Samdytų Rusijos karių daliniai į Siriją siunčiami civiliniais lėktuvais. Jų užduotis – padėti šalies prezidento Basharo al Assado pajėgoms jau šešerius metus trunkančiame pilietiniame kare.
Faktą, jog privačios Sirijos skrydžių bendrovės „Cham Wings“ lėktuvais „tvirti vyrukai“, vilkintys kamufliažinius ir sportinius kostiumus, iš už 30 kilometrų nuo Rostovo prie Dono esančio oro uosto „Platov“ skrenda į Siriją, patvirtina „Reuters“ atliktas tyrimas, kurio rezultatai skelbiami balandžio 6 dieną.
Remiantis „Reuters“ duomenimis, per 14 mėnesių, pradedant 2017 metų sausio 5 diena, „Cham Wings“ iš Damasko ir Latakijos į Rostovą prie Dono ir atvirkščiai atliko 51 skrydį.
Lėktuvai į Rostovą prie Dono atskrenda išskirtinai naktimis ir pakyla anksti ryte, kai oro uoste praktiškai nėra kitų keleivių. Laisvai prieinamos informacijos apie šiuos reisus ir skrydžių išklotinių nėra, tačiau informacija reguliariai skelbiama internete esančiose skrydžių sekimo bazėse.
Oro uoste žurnalistai matė beveik šimtą vyrų, kaip spėjama, privačios karinės bendrovės samdinių, kurie registravosi skrydžiui lėktuvu „Airbus A320“ į Siriją.
Tuo pačiu reisu iš Sirijos atvyko apie 30 žmonių „įdegusiais veidais“, dauguma iš jų vilkėjo „kamufliažiniais kostiumais“.
Lėktuvai, kurie naudojami tokiam žmonių transportavimui, anksčiau priklausė Europos ir Jungtinių Valstijų bendrovėms, tačiau parduoti „per tarpininkus ir ofšorinius verslus“, rašoma skelbiamoje medžiagoje.
Šiame tinkle dalyvavo Ukrainoje registruotos bendrovės „Hors“ ir „Dart“, o prie jų steigimo prisidėjo Kijeve gyvenęs buvęs Rusijos jūrų pėstininkas Sergejus Tomčanis.
Per pastaruosius septynerius metus šios bendrovės įsigijo arba nusipirko kreditu 84 naudotus lėktuvus „Airbus“ arba „Boeing“, iš kurių mažiausiai 40 atsidūrė Irake, Irane arba Sirijoje.
Ši lėktuvų perdavimo Artimiesiems Rytams schema šiurkščiai pažeidžia Jungtinių Valstijų sankcijas, kuriomis siekta apriboti B. al Assado ir jo sąjungininkų galimybes gauti kovotojų ir technikos savo karinei kampanijai.
Rusijos valdžia neigia, kad Sirijoje kovoja samdyti rusų kariai.
„AviaAM Leasing“ sako neperdavusi lėktuvų įmonėms, tiekusioms orlaivius rusų samdiniams
Verslininko Gedimino Žiemelio kontroliuojama įmonė „AviaAM Leasing“ pirmadienį paskelbė, kad nei ji pati, nei jos antrinės bendrovės nenuomojo ir nepardavė lėktuvų Ukrainos kompanijoms „Khors“ ir „Dart“.
Taip ji reagavo į naujienų agentūros „Reuters“ cituojamą Ukrainos orlaivių registrą, kad nuo 2016-ųjų spalio iki 2018-ųjų vasario penki lėktuvai, priklausantys Lietuvoje registruotos bendrovės „AviaAM Leasing“ antrinėms įmonėms, buvo išnuomoti Ukrainos kompanijoms, tiekusioms orlaivius Sirijoje kariaujantiems rusų samdiniams.
„Pabrėžiame, kad nei „AviaAM Leasing“, nei jos antrinės įmonės niekada nenuomojo ir nepardavė lėktuvų bendrovėms „Khors“ ir „Dart“, – BNS atsiųstame komentare nurodė bendrovė.
„Jokie „AviaAM Leasing“ ir/arba jos kontroliuojamoms bendrovėms priklausantys orlaiviai nei tiesiogiai, nei netiesiogiai nėra naudojami kariniams tikslams“, – teigė ji.
Anot „Reuters“, bendrovės „Khors“ ir „Dart“ yra įtrauktos į JAV vyriausybės „juodąjį sąrašą“ dėl savo vaidmens prisidedant prie vakarietiškų orlaivių eksporto Sirijos oro bendrovėms, nepaisant draudimo tai daryti.
Naujienų agentūra nurodo, kad kovo pabaigoje susisiekus su „AviaAM Leasing“, trys iš tų lėktuvų buvo pašalinti iš Ukrainos registro. Vienas orlaivis tebėra įrašytas registre kaip priklausantis „AviaAM Leasing“ ir eksploatuojamas „Air Alanna“ – naujos bendrovės, perėmusios „Dart“ aktyvus ir įsipareigojimus.
Kitas lėktuvas buvo perduotas Kanados bendrovei „Abynity Systems LP“. Kaip rodo Ukrainos registro duomenys, šį orlaivį eksploatuoja „Khors“, teigia „Reuters“.
„Patikrinę Ukrainos civilių orlaivių registre esančią informaciją, nustebome pamatę, kad ji neatitinka realios situacijos. Duomenys registre buvo užregistruoti be mūsų žinios. Kreipėmės į bendroves, kurioms buvome pardavę lėktuvus, kad jie pateiktų Ukrainos registrui teisingus duomenis“, – įmonės atsiųstame pareiškime cituojamas „AviaAM Leasing“ generalinis direktorius Tadas Goberis.
„Kaip minima „Reuters“ straipsnyje, dalis duomenų buvo patikslinta, tačiau ne visi. „Reuters“ savo straipsnyje niekur nemini, kad „AviaAM Leasing“ lėktuvai skraidė Sirijoje“, – pridūrė jis.
„Taip pat, patvirtiname, kad straipsnyje minimo orlaivio bendrovė „Air Alanna“ eksploatuoti negali, kadangi nei „AviaAM Leasing“, nei jos antrinės įmonės niekada nebuvo sudariusios jokių verslo sandorių su „Air Alanna“ ir atitinkamai bendrovei nėra davusi sutikimo eksploatuoti minėtą orlaivį“, – teigia „AviaAM Leasing“.