežastims šalinti“, naujienų agentūrai AFP sakė Danielis Cassas, tarptautinės ne pelno organizacijos „Vital Strategies“ aplinkos būklės skyriaus vyresnysis vicepirmininkas.
Pasak jo, išmetamųjų teršalų apribojimai turėtų būti taikomi motociklams ir motoroleriams, plačiai naudojamiems Delyje, bet neturėtų būti taikomi „lyginių ir nelyginių“ automobilių numerių schemai. Ekspertas taip pat paragino daugiau investuoti į viešąjį transportą.
Kovą su tarša taip pat reikšmingai palengvintų žemės ūkio metodų keitimas, perėjimas prie kitų elektros energijos šaltinių ir namų šildymas gamtinėmis dujomis, o ne anglimis, nurodė D. Cassas.