Kaip skelbia news.com.au, naujasis Turkijos oro uostas užims 7600 hektarų Juodosios jūros pakrantėje. Tai dizaino ir inžinerijos stebuklas – jo tulpės formos kontrolės bokštas jau gavo tarptautinį architektūros apdovanojimą.
Oro uoste keleiviams bus siūlomos naujausios technologijos, įskaitant dirbtinį intelektą, energija jame bus naudojama efektyviai.
Kai statybos ir įrengimo darbai bus baigti, oro uostas aptarnaus daugiau nei 200 mln. keleivių per metus, jame veiks šeši kilimo ir leidimosi takai.
Taigi, oro transporto srautas jame bus dukart didesnis nei dabartiniame didžiausiame pasaulio oro uoste – Atlantos Hartsfildo-Džeksono.
Tokio milžiniško oro uosto koks bus naujasis Stambulo oro uostas pasaulis dar nėra matęs.
Turkijos prezidentui Recepui Tayyipui Erdoganui pristatant drąsiausią savo pasiekimą per 15 prezidentavimo metų, nutylima apie nežmoniškas pastangas, kurių prireikė siekiant įgyvendinti šią jo viziją.
Nuo visuomenės slepiama, kad statant naująjį Stambulo oro uostą žuvo 400 žmonių, darbo sąlygos statybų aikštelėse prilygsta koncentracijos stovyklai, o už žmoniškesnes sąlygas kovojantiems darbininkams taikomos griežtos priemonės.
Naujojo oro uosto projektas labai svarbus Turkijai, tai šalies prezidento paskatinto statybų bumo apogėjus. Paskutinio statybų etapo tikimasi po 10 metų – jis sutaps su 95-osiomis Turkijos Respublikos metinėmis.
Dar šią savaitę bus pradėta skraidyti iš naujojo oro uosto, kuris greitai pakeis pagrindinį Stambulo oro uostą, pavadintą moderniojo Turkijos Respublikos įkūrėjo Mustafos Kemalio Ataturko vardu. Pastarasis oro uostas bus uždarytas šių metų pabaigoje.
Tikimasi, kad naujasis oro uostas taps didžiausiu oro transporto centru visame regione, perimdamas Jungtinių Arabų Emyratų ir Kataro oro transporto srautus.
Turkijai žūtbūt reikėjo naujo oro uosto, nes Atatiurko oro uostas, kuris ir šiaip yra vienas iš judriausių Europoje, darosi vis labiau perpildytas, jame nebeliko vietos naujiems leidimosi ir pakilimo takams.
Desperatiškai siekiant laikytis R. T. Erdogano nustatytų pirmojo statybų etapo užbaigimo terminų, naujajame oro uoste buvo taikomos visos įmanomos priemonės, nulėmusios ne vieną mirtį.
Darbininkų profsąjunga „Dev-Yapi-Is“ nustatė, kad darbų vietoje žuvo 37 darbininkai, o 100 žuvusių darbininkų vis dar nenustatyta.
Oro uosto statybose registruota apie 36 tūkstančiai žmonių.
„Oro uostas tapo kapinėmis“, – „The Associated Press“ pasakė Nihatas Demiras iš profsąjungos.
Pasak jo, spaudimas užbaigti projektą iki numatyto termino yra nepalenkiamas, todėl tenka dirbti viršvalandžius, o dėl pervargimo padaugėjo nelaimingų atsitikimų ir mirčių.
Vasario mėnesį Turkijos laikraštyje „Cumhuriyet“ paskelbto pranešimo duomenimis, nuo 2015 m. vidurio, kai prasidėjo statybos darbai, žuvo 400 darbininkų.
Laikraštis cituoja darbininkus, kurie atskleidė, kad mirtys slepiamos, mirusiųjų šeimoms už tylą sumokant, rašo „Arab Weekly“.
Po pasirodžiusio pranešimo Turkijos Darbo ministerija oficialiai paneigė šimtų darbininkų žūtį. Pasak ministerijos, statybų metu mirė tik 27 darbininkai – „dėl sveikatos problemų ir eismo įvykių“.
Nuo to laiko daugiau komentarų apie mirtis nepasirodė, praneša AP.
Tačiau projektas ir toliau buvo kritikuojamas – pranešama apie pasibaisėtinas darbo sąlygas, kurias profsąjungos lygina su sąlygomis koncentracijos stovyklose.
Projekte ne tik nesilaikoma saugumo reikalavimų. Pranešama, kad perpildytose darbininkų gyvenamosiose patalpose siaučia blakės, be to, jie maitinami nekokybišku maistu, į darbo vietą vežami neadekvačiu transportu, o alga nuolat vėluoja.
Tačiau visų sunkiausia yra ištverti spaudimą dėl terminų.
„Kadangi statybų aikštelė įslaptinta, ji izoliuota nuo likusio pasaulio, – „Irish Times“ cituoja „Dev-Yapi-Is“ prezidentą Özgürą Karabulutą. – Naujojo Stambulo oro uosto statybų aikštelė yra vergų stovykla. Atrodytų, dabar dvidešimt pirmas amžius, bet mes čia dirbame kaip vergai devynioliktame amžiuje.“
„Darbus užbaigti planuojama iki spalio 29 d. Tai nėra lengva, todėl darbininkai spaudžiami dirbti ilgiau ir daugiau.“
Rugsėjį avariją patyrus darbininkus vežusiam autobusui, 17 žmonių buvo sužeisti. Tai paskatino masinį streiką, protestuojant prieš prastas darbo sąlygas.
Apie 400 streikavusių darbininkų buvo sulaikyti, 24 iš jų oficialiai įkalinti ir laukia teismo. Penkių bendrovių konsorciumas pažadėjo pagerinti darbo sąlygas.
Tačiau po streikų statybų aikštelėse atsirado nemažai policijos pajėgų.
Naujojo oro uosto statybą kritikuoja ir aplinkosaugininkų grupės, kurios teigia, kad įgyvendinus megaprojektą bus sunaikinta apie 2,5 mlrd. medžių, be to, intensyviai naikinamos pelkės ir pakrantės smėlio kopos.
Gyvūnų ekspertai taip pat įspėja, kad oro uostas yra teritorijoje, virš kurios driekiasi gyvybiškai svarbus paukščių migravimo maršrutas, todėl kyla pavojus, kad migruojantys paukščiai bus įtraukti lėktuvų variklių.
Pasak finansų stebėtojų, didžioji dalis lėšų Turkijoje vykdomiems statybų projektams pasiskolinta iš užsienio, tad šalies privatus sektorius turi didžiulę 280 mlrd. dolerių (apytikriai 246 mlrd. EUR) skolą.
Padėtis Turkijos finansų sektoriuje ir taip įtempta – neseniai žlugo šalies valiuta lira, auga infliacija, tad šaliai gresia ekonominis nuosmukis.