Povandeninio laivo, valdomo privačios įmonės „OceanGate“, nuolaužos ketvirtadienį buvo aptiktos Atlanto vandenyno dugne, maždaug 1600 pėdų atstumu nuo „Titaniko“, kurio tyrinėti išsiruošė „Titano“ keleiviai. Nuolaužas po vandeniu aptiko nuotoliniu būdu valdoma transporto priemonė, praėjus keturioms dienoms po to, kai ji išvyko iš Niufaundlendo.
Aukšto rango karinio jūrų laivyno pareigūnas ketvirtadienio vakarą išplatintame pranešime teigė, kad tarnyba atliko akustinių duomenų analizę ir „aptiko anomaliją, atitinkančią sprogimą“, toje vietoje, kur veikė „Titanas“, kai nustojo bendrauti.
„Nors ši informacija nėra galutinė, ja buvo nedelsiant pasidalinta su incidento vadu, siekiant padėti vykdyti paieškos ir gelbėjimo misiją, – sakoma pareiškime. – Į šią informaciją buvo atsižvelgta surenkant papildomus akustinius duomenis, kuriuos pateikė kiti partneriai, ir buvo priimtas sprendimas tęsti paieškos ir gelbėjimo misiją bei dėti visas pastangas, kad išgelbėtume laive esančias gyvybes.“
Kitas karinio jūrų laivyno pareigūnas, pageidavęs likti anonimiškas dėl situacijos jautrumo, sakė, kad tarnyba tokia informacija paprastai nesidalina viešai, kol nesibaigia išgyvenusiųjų paieška.
Pirmi šią žinią pranešė „Wall Street Journal“.
Išėjęs į pensiją pakrančių apsaugos admirolas Paulas Zukunftas sakė, kad kol nebus „visiškai įtikinama“, kad niekas neišgyveno po nelaimės, tarnyba ir toliau ieškos išgyvenusiųjų.
Akustinis aptikimas buvo reikšminga informacija, tačiau paieška turėjo toliau išnaudoti visas galimybes, sakė Markas Cancianas, Strateginių ir tarptautinių studijų centro vyresnysis patarėjas.
„Jie įtarė, kas atsitiko, bet negalėjo būti tikri, – sakė jis. – Tai, ką žiūrite, yra tik linijos grafike. Ir jei bandysite įtikinti žmones, kad neieškojote, nes grafiko linijos rodė sprogimą, daugeliui tai būtų nepriimtina.“
Aiškėja daugiau detalių
Netoli nuskendusio „Titaniko“ rastos nuolaužos priklauso dingusiam povandeniniam laivui „Titan“. Apie tai pranešė JAV pakrančių apsauga. Tai esą įrodo, kad penki dingusieji neturi jokių šansų būti gyvi.
Per spaudos konferenciją paaiškėjo, kad tarp povandeninio laivo „Titan“ nuolaužų buvo ir kūgio formos slėgio korpuso dalis.
Buvęs britų laivyno povandeninių laivų specialistas Davidas Russellas, dalyvavęs dingusio povandeninio laivo „Kursk“ paieškose 2000 metais, „Sky News“ sakė, kad vadinamasis slėgio korpusas – kapsulė, kurioje ir buvo povandeniniame laive buvę žmonės.
„Būtent tas slėgio korpusas ir padeda atlaikyti slėgį 4000 metrų gylyje“, – teigia ekspertas. Jo teigimu, jeigu korpusas iš tikrųjų buvo pažeistas, tai reiškia, kad „Titan“ viduje buvę žmonės pražuvo „iš karto“.
„Žmonės nori žinoti, kodėl įvyko ši tragedija, kodėl taip nutiko povandeniniam aparatui, kuris tokiame gylyje dirbo jau kartą. Tam, kad tokie dalykai nepasikartotų ateityje, turime sužinoti priežastis“, – teigia jis.
D. Russellas pridūrė, kad greičiausiai paieškų operacijos vykdytojai norės išsikelti kuo įmanoma didesnę laivo dalį, nes tik taip pavyks nustatyti, kur ir kodėl įvyko pažeidimas – vidinis sprogimas.
„Kursk“ povandeninis laivas nuskendo 2000 metais, jis pražudė visus jo viduje buvusius 118 Rusijos laivyno personalo narius.
Paaiškėjo ir tai, kad JAV laivynas „akustinę anomaliją, greičiausiai reiškiančią vidinį sprogimą“, užfiksavo kelios valandos po to, kai sekmadienį „Titan“ povandeninis aparatas pradėjo savo kelionę.
Informacija nedelsiant pasidalinta su JAV pakrančių apsauga, kuriai ji padėjo susiaurinti paieškas, „CBS News“ sakė vienas pareigūnas.
Kol kas nežinoma, kodėl ši informacija nebuvo paviešinta anksčiau.
Manoma, kad vidinio sprogimo garsą užfiksavo slapta JAV laivyno ilgo nuotolio sonarų sistema, kurios ištakos siekia dar Šaltąjį karą.
Vadinamoji Garso stebėjimo sistema sukurta dar XX amžiaus šeštąjį dešimtmetį, ji buvo skirta klausytis rusų povandeninių laivų Atlanto vandenyno gelmėse.
Dabartinių operacijų detalės yra įslaptintos, tačiau JAV laivyno puslapyje internete teigiama, kad jos skirtos „aptikti povandeninius laivus, nustatyti jų buvimo vietą, sekti, bei rinkti akustinę ir hidrografinę informaciją“.
Anot buvusio Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) karinio jūrų laivyno gydytojo, jeigu įvyko implozija, povandeniniame laive buvę žmonės turėjo žūti akimirksniu.
Dale’as Mole’as sakė, kad keleiviai net nebūtų supratę, kad kažkas negerai. Jis pridūrė, jog būti įkalintiems povandeniniame laive – kur kas blogesnė alternatyva.
„Galite įsivaizduoti, kokia tai situacija... Šalta, deguonies atsargos senka. Gaila, kad nepavyko jų išgelbėti, bet tai geriausias mirties scenarijus“, – pareiškė D. Mole’as.
Kaip tokiame gylyje slėgis tampa žudiku
Kuo giliau panersite, tuo didesnis vandens kiekis jus slėgs.
Nėra aišku, kodėl povandeniniame laive „Titan“ įvyko implozija, bet ekspertai teigia, kad taip galėjo nutikti dėl truputį susilpnėjusios išorinio korpuso konstrukcijos.
Vienos atmosferos slėgis lygus 10 332,27 kg į kvadratinį metrą. Slėgis didėja po vieną atmosferą kas 10 metrų gylio. Taigi, 3 tūkst. metrų gylyje (maždaug tokiame gylyje buvo povandeninis laivas, kai įvyko implozija), slėgis yra apie 300 kartų didesnis nei paviršiuje.
„Titaniko“ liekanos guli vadinamojoje prieblandos zonoje, oficialiai vadinamoje batipelagine (1 000–4 000 metrų gylis). Šioje zonoje vandens temperatūra tesiekia 4 °C, o slėgis yra bent 100 kartų didesnis nei paviršiuje.
Prieblandos zonoje aptinkami gyvūnai prisitaikė prie didžiulio slėgio, tamsos bei šalčio ir ištraukti į paviršių greitai nugaišta.
Šeimos gedi po katastrofiško sprogimo žuvusių penkių žmonių
Ketvirtadienį pranešus apie Didžiosios Britanijos milijardieriaus ir nuotykių ieškotojo Hamisho Hardingo žūtį per povandeninio laivo „Titan“ sprogimą, jį pagerbdama šeima apibūdino tyrinėtoją kaip „vadovą, įkvėpėją, atramą ir gyvąją legendą“.
„Didžiulį sielvartą“ dėl netekties penktadienį pareiškė ir iš Pakistano kilusių tėvo ir sūnaus Shahzados ir Sulemano Dawoodų, buvusių tarp penkių žmonių, povandeniniu turistiniu laivu panėrusių prie nuskendusio „Titaniko“ liekanų, šeima.
JAV pakrančių apsaugos tarnyba per spaudos konferenciją Bostone patvirtino, kad maždaug už 500 metrų nuo „Titaniko“ laivapriekio liekanų buvo aptikta giliavandenio laivo „Titan“ uodegos dalis. Kontradmirolas Johnas Maugeris sakė, kad Šiaurės Atlanto vandenyne prie Niufaundlendo krantų rasta ir daugiau „Titan“ nuolaužų, rodančių, kad laivas veikiausiai sprogo dėl „katastrofiško slėgio“.
Bendrovė „OceanGate Expeditions“ teigė, kad jos pilotas ir generalinis direktorius Stocktonas Rushas, taip pat H. Hardingas, Jungtinės Karalystės piliečiai Shahzada Dawoodas bei jo 19-metis sūnus Sulemanas Dawoodas ir Prancūzijos pilietis Paulas Henri Nargeolet'as „deja, žuvo“.
Povandeninis ekspertas Paulas Hankinas sakė, kad penkios didžiausios nuolaužos padėjo atpažinti, jog tai povandeninis laivas „Titan“.
Taip pat paaiškėjo, kad susirūpinimo dėl „Titan“ saugumo būta jau anksčiau. Teismo dokumentai rodo, jog buvęs „OceanGate“ darbuotojas jūrų operacijų direktorius Davidas Lochridge'as pateikė ieškinį dėl neteisėto atleidimo iš pareigų jam išsakius susirūpinimą dėl tariamo bendrovės „atsisakymo atlikti svarbius eksperimentinio projekto bandymus“. Teismo dokumentai rodo, kad D. Lochridge'as „nustatė daugybę problemų, kėlusių rimtą susirūpinimą dėl saugumo“, tačiau tai buvo „sutiktas priešiškai“ ir vėliau jis buvo atleistas.