Derybos rengiamos po neseniai vykusio svarbaus Europos Sąjungos ir Kinijos viršūnių susitikimo, kuriame Li Keqiangas pažadėjo atverti savo šalies ekonomiką.
Kurortiniame Dubrovniko mieste vyks jau aštuntasis kasmetinis grupės „16+1“ – 11-os rytinių ES valstybių, penkių Vakarų Balkanų šalių ir Kinijos ekonominio bendradarbiavimo platformos - susitikimas.
Vakarų Europos šalių sostinėse atsargiai žiūrima į „16+1“ bendradarbiavimo formatą – jis laikomas Pekino bandymu santykiuose su ES pasitelkti principą „skaldyk ir valdyk“. Visgi Li Keqiangas tai kategoriškai neigia.
Prieš susitikimą Kroatijos dienraščiuose publikuotame straipsnyje Kinijos premjeras stengėsi pristatyti šį susitikimą entuziastinga gaida.
„Kai drauge susiburia 17 spalvingų šalių, turime už vaivorykštę sodresnę spalvą“, – rašė Li Keqiangas straipsnyje pavadinimu „Spalvingos šalys, daug žadanti ateitis“.
„Jei nutiesime vaivorykštės tiltą per Aziją ir Europą, sukursime gražų bendradarbiavimą ateityje“, – rašė jis.
Rytų Europai tenka svarbus vaidmuo 1 trln. JAV dolerių vertinamoje Pekino iniciatyvoje „Viena juosta, vienas kelias“ (BRI), numatančioje uostų, tiltų ir elektrinių tinklu sujungti Kiniją su Afrika, Europa ir kitais regionais.
Anksčiau Kinija paskelbė apie 10 mlrd. JAV dolerių kredito liniją ir 3 mlrd. JAV dolerių investicijų fondą 16-os šalių regionui.
Kai kurie dideli statybų projektai jau vykdomi, tačiau dalis žadėtų investicijų vėluoja arba buvo apskritai atšauktos.
Pavyzdžiui, Serbijoje neseniai buvo pradėti vieno didžiųjų „16+1“ grupės projektų - geležinkelio linijos tarp Belgrado ir Budapešto – statybos darbai. Tačiau Vengrijoje projektą stabdo įvairios kliūtys, todėl praėjus penkeriems metams po to, kai jis buvo oficialiai pristatytas, padaryta mažai pažangos.
Bandomasis projektas
Šįmet grupės „16+1“ forumas vyks praėjus vos trims dienoms po svarbaus ES ir Kinijos susitikimo, kuriame dalyvavo Li Keqiangas. Susitikimas surengtas Briuseliui reikalaujant labiau subalansuotų ekonominių ryšių su šia šalimi, kurią neseniai įvardijo kaip „sisteminę varžovę“.
Antradienį per susitikimą Briuselyje ši Azijos milžinė pažadėjo atverti savo ekonomiką ir stiprinti ryšius su Bendrija.
Europos Vadovų Tarybos pirmininkas Donaldas Tuskas sveikino naujus Pekino įsipareigojimus kaip „proveržį“, abiem pusėms patvirtinus pasiryžimą laikytis tarptautinių taisyklių.
Briuselis ir Pekinas išplatino bendrą pareiškimą, kuriame pasisakoma už „platesnę ir lengvesnę, nediskriminacinę prieigą prie rinkos“. Tokia formuluotė Europoje traktuojama kaip Pekino nuolaida.
ES vis garsiau reiškia nepasitenkinimą, kad Europos rinkos yra plačiai atvertos kinų bendrovėms, o Europos įmonės tokios pat prieigos prie Kinijos rinkos neturi.
ES su savo 15 trln. eurų rinka turi reikšmingą ekonominę įtaką, tačiau Bendrijai sunkiai sekasi išlaikyti savo 28 narių vienybę užsienio politikos klausimais. Tai leidžia Kinijai siekti susitarimų su atskiromis ES valstybėmis.
Kai kurios didžiosios ES narės, tarp jų Prancūzija ir Vokietija, vis labiau nerimauja dėl „Vienos juostos, vieno kelios“ iniciatyvos, kuri yra vienas svarbiausių prezidento Xi Jinpingo administracijos politikos prioritetų.
Šis nerimas dar sustiprėjo, kai prie naujojo „Šilko kelio“ projekto prisijungė populistų vyriausybės vadovaujama Italija, tapusi pirmąja tai padariusia Didžiojo septyneto valstybe.
Pernai Kinija buvo antra pagal dydį eksporto rinka Europos Sąjungai.
Kinijos prekybos su ES perteklius sudaro 184 mlrd. eurų, rodo Briuselio duomenys.
Savo pirmojo vizito į Kroatiją atvykęs Li Keqiangas ketvirtadienį apsilankė tilto Adrijos jūros pakrantėje statybvietėje. Šį 280 mln. eurų vertės projektą įgyvendina viena kinų įmonė.
Tai pirmasis reikšmingas kinų projektas Kroatijoje ir jis yra finansuojamas ES.
„Šis tiltas yra bandomasis projektas tiek „16+1“ grupės bendradarbiavimui, tiek Kinijos ir ES bendradarbiavimui“, – sakė Li Keqiangas ketvirtadienį tilto statybvietėje.
Kartu su „16+1“ grupės susitikimu Dubrovnike vyks verslo forumas, kuriame dalyvaus apie 1 000 verslininkų, tarp jų maždaug 400 – iš Kinijos.