Sunkvežimis senoliui jokių ypatingų įtarimų nesukėlė – tik tradicinį susierzinimą, nes sunkiasvorėms transporto priemonėms tokiu metu važinėti ramiame gyvenamajame rajone neturėtų būti leista. Maža to, sunkvežimis vienos juostos gatve kažkodėl važiavo prieš eismą.

„Paburnojau, mintyse pasipiktinau, tačiau juk nieko negalėjau padaryti, tad patraukiau namo – į lovą“, – pasakoja garbaus amžiaus prancūzas, tada net neįtaręs, kas įvyks netrukus.

Dabar Prancūzijos lyderiams ir šalies saugumo aparato valdytojams tenka ieškoti atsakymo į labai nemalonų klausimą – ar buvo galima padaryti ką nors, kad 84 žmonių gyvybių pareikalavusios tragedijos būtų išvengta.

Praėjus kelioms minutės po to, kai M. Auferio uždarė namų duris, sunkvežimio vairuotojas savo transporto priemonę pavertė žudimo mašina. Sunkvežimis, lėkdamas zigzagais, traiškė žmones – kruvina kelionė tęsėsi apie 1,6 kilometro. Žudiką sustabdė tik pareigūnų kulkos. Vėliau paaiškėjo, kad sunkvežimį vairavo 31 metų iš Tuniso kilęs Mohamedas Lahouaiej Bouhlelis.

Nica

Tyrėjai aiškinasi, kas galėjo paskatinti vyrą ryžtis tokiam poelgiui. Atsakymo į šį klausimą ieško ne tik Nicos gyventojai, bet ir visas pasaulis. Protu nesuvokiama, kam galėjo sutrukdyti Bastilijos dienos fejerverkų pasižiūrėti į gatvę išėję taikūs žmonės.

Kaip ir ankstesniais metais, saugumo pajėgos, nuogąstaudamos dėl galimų teroristinių išpuolių per šią Prancūzijos valstybinę šventę, buvo pasirūpinusios užtvaromis, blokuojančiomis eismą Anglų promenadoje – pusmėnulio formos bulvare, besidriekiančiame į rytus nuo miesto oro uosto į senąjį uostą. Nepaisant to, užtvaros – miniai kontroliuoti skirtos priemonės, pagamintos iš tuščiavidurių metalo vamzdelių – buvo sustatytos toli nuo tos vietos, pro kur į bulvarą ir įvažiavo mirties sunkvežimis. Tą naktį gatvėse tvarką prižiūrėjo daugiau pareigūnų nei įprastai, bet praktiškai visi buvo sutelkti prie užtverto bulvaro galo ties senuoju uostu – ten, kur stebėti fejerverkų susirenka daugiausia vietos gyventojų ir kurorto svečių.

Tai reiškia, kad M. L. Bouhlelis turėjo praktiškai pusantro kilometro bulvaro atkarpą savo užduočiai įvykdyti. Jo aukomis tapo žmonės, kurie nusprendė laikytis atokiau itin griežtai saugomos žiūrovų zonos. Prieš savo kelyje sutikdamas pirmąsias užtvaras, sunkvežimis turėjo pakankamai laiko įsibėgėti. Tiesą sakant, anot ekspertų, 19 tonos sunkvežimio greičio akistatoje su pirmosiomis policijos užtvaromis būta tokio didelio, jog jį sustabdyti būt galėjusi nebent stora mūro siena, vietos televizijai pasakojo regiono valdžios atstovas Anthony Borré.

Prancūzijos valdžios lyderiai, įskaitant ir prezidentą Francois Hollande, kuris Nicoje lankėsi penktadienį, negaili pagyrų saugumo tarnyboms, kuriuos galiausiai sunkvežimį sustabdė. Tiesą sakant, užtvaras prie sankryžos su Gambettos bulvaru išvertęs sunkvežimis į priekį pajudėjo vos pusę kilometro. Tik tai tebuvo kruvinos ir ilgos M. L. Bouhlelio kelionės atkarpa.

Teroras Nicoje

„Kodėl jis iš viso ten galėjo įvažiuoti, ir niekam tai neužkliuvo?“, – klausia Pierre‘as Roux, kuris iš savo balkono matė, kaip sunkvežimis traiško žmones. „Tai siaubinga klaida“, – penktadienį sakė vietos gyventojas, kurį žurnalistai pakalbino penktadienį, išėjusį prie vieno balta marška uždengto lavono uždegti žvakės. Auka gulėjo praktiškai visai prie jo namų durų.

Kokia klaida buvo padaryta, vis dar šifruojama. Pavyzdžiui, kol kas neaišku, ar policijos pareigūnai, prieš nušaudami vairuotoją, bandė peršauti sunkvežimio padangas. Maža to, niekas nežino, ar mažesnieji Prancūzijos miestai, tokie kaip ta pati Nica, yra deramai pasirengę didelio masto teroristiniams išpuoliams – pavyzdžiui, kaip Paryžius, kur per metus įvyko net dvi šiurpios tragedijos.

Klausimas labai paprastas – ar buvo galima padaryti ką nors, kad 84 žmonių gyvybės būtų išgelbėtos? Prancūzijos Rivjeros valdžia, kurios daugumą sudaro dešiniojo sparno politikai, atvirai neprijaučiantys Paryžiaus socialistinei vyriausybei, tokia situacija neabejotinai pasinaudos kaip puikia proga dar kartą išsakyti nemenką kritikos porciją.

Pajūrio Alpių prefektūros – Prancūzijos departamento, kuriam priklauso ir Nica – valdžia bando ginti savo gerą vardą. Šeštadienį buvo išplatintas pranešimas, kuriame teigiama, kad šiais metais saugumo pajėgos fejerverkų stebėjimui buvo sustiprintos – dirbo 64 šalies policijos pareigūnais daugiau, pasitelkti dar 42 papildomi vietos policijos pareigūnai ir 20 karių. Pranešime pabrėžiama, kad Anglų promenadoje buvo draudžiamas eismas, tačiau pripažįstama, kad M. L. Bouhlelis sugebėjo išvengti itin akylai stebimos saugumo zonos – jis ją paprasčiausiai apvažiavo šaligatviu.

M. Aufiero ir kiti vietos gyventojai tvirtina, kad jų gyvenamoje teritorijoje, iš kur sunkvežimis ir įvažiavo į bulvarą, papildomų policijos pajėgų nebuvo. Kitaip tariant, nebuvo nė vieno, kuris būtų laiku sustabdęs M. L. Bouhlelį.

Kiti neskuba smerkti pareigūnų dėl padarytų klaidų.

„Žmonės, kur jūsų logika? Sunkvežimis lėkė 60 kilometrų per valandą greičiu, ką buvo galima padaryti? Juk negalime kas 10 metrų pastatyti po policijos pareigūną, Tai būtų tikra beprotybė. Žmonėms tai nepatiktų“, – samprotauja Nicos gyventoja Jeanne Jacques Cuny.

„Islamo valstybė“ prisiėmė atsakomybę už kruviną išpuolį Nicoje. Paryžiaus prokuratūra pranešė apie penkių asmenų sulaikymą po mirtino išpuolio sunkvežimiu Prancūzijos kurorte Nicoje.

„Žmogus, kuris įvykdė šią ataką Nicoje, Prancūzijoje, tas, kuris sunkvežimiu traiškė žmones, buvo „Islamo valstybės“ karys“, – skelbia „Islamo valstybę“ palaikanti naujienų agentūra „Amaq“. Tokį pranešimą ji išplatino savo paskyroje „Telegram“. „Operaciją jis įvykdė reaguodamas į raginimus nusitaikyti į piliečius valstybių, priklausančių su „Islamo valstybe“ kovojančiai koalicijai“, – teigiama pranešime.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (711)