2014 vasarą keleivinis lėktuvas su beveik 300 žmonių buvo numuštas rusiška priešlėktuvine raketa „Buk“ ir nukrito prorusiškų separatistų kontroliuojamoje teritorijoje.
Rusija iki šiol neigia bet kokią atsakomybę dėl šios tragedijos, bet būtent šį trečiadienį turėtų paaiškėti, kas ir iš kur paleido raketą, galbūt ir tai, kas liepė tai padaryti.
Likus porai dienų iki olandų ataskaitos paskelbimo Rusijos gynybos ministerijos pareigūnai pareiškė, kad tada į virš Rytų Ukrainos skrendantį Malaizijos avialinijų orlaivį nebuvo paleista jokių raketų iš separatistų kontroliuojamos zonos. Neva tai rodo jų karinio radaro duomenys.
Beje, šiuose radaro duomenyse nėra ir jokių ukrainiečių karinių orlaivių, nors pagal pirminę Maskvos versiją, Malaizijos lėktuvą numušė ukrainiečių naikintuvas.
Tarptautinei Olandų pareigūnų vadovaujamai tyrimo grupei teko nelengva užduotis, bet, panašu, kad net ir karinio konflikto zonoje, kur rusai surinko visus įkalčius, bus galima nustatyti tikrąjį kaltininką.
Techninis tyrimas patvirtino, kad lainerį numušė rusų gamybos priešlėktuvinė raketa „Buk“, tam net buvo atlikti raketų bandymai Suomijoje.
„Taip, tokių bandymų buvo. Nežinau, kokio slaptumo, nes apie juos rašo spauda. Taip, tarp Suomijos ir Olandijos yra teisinio bendradarbiavimo sutartis. Tyrimas dėl Malaizijos keleivinio lėktuvo numušimo tęsiamas ir pagal vieną iš scenarijų įtariama, kad buvo panaudotos raketos „Buk“. Suomijoje turime tam tikrą kiekį tokių raketų ir jos buvo panaudotos atliekant techninius bandymus, bet tikslesnių detalių nežinau“, – aiškino Suomijos užsienio reikalų komiteto pirmininkas Maatis Vanhanenas.
Olandų tyrimas turėtų atsakyti į pagrindinį klausimą – kas ir iš kur paleido raketą, nusinešusią 298 žmonių gyvybes. Bet, jei pasitvirtins pagrindinė, kol kas neoficiali versija, kad tai padarė į Rytų Ukrainą pasiųsti Rusijos kariškiai, tolesnis bylos tyrimas bus dar sunkesnis.
„Mes įsipareigojome, kad tie, kurie atsakingi dėl reiso MH17 numušimo, bus patraukti atsakomybėn – ir toliau laikomės tokios pozicijos. Palauksime, kol ataskaita bus pateikta ir tada su visomis suinteresuotomis šalimis aptarsime, ką daryti toliau“, – dėstė Malaizijos premjeras
Rusija jau prieš porą metų pagrasino vetuoti specialaus Jungtinių Tautų tribunolo įkūrimą šiai katastrofai tirti.
Olandija ir Malaizija gali bandyti įkurti savarankišką teismą, bet tarptautinė patirtis rodo, kad nedemokratiški režimai tokias bylas dėl kompensacijų avialinijoms ir žuvusiųjų artimiesiems gali vilkinti dešimtmečius.