Tuo metu JAV Federalinei aviacijos administracijai (FAA) padidėjo spaudimas. Institucija tvirtina, kad išduodama leidimą naudoti šį lėktuvo modelį laikėsi standartinių procedūrų, nors pasirodė pranešimų, kad Transporto departamentas vykdė tyrimą dėl „737 MAX“.

Modelio „737 MAX“ sertifikavimo programa buvo vykdoma pagal standartines FAA sertifikavimo procedūras“, teigiama naujienų agentūrai AFP išsiųstame FAA elektroniniame laiške.

Jame priduriama, kad šios procedūros yra „nusistovėjusios ir nuosekliai užtikrina orlaivių modelių saugumą“.

Sekmadienį vakare Prancūzijos aviakatastrofų tyrimų tarnyba (BEA) paskelbė, kad šalies specialistai nuskaitė prieš savaitę katastrofą patyrusio Etiopijos oro bendrovės „Ethiopian Airlines“ lainerio „Boeing 737 MAX 8“ paskutiniųjų skrydžio akimirkų duomenis bei garso įrašus „juodosiose dežėse“.

Anot pranešimo, BEA ekspertams pavyko išgauti duomenis tiek iš pilotų kabinos pokalbių įrašymo, tiek ir skrydžio duomenų fiksavimo įrenginių, ir visa ši informacija perduota Etiopijai.

Naujutėlaitis Etiopijos aviakompanijos laineris „Boeing 737 MAX 8“ nukrito kovo 10-ąją tuojau po pakilimo skrydžiui iš Adis Abebos į Nairobį. Žuvo visi 157 lėktuve buvę žmonės.

Sudužęs laineris yra to paties tipo lėktuvas, kaip ir Indonezijos bendrovės „Lion Air“ orlaivis, pernai spalį katastrofą patyręs praėjus 13 minučių po pakilimo iš Džakartos. Tąsyk žuvo visi 189 lėktuve buvę žmonės.

Beveik visur pasaulyje šio modelio lėktuvų skrydžiai yra sustabdyti.

Tačiau galimi panašumai tarp kovo 10 dieną įvykusio oro linijų „Ethiopian Airlines“ lėktuvo „Airlines 737 Max 8“ sudužimo, per kurį žuvo visi 157 keleiviai, ir spalį Indonezijoje įvykusios oro linijų „Lion Air“ lainerio katastrofos, pareikalavusios 189 žmonių gyvybių, sukėlė rimtų abejonių ir sukėlė didžiausią „Boeing“ krizę per kelis dešimtmečius.

„737 MAX“ yra palyginti naujas orlaivis, kurį pradėta eksploatuoti tik 2017 metų gegužę. Šis modelis laikomas „Boeing“ atsaku į bendrovės „Airbus“ vidutinio nuotolio skrydžių lainerį „A320 Neo“.

Kaip sekmadienį pareiškė Etiopijos transporto ministrė Dagmawit Moges, Etiopijos lėktuvo pilotų kabinos pokalbių įrašų analizė parodė, kad yra „aiškių panašumų“ tarp šios ir pernai spalį Indonezijoje įvykusios katastrofos.

Ji pridūrė, jog šie panašumai bus „tolesnio tyrimo objektas“.

Pilotų skundai

„Lion Airlines“ lėktuvo sudužimą nagrinėjantys tyrėjai preliminariai nustatė, kad galimai būta problemų su apsaugos nuo smukos sistema, vadinama MCAS.

„Boeing“ sukūrė tą sistemą siekdama išvengti lėktuvo variklių užgesimo dėl jų neįprastos padėties lėktuvo priekinėje dalyje.

Gamintoja sekmadienį pranešė, kad artimiausiu metu bus išleistas ilgai lauktas sistemos programinės įrangos atnaujinimas.

„Kol tyrėjai nustato galutines išvadas, „Boeing“ baigia ruošti anksčiau žadėtą atnaujinimą ir atnaujintą pilotų mokymo peržiūrėtą tvarką“, – sakė bendrovės vykdantysis direktorius ir prezidentas Dennisas Muilenburgas.

Ekspertai suabejojo FAA sertifikavimo procesu paaiškėjus, kad amerikiečių pilotai pateikė rimtų skundų dėl sistemos.

Kaip sekmadienį remdamasis savo šaltiniais pranešė laikraštis „The Wall Street Journal“, JAV Transporto departamentas šiuo klausimu pradėjo „neįprastą tyrimą“ dėl FAA veiksmų ir perspėjo pareigūnus saugoti kompiuterių failus.

Leidinio žiniomis, šis tyrimas bus sutelktas į Siatlo rajone veikiančius FAA biurus. Laineriai „Boeing“ renkami netoli Siatlo.

Dienraštis „The Seattle Times“ sekmadienį informavo, kad FAA buvo pavedusi atlikti dalį lėktuvo ir pačios MCAS sistemos sertifikavimo darbų „Boeing“ inžinieriams.

Pradinėje saugumo analizėje, kurią „Boeing“ pateikė FAA, yra „keli esminiai trūkumai“, pranešė laikraštis. Leidinys pridūrė, kad procesas buvo atliktas paskubomis, kadangi „Boeing“ sunkiai sekėsi pasivyti pažangesnes lėktuvo „Airbus A320 Neo“ sistemas.

Ši ataskaita buvo parengta 11 dienų iki „Ethiopian Airlines“ lėktuvo patirto nelaimingo atsitikimo, pažymėjo „The Wall Street Journal“.

„Atitinka visus reikalavimus“

FAA sekmadienį atsisakė komentuoti laikraščių pranešimus pabrėždama, kad šiuo metu vykdomi keli tyrimai.

Apkarpius FAA biudžetą, institucija nuo 2009 metų paveda dalį sertifikavimo darbų atlikti orlaivių gamintojams ar išorės ekspertams.

Sekmadienį agentūra gynė tokią praktiką tvirtindama, kad prieš leidžiant skrydžiams naudoti „737 MAX“, šis modelis buvo daug kartų išbandytas.

FAA teigimu, orlaivio dizainas buvo kruopščiai išanalizuotas, buvo atlikti bandymai ant žemės ir ore, buvo konsultuotasi su kitomis civilinės aviacijos tarnybomis siekiant įsitikinti, kad „orlaivis atitinka FAA standartus“.

Laikraščiui „The Seattle Times“ išsiųstame pareiškime „Boeing“ atstovai pabrėžė, jog „737 MAX“ sertifikavimo metu FAA įvertino MCAS galutinę konfigūraciją ir eksploatacijos parametrus ir priėjo išvadą, kad (šis modelis) atitinka visus sertifikavimo proceso ir reglamentavimo reikalavimus“.

Vis tik jie nedetalizuodami pripažino, kad sertifikavimo proceso metu tam tikri dalykai „buvo itin neteisingai įvertinti“.

JAV Atstovų Rūmų Transporto ir infrastruktūros komiteto pirmininkas Peteris DeFazio planuoja pradėti tyrimą dėl „737 MAX“ sertifikavimo, informavo šaltiniai Kongrese.

Aviacijos rinkų analizės įmonės „AirInsight“ ekspertas Michelis Merluzeau paragino neskubėti daryti išvadų.

„Gali atsirasti poreikis iš naujo įvertinti, kas (kalbant apie sertifikavimo procesą) veikia, o kas – ne, bet to nereikėtų daryti vadovaujantis emocijomis“, – sakė M. Merluzeau.

Dar vienas analitikas iš bendrovės „Teal Group“ Richardas Aboulafia pareiškė, jog ant kortos pastatyta FAA bei „Boeing“ reputacijos.

„Taip pat pavojuje atsidūrė pasaulinė orlaivių sertifikavimo suderinimo sistema ", – pridūrė jis.

Laidotuvės „Ethiopian Airlines“ katastrofos aukoms – be palaikų

Etiopijos sostinėje Adis Abeboje surengtos simbolinės praeitą savaitę orlaivio katastrofos aukomis tapusių asmenų laidotuvės, tik laidojami ne žuvusieji, skridę šalies oro transporto bendrovei „Ethiopia Airlines“ priklausiusiu lėktuvo, o tušti karstai.

Kaip skelbia BBC, oficialiai nė vieno žuvusiojo kūnas neidentifikuotas. Tai, esą, neįmanoma dėl jiems padaryto poveikio, kurio priežastis – į Kenijos sostinę Nairobį turėjusio skristi orlaivio „Boeing 737 Max 8“ sudužimas.

Žuvusiųjų giminaičiai apimti sielvarto. Kai kurie verkė užsikniaubę ant Švč. Trejybės katedroje, Adis Abeboje, sustatytų raudonos spalvos karstų, apjuostų Etiopijos vėliava.

Kai kuriems iš artimųjų buvo įduota apanglėjusios žemės iš katastrofos vietos. Ji dar ilgai primins brangių žmonių netektį.

Žuvusiųjų šeimoms nurodyta, kad gali praeiti net šeši mėnesiai, kol pavyks identifikuoti palaikus.

Šeimos iš 35 šalių neteko savo artimųjų praėjusį sekmadienį, kai į Nairobį skridęs „Boeing 737 MAX 8“ orlaivis nukrito praėjus vos kelioms minutėms po pakilimo. Per katastrofą žuvo visi 157 juo skridę žmonės.

17-os žuvusių etiopų artimieji ir dar šimtai žmonių po savaitės susirinko Šventosios Trejybės katedroje Adis Abeboje, raudodami ir laikydami savo mylimųjų portretus jie klausėsi Etiopijos ortodoksų dvasininko žodžių.

„Negaliu pamiršti, kad ji paliko aštuonių mėnesių vaiką ir nebegrįžo“, – kalbėjo Meselech Petros. Jos sesuo Amma Tesfamariam nukritusiame orlaivyje dirbo skrydžių palydove.

Ši 28-erių moteris tądien dirbti neturėjo, tačiau pavadavo kolegą.

Etiopijos vėliavomis apjuosti karstai į katedrą buvo atgabenti juodų katafalkų konvojumi. Jį lydėjo šimtai gedinčiųjų.

Vis dėlto išlieka neaišku, kas tuose karstuose iš tikrųjų buvo.

Katastrofos liudytojai sako, kad „Ethiopian Airlines“ lėktuvas nosimi krito į pietryčiuose nuo sostinės esančius laukus, bet po stipraus smūgio sveiki liko tik kelių žmonių kūnai.

Ketvirtadienį, kai gedinčios šeimos ir žuvusiųjų draugai aplankė katastrofos vietą, naujienų agentūros AFP korespondentas matė, kaip pareigūnai jiems perduoda plastikinius butelius su žeme.

Etiopijos vyriausybė nurodė, kad palaikams atpažinti gali pritrūkti šešių mėnesių.

„Sielvartaujame mes visi“

„Mums labai liūdna dėl to, kad mes neradome jokių jos palaikų“, – sakė Teshome Legesse, kurio 24-ių dukterėčia Ayantu Girma dirbo skrydžio palydove.

„Ethiopian Airlines“ yra didžiausias Afrikoje oro vežėjas ir daugeliu aspektų tarptautinį Etiopijos įvaizdį kuriantis prekės ženklas.

Žūtys šokiravo antrą pagal gyventojų skaičių Afrikoje turinčią valstybę, o į aukų laidotuves atvyko itin įvairūs žmonės.

„Visi esame Adomo ir Ievos vaikai, net jeigu mūsų odos spalva skiriasi“, – sakė į atsargą išėjęs policijos pareigūnas Seyoumas Kidanu.

Jis buvo apsirengęs uniformą su Etiopijos vėliavos spalvos juosta.

„Pasaulyje mirus nors vienam žmogui, sielvartaujame mes visi“, – teigė buvęs policininkas.

Lėktuvo „juodąsias dėžes“ šiuo metu tikrina specialistai iš Prancūzijos, Jungtinių Valstijų ir Etiopijos.

Nors etiopai perspėjo, kad tyrimas dėl katastrofos priežasčių užtruks, daug pasaulio šalių uždraudė „Boeing 737 MAX 8“ skraidyti jų oro erdvėse.

Panaši to paties lėktuvo modelio katastrofa įvyko pernai spalį, kai nukritus Indonezijos „Lion Air“ orlaiviui žuvo visi juo skridę 189 keleiviai.

Pasauliui laukiant naujienų, visai kitokių atsakymų reikia tiems, kurie bando susitaikyti su mylimųjų mirtimis.

„Ji buvo labai geras žmogus. Net nežinau, kaip ją apibūdinti“, – teigė 26-erių Selamsewas Mathias, žuvusios skrydžio palydovės Ammos brolis.

„Esame sugniuždyti ir sužeisti. Tai labai sunku“, – pridūrė jis.

Šaltinis
Temos
It is prohibited to copy and republish the text of this publication without a written permission from UAB „BNS“.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (84)