„Rusiškam charakteriui būdingų pranašumų ir galios įsikūnijimas“, – taip išdidžiai firminėje interneto svetainėje pristatomas automobilis „Aurus Senat Limousine“, kuriam, jeigu tikėtume gamintojo žodžiais, „pasaulyje nėra analogų“. Šio daugiau nei 6,5 metro ilgio šarvuoto limuzino bazinės komplektacijos modelis kainuoja maždaug pusę milijono eurų.

„Aurus Senat“ – oficialus Rusijos prezidento automobilis, ir, kaip teigia Rusijos žiniasklaida, ilgiausia transporto priemonė, skirta pirmiesiems valstybės asmenims. Be V. Putino, šį prabangų limuziną turi ir Turkmėnistano lyderis, o Šiaurės Korėjos vadovas Kim Jong Unas – net du. Abu modelius (trumpesnės ir prailgintos versijos) padovanojo V. Putinas. Limuzinus jis atvežė į Pchenjaną šiais metais. Pats Kremliaus vadas turi ne tik sedaną, bet ir kabrioletą – „paradinę“ versiją.

„Aurus“ kaip „importo pakeitimo“ simbolis

Galiojant Europos Sąjungos (ES) įvestoms sankcijoms, draudžiančioms į Rusiją įvežti automobilius, brangesnius nei 50 tūkst. eurų, rusų gamybos elitinės transporto priemonės – itin svarbus projektas. Kremliui „Aurus“ vietoje „Mercedes“ – paskelbto importo pakeitimo kurso simbolis, „projektas, įkūnijantis šalies pramonės ir mokslinių technologijų potencialo atgimimą“, pažymima RF valstybinio mokslo centro NAMI, gaminančio ir išbandančio limuzinus V. Putino nomenklatūrai, interneto svetainėje.

Užtat praktikoje „rusišku“ V. Putino limuziną galima pavadinti tik sąlyginai. Remiantis muitinės deklaracijomis, kurias DW išanalizavo naudodamas „ImportGenius“ duomenų bazę, platus „Aurus“ gaminti reikalingų komponentų asortimentas neretai importuojamas iš šalių, kurias Kremlius vadina „nedraugiškomis“. Pavyzdžiui, Italijos įmonė „Industrie Ilpea S.P.A.“ tiekia stiklus ir guminius sandariklius, kad V. Putinui ir Kim Jong Unui nepūstų vėjas greitai važiuojant.

Itališkas rusiško „Aurus“ salonas

Džiuginti diktatorių akį grakščiu salonu iš odos ir vertingų medienos rūšių padeda Italijos bendrovė AV-EL. Iš Turino priemiestyje esančios gamyklos į Rusiją keliauja išskirtiniai salono elementai: nuo pavarų perjungimo svirties iki prietaisų skydelio karkaso.

Neskaitant importuojamų detalių, dalis itališkų salono apdailos elementų gaminama Samaros srityje, Oktiabrske, stovinčioje gamykloje. Už prabangų „Aurus“ saloną gamyklų savininkas Giorgio Verduci 2018 m. netgi iš V. Putino gavo padėkos raštą, kuriuo pasigyrė neseniai vienai iš Samaros žiniasklaidos įmonių duotame interviu. Prieš šešerius metus Kremliaus galva inauguracijos ceremonijos metu pirmą kartą važiavo „Aurus“ prototipu. Nuo tada abu stambūs Italijos gamintojai lieka ištikimi „rusiško“ limuzino projektui. Įmonės neatsakė į DW klausimus, ar šio projekto, skirto Rusijos valdžiai, įgyvendinimui turi įtakos karas Ukrainoje ir Hagoje įsikūrusio Tarptautinio baudžiamojo teismo prokuroro V. Putinui pateikti kaltinimai padarius karo nusikaltimų. „Aurus“ skirtai itališkai produkcijai sankcijos netaikomos.

Vokiški komponentai aplinkiniais keliais

Į Rusiją toliau atkeliauja ir įvairiausių „Aurus“ komponentų iš Vokietijos, tokių kaip kuro siurbliai ir kiti variklio elementai. Tiesa, šios dalys pristatomos ne tiesiogiai, bet per tarpininkus kitose šalyse – Turkijoje, Kirgizstane ar Kinijoje. Kaip matyti peržiūrėjus duomenų bazėje „ImportGenius“ esančias muito deklaracijas, pristatant prekes per trečiąsias šalis, konkretus gamintojas neretai nenurodomas – tik kilmės šalis.

Vis dėlto DW pavyko identifikuoti kai kuriuos detalių gamintojus. Taigi, „Aurus“ montuojami garsaus Japonijos prekių ženklo „Sanden“ kompresoriai, surinkti koncernui priklausančiose gamyklose Europoje. Siuntėjas – „Sanden“ būstinė Europoje, įsikūrusi Bad Nauheime. Jeigu prieš plataus masto invaziją minėtieji kompresoriai į Rusiją buvo eksportuojami tiesiogiai, tai nuo 2023 m. – per rusų įregistruotą įmonę Estijoje OU „Gold Solution“. Ši bendrovė 2024 m. vasario mėnesį pateko į JAV sankcionuotų įmonių sąrašą dėl dvejopos paskirties prekių tiekimo į Rusiją apeinant sankcijas. Tuo tarpu ES šiai įmonei sankcijų neįvedė.

„NAMI ir „Aurus“ skirtų gaminių nebetiekiame nuo 2022 m. dėl naujų ES reglamentų“, – patikino „Sanden International (Europe)“ padalinio Vokietijoje darbuotojai, atsakę į DW užklausą, ir pažymėjo, kad „reikia ištirti“, kaip kompresoriai toliau patenka į Rusiją po 2022-ųjų. „Anksčiau mes neturėjo pagrindo įtarinėti, kad mūsų produkcija atsiduria Rusijoje“, – pridūrė įmonės atstovai. Remiantis „ImportGenius“ duomenimis, Estijoje veikianti įmonė „Aurus“ skirtus kompresorius tiekė ne tiesiogiai limuziną suprojektavusiam centrui NAMI ar įmonei gamintojai OOO „Aurus“, bet per Kirgizstaną – su „Gold Solution“ siejamai rusiškai įmonei „Zolotoje rešenije“.

Į Rusiją netiekiama „Aurus“ skirtų dalių – oficialiai

Taip pat aplinkiniais keliais į Rusiją tebegabenami Kremliaus limuzinuose montuojami variklio aušinimo ventiliatoriai, kuriuos gamina žinoma Vokietijos įmonė „Brose“. Oficialios tiesioginės siuntos iš Vokietijos buvo gabenamos iki 2022 m. pabaigos, nors įmonė tvirtina, kad priėmė sprendimą nutraukti bendradarbiavimą su Rusija vos prasidėjus plataus masto invazijai į Ukrainą. Atsakydama į DW užklausą, įmonė patikino, jog privalėjo atlikti 2022 m. pabaigoje gautą OOO „Aurus“ užsakymą, nes dėl sankcijų negalėjo užsakovui grąžinti iš anksto gauto mokėjimo.

Bet nuo 2023 m. „Brose“ atsisakė prisidėti prie Kremliaus limuzinų gamybos, nors jos produkcija ir nepateko į ES sankcijų sąrašus. „Kilus karui, „Brose“ rėmė įvairias pagalbos pabėgėliams iš Ukrainos akcijas, kurias vykdė mūsų gamyklų Čekijoje, Slovakijoje ir Lenkijoje darbuotojai. Be to, mūsų patronuojančiosios įmonės įkūrėjai paaukojo milijoną eurų iš savo asmeninių lėšų labdaringiems projektams, skirtiems padėti nuo karo nukentėjusiems Ukrainos gyventojams ir pabėgėliams“, – pabrėžė „Brose“ spaudos tarnyba.

„Brose“ atsisakius bendradarbiauti su Rusija, vokiškų ventiliatorių tiekimo schema patyrė įspūdingų metamorfozių. 2023 m. šių prekių gavėjas buvo Serbijos ir Rusijos įmonė OOO „Gumma lain“, užregistruota Samaros srityje. Ši bendrovė gamina produkciją iš gumos ir neturi nieko bendro su „Brose“. Vokiškų ventiliatorių jai atsiųsdavo Antalijoje įsikūrusi Turkijos bendrovė, neturinti net savo interneto svetainės.

Iš pradžių Turkija, paskui Kinija

2024 m. vietoje turkiško tarpininko atsirado kiniškas – „Shanghai Sing-Glory Technology“. Beje, apie šią įmonę viešai prieinamuose šaltiniuose nėra visiškai jokios informacijos. Remiantis „ImportGenius“ duomenimis, pradedant nuo 2022 m. rugsėjo mėnesio, ši įmonė į Rusiją pristatė apie 150 siuntų su „Aurus“ skirtais komponentais: nuo salono apdailos elementų iki elektronikos ir stiklų kėliklių.

Didžiojoje dalyje atveju gamintojai deklaracijose nenurodyti. „Mes nepalaikome verslo santykių su nurodytomis Turkijos ir Kinijos įmonėmis. Nesame susiję su galimu mūsų produkcijos perdavimu trečiosioms šalims“, – pabrėžė „Brose“ spaudos tarnyba.

Vokietija nebeteiks techninės priežiūros paslaugų „Aurus“

Vadinasi, net keleto Vakarų įmonių atsisakymas bendradarbiauti su Rusija nesustabdys valstybinės programos aprūpinti aukščiausio rango valdininkus „rusiškais“ automobiliais. Kita vertus, „pilkasis“ atsarginių dalių ir komponentų importas neišspręs visų sunkumų, kuriuos sukėlė Vakarų įmonių sprendimas nebeteikti limuzinų techninės priežiūros paslaugų. Išlieka atviras klausimas dėl limuzinuose esančios įrangos techninės priežiūros ir tobulinimo. Dalykas tas, kad iki 2022 m. naujiesiems „Aurus“ markės modeliams skirti varikliai buvo bandomi Vokietijoje, juk buvo pagaminti artimai bendradarbiaujant su „Porsche Engineering“. Tiesa, šios įmonės atstovai DW pranešė, kad nuo 2022 m. irgi nebebendradarbiauja su Rusija.

Tą patį pasakė ir „Bosch Engineering“, kartu su NAMI sukūrusi visą „Aurus“ elektroniką. „Nuo tada nebeapsikeičiame prototipais su klientais iš Rusijos ir neatliekame tyrimų jų užsakymu“, – patikino „Bosch Engineering“ spaudos tarnyba, atsakydama į DW klausimus.