Tuo metu, kai Amerika ir Ramiojo vandenyno regionas rengėsi paminėti Antrojo pasaulinio karo pabaigą, Europos laikraščiai savo pirmuosiuose puslapiuose rašė apie karo laikų radinius. Dėmesio centre atsidūrė Lenkija.

Visa neseniai Valbžyche, Lenkijos Žemutinėje Silezijoje, esą buvo aptiktas vokiečių šarvuotas traukinys. O vėliau daugybę radinių padovanojo Vysla ir vienas jos intakų: žydų antkapių, seno tilto liekanų ir sovietinio karinio lėktuvo korpusą.

Taip įvyko dėl rekordiškai nuslūgusio vandens Vysloje ir jos intake Bzuroje. Būtent pastarojoje upėje ir buvo pastebėtos lėktuvo liekanos. Iškelti lėktuvą apsiėmė tirti Vyšogrudo miesto muziejaus darbuotojai.

Muziejaus vadovo Zdzislavo Leščinskio teigimu, jam pavyko pasikalbėti su vietiniais gyventojais, kurie dar pamena aršias kovas, vykusias paskutiniaisiais Antrojo pasaulinio karo mėnesiais. Jie papasakojo, kad šį lėktuvą vokiečiai numušė 1945 metų sausį. Nukritęs lėktuvas paniro po ledu. Tai buvo šturmo lėktuvas „Il-2“ – vienas iš masiškiausiai gamintų modelių. Iš viso buvo pagaminta maždaug 35 tūkst. tokių lėktuvų.

1945 metų sausio 12 d. Raudonoji armija pradėjo Vokietijos rytinio fronto puolimą, kuriame dalyvavo maždaug 2,2 mln. kareivių. Nors Vermachto vadovybė tikėjosi to ir turėdama tik 450 tūkst. karių ir beveik šimtą tankų neturėjo iliuzijų dėl artėjančių mūšių baigties, ji nesiėmė priemonių pasirengti atsitraukimui.

Vietoj to prasidėjo masinis civilių bėgimas. Po kelių dienų frontas „krito“.

Sausio vidury Bzuros pakrantėje prasidėjo aršūs mūšiai, kuriuos Raudonajai armijai galiausiai pavyk laimėti. Sausio 17 d. visą teritoriją kontroliavo sovietinė armija. Prieš penkerius metus, 1939 metų rugsėjį, karą prieš Lenkiją pradėjęs Vermachtas būtent čia pasiekė svarbių pergalių. Tą pačią dieną Raudonosios armijos daliniai užėmė šalies rytus.

Bzuroje aptiktas „Il-2“ buvo dvivietė modifikacija, gaminta nuo 1942 metų. Šio modelio lėktuvai buvo sukurti ketvirtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje ir buvo naudojami antžeminių operacijų pastiprinimui. Grėsmingiausiu jo ginklu buvo į kasetes sukomplektuotos kumuliacinės bombos, kurios galėjo pramušti sunkių vokiškų tankų šarvus.

Vokietijoje „Il-2“ buvo vadinamas „Geležiniu Gustavu“, nes jo šarvai galėjo atlaikyti net ir apšaudymą iš automatinės patrankos. Tačiau vienmotoris lėktuvas buvo sunkus ir nemanevringas. 400 km per valandą greitį išvystydavo 1500 metrų aukštyje ir galėjo nuskristi 765 kilometrus. Nelydimas naikintuvų „Il-2“ jis praktiškai neturėjo šansų pasprukti nuo vokiškų „Messerschmidt“ ir „Focke-Wulf“ lėktuvų.

Kalbant apie vienvietes modifikacijas, kurias 1941-1942 metais dažnai pilotavo nepatyrę pilotai, praradimų buvo daug. Nepaisant visų įmanomų patobulinimų, Raudonoji armija karo pabaigoje jau buvo netekusi daugiau nei 23 tūkst. tokių lėktuvų. Taip pat žuvo beveik 8 tūkst. pilotų. Iki šių dienų liko tik keli „Il-2“ egzemplioriai.

Abu į Bzurą nukritusio lėktuvo ekipažo nariai žuvo. Rusijos ambasados atstovas sakė, kad veikiausiai pavyks nustatyti pilotų tapatybę pagal lėktuvo numerį ir karius palaidoti su visa derama pagarba.

Tačiau tai ne vienintelis radinys, kurį „paleido“ Vysla. Taip pat rasta ir žydų antkapių, kurie, kaip mano ekspertai, kažkada stovėjo Brodno kapinėse Varšuvoje, kur palaidota 300 tūkst. žydų. Dabar čia stovi tik maždaug 3 tūkst. žydų antkapių. Kiti buvo panaudoti po karo kaip statybinės medžiagos ar siekiant sutvirtinti Vyslos krantus.

„Vysla saugo daugybę paslapčių“, – vaikščiodamas jos pakrante sakė vieno žydų fondo vadovas Johnny Danielsas. Neseniai Vyslos vandens paviršiuje pasirodė ir 1944 metais atsitraukimo metu Vermachto karių susprogdinto tilto liekanos.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (641)