Dabar poroms bandoma įteigti, jog susilaukti dviejų vaikų – jų patriotinė pareiga. Mainais valdžia siūlo pigesnį švietimą ir ilgesnes tėvystės atostogas. Taip pat bandyta apsunkinti abortus bei skyrybų procesą, skelbia „The Washington Post“. Imta taikyti mokestines lengvatas ir teikti subsidijas būstui. Tik niekas nedavė norimos naudos. Kinijoje gimstamumas ir toliau menkas, o tai lėmė demografinę krizę, kurios padarinius ekonomikos augimas jaus ateinančius dešimtmečius.
Fudano universiteto Šanchajuje ekonomikos profesorius pateikė dar vieną – švelniai tariant, netikėtą ir itin prieštaringai vertinamą – siūlymą: leisti moterims turėti daugiau nei vieną sutuoktinį, tad jos natūraliai gimdys ir daugiau vaikų.
„Tikrai nesiūlyčiau daugvyrystės, jeigu lyčių santykis visuomenėje nebūtų toks nesubalansuotas“, – teigia iš Malaizijos kilęs ir kiekvieną mėnesį vienam Kinijos verslo portalui nuomonę rašantis akademikas Yew Kwang Ng. Naujausio jo straipsnio pavadinimas „Ar daugvyrystė tikrai jau tokia kvaila idėja?“.
„Nesu daugvyrystės advokatas. Tiesiog noriu atkreipti dėmesį, jog galėtume apsvarstyti dar vieną vyrų ir moterų kiekio visuomenėje problemos sprendimo būdą“, – teigia akademikas.
Net 36 metus Kinijos valdančioji Komunistų partija reikalavo, kad poros, išskyrus ypatingus atvejus, susilauktų tik vieno vaiko. Išimtys taikomos tik tais atvejais, jeigu, pavyzdžiui, šeima gyvena kaimo vietovėje, pirmagimis yra mergaitė arba neįgalus berniukas. Tokiu būdu siekta vienu metu paspartinti šalies ekonomikos augimą ir pagerinti gyvenimo sąlygas.
Strategija suveikė netgi per gerai. Šiandien Kinijoje, kurią savo namais vadina 1,4 mlrd. žmonių, yra 100 mln. jaunesnių nei 40 metų porų, auginančių tik vieną vaiką. Tradicinis prielankumas sūnums – ir su tuo susijusi praktika rinktis abortą mergaitės atveju – reiškia, jog šiuo metu šalyje yra 34 mln. daugiau vyrų nei moterų.
O tai iš esmės labai didelė problema. Pridėkime prie jos šiuolaikinių moterų praktiką atidėlioti nėštumą ir galiausiai apsiriboti viena atžala (arba iš viso neturėti vaikų), ir mums prieš akis - tiksinti demografinė bomba.
Kinijos populiacija, jeigu tikėtume prognozėmis, 2027 metais pasieks piką, o neilgai trukus gyventojų skaičius ims mažėti. Jau 2050 metais maždaug trečdalis šalies gyventojų bus vyresni nei 65 metų.
2015 metais Kinijos komunistų partija ėmėsi vieno vaiko politiką išgyvendinti, tačiau norimų rezultatų, švelniai tariant, pasiekti nepavyko. Vis daugiau moterų siekia karjeros, o kitos renkasi turėti vieną atžalą ir jai užtikrinti šviesią ateitį, o ne dalinti išteklius keliems vaikams.
Taigi, profesoriaus Yew Kwang Ng siūlymas, viena vertus, galbūt nėra jau toks beprotiškas. Jo sprendimas, kaip išspręsti vyrų pertekliaus problemą, yra leisti ne savo noru be poros likusiems viengungiams (Kinijoje jie pravardžiuojami plikomis šakomis, nes giminės medžiui nesubrandino vaisių) dalintis tas gana skurdžias moterų atsargas.
„Jeigu du vyrai nori vesti tą pačią moterį, o ta moteris neprieštarautų turėti du vyrus, kodėl visuomenė turėtų kišti pagalius į ratus tokiais daugvyrystei?“, – klausia profesorius ir pažymi, kad poligamija senovėje buvo gana įprasta praktika, o ir dabar praktikuojama kai kurių islamo atšakų.
„Tikrai nebandau paneigti monogamijos privalumų, pavyzdžiui, kokia naudą iš dviejų žmonių ilgalaikių santykių gauna vaikai, kokį pavyzdį mato. Tik, turint omenyje, koks vyrų ir moterų disbalansas Kinijos visuomenėje, būtina svarstyti daugvyrystės legalizavimą“, – savo straipsnyje rašo profesorius. Be to, anot jo, toks šeimos variantas būtų veiksmingesnis, nes moterims iš esmės nėra didelių problemų patenkinti daugiau nei vieno vyro poreikius.
„Prostitutės per dieną aptarnauja daugiau nei dešimt klientų. O gaminti trims žmonėms neturėtų būti sunkiau nei dviem“, – šokiruojančius pasiūlymus savo straipsnyje toliau dėsto akademikas.
Be jokios abejonės, Yew Kwang Ng rašinys tiesiog išsprogdino Kinijos internetą. Ir nieko nestebina, kad dauguma moterų kinų tviterio alternatyva laikomame „Weibo“ socialiniame tinkle tikrai neatrodo sužavėtos tokio siūlymo.
„Mane tai perskaičius net supykino“, – prisipažino Keely prisistačiusi komentatorė, pasiūliusi pačiam autoriui bent pabandyti įsivaizduoti save moterų vietoje.
„Mane šokiravo jo idėjos. Ar dabar 2020 metai?“, – piktinosi Fuduoduo.
„Leiskite, jums išversiu, ką tai reiškia: jis nori legalizuoti sekso vergiją“, – pareiškė vienas komentatorius.
Yew Kwang Ng neketina nusileisti. Jis parašė, jog kita jo publikacija, skirta vyrų ir moterų proporcijų neatitikimo problemos sprendimui, bus apie viešnamių legalizavimą.
Kadangi Kinijoje, kur stinga moterų, vyrai itin aršiai konkuruoja dėl potencialios žmonos, „jeigu sekso paslaugų teikimas nebus legalizuotas, bus pažeidžiama vyrų teisė į seksualinį pasitenkinimą“. Legalizavus sekso paslaugas ir pastačius daugiau viešnamių, vyrai galės be vargo patenkinti savo poreikius, teigia skandalingasis autorius.
Dabar belieka laukti naujos pasipiktinimo bangos tiek „Weibo“, tiek už jo ribų.