Nebeapsikentęs jo gimtajame Moldovos regione Rumunijoje esančio reto greitkelių tinklo, 33-ejų greitojo maisto restoranų tinklo savininkas Stefanas Mandachi savo lėšomis užsakė pastatyti mažutį greitkelį. Jo kaina – 4400 eurų.
Šia ilgas savaites besitęsusia kampanija siekta sukelti sąmyšį, o savo aukščiausią tašką ji pasiekė praėjusį penktadienį.
Rumunija pasižymi vienu trumpiausių greitkelių tinklų Europos Sąjungoje: visoje šalyje jis sudaro tik 806 kilometrus, nors šalies sausumos plotas beveik prilygsta Jungtinės Karalystės plotui.
Jam priklausančiame viešbutyje vos už kelių kilometrų nuo naujojo kelio S. Mandachi dėstė savo požiūrį.
„Norime suvienyti gyventojus, turime siekį – turėti greitkelių“, – BBC sakė verslininkas.
Jo simbolinis greitkelis, išsidėstęs jam priklausančiame žemės sklype šalia judraus pagrindinio kelio, pastatytas Sučavoje – jokių greitkelio ruožų neturinčioje šalies dalyje esančiame mieste.
Eismas gretimame kelyje beveik užstrigo, kai keli šimtai palaikytojų atvyko į taip vadinamą greitkelio atidarymą.
Šalia tarp greitosios pagalbos ir ugniagesių automobilių vyko improvizuota spaudos konferencija, o virš dalyvių galvų tuomet praskrido mažas lėktuvas su plakatu, ant kurio užrašytas greitkelių reikalavimas.
„Jaučiu, kad esame vieningi. Dar niekad nepatyriau tokios rumunų solidarumo akimirkos“, – perrėkdamas automobilių signalų gausmą šaukė S. Mandachi.
Kai verslininkas perkirpo simbolinę juostą ir atidarė tai, ką žmonės jau ėmė vadinti „paminklu greitkeliui“, minia prapliupo sveikinimais, pritarimo šūksniais ir plojimais.
Suvienijo žmones ir paskatino veikti
Verslininkas surengė veržlią ir atkaklią kampaniją „Rumunija nori greitkelių“ ir pakvietė savo šalies piliečius protestuoti drauge su juo: penktadienį, kai atidarė savo greitkelio ruožą, jis kvietė žmones 15 minučių pasitraukti nuo darbų.
Kampanija paskatino rimtas diskusijas visoje šalyje.
„Vis daugiau ir daugiau žmonių Rumunijoje, paprastų piliečių, raginami protestuoti“, – sako Ionutas Ciurea, Infrastruktūros asociacijos, nevyriausybinės organizacijos, prižiūrinčios pagrindinius greitkelių projektus Rumunijoje, direktorius.
„Politikai ateina į valdžią ir tikina po penkerių metų nutiesiantys tūkstantį kilometrų kelių. Tai nėra įmanoma net ir tuo atveju, jei visi dalyvaujantys projekte pademonstruotų geriausius techninius pajėgumus“, – pridūrė I. Ciurea, leisdamas suprasti, kad S. Mandachi gali tekti laukti net 25 metus, jei savo gimtajame regione jis nori išvysti „padorų“ greitkelį.
Pasak I. Ciurea, prasti keliai Rumunijos ekonomikai kasmet kainuoja milijardus. „Mes paskaičiavome, kad dėl kelių problemų prarandame maždaug du procentus Rumunijos BVP. Tai milžiniška suma“, – sako I. Ciurea.
Visoje šalyje merai, kompanijos ir netgi futbolininkai prisijungė prie S. Mandachi protesto „Rumunija nori kelių“.
Danijos baldų gamintoja JYSK, Rumunijoje turinti 73 parduotuves, paskirtu laiku klientams užvėrė duris.
„Kai visus šalies regionus sujungs greitkeliai, prekės greičiau pasieks mūsų pirkėjus, o pristatymo išlaidos bus mažesnės“, – sakė kompanijos vadovas Rumunijoje Alexas Bratu.
2018-aisiais Rumunija atvėrė tik 58 kilometrus greitkelių. Daugelį projektų jau ilgą laiką temdo korupcijos skandalai.
2016-aisiais naujas greitkelis pietų Transilvanijoje netrukus užsitarnavo „gėdos kelio“ pravardę. Jį teko atidaryti du kartus, mat greitkelį reikėjo remontuoti beveik iš karto po atidarymo, o po metų, iškilus didžiuliam susirūpinimui dėl saugumo, jis buvo išardytas.
Kantrybės taurė persipildė
Rumunija taip pat pasižymi didžiausiu mirčių kelyje skaičiumi visoje Europos Sąjungoje.
2017-aisiais Rumunijoje užfiksuotos 98 mirtys dėl eismo nelaimių milijonui gyventojų. Tai dvigubai daugiau nei ES vidurkis ir tris kartus daugiau nei Jungtinėje Karalystėje.
„Kiekvienais metais žūsta daugiau žmonių nei per 1989-ųjų revoliuciją“, – sako S. Mandachi, prie savojo greitkelio inscenizavęs avariją, į kurią atvyko greitosios pagalbos automobilis ir katafalkas – taip norėta pabrėžti, kokie mirtini yra Rumunijos keliai.
Razvanas Cucas, Rumunijos transporto ministras, S. Mandachi kelią paskelbė neteisėtu dėl leidimų trūkumo, tačiau vietos žiniasklaidai sakė suprantantis S. Mandachi nerimą ir rūpestį.
„Kantrybės taurė persipildė“ – sakė ministras.