Nors GPS signalo trukdžiai gali kelti pavojų oro transportui, ypač kylant ir leidžiantis, pilotai yra apmokyti naudotis alternatyviomis priemonėmis, jei GPS navigacija jiems neprieinama, skelbia „The Times“.

GPS trikdžiai – tai kai kas nors sąmoningai bando nuolatiniais trukdymais apkrauti orlaivio signalų įrangą taip, kad ji nebegalėtų siųsti ar priimti informacijos iš GNSS [angl. Global Navigation Satellite System, liet. Pasaulinė navigacijos palydovų sistema].

Tai reiškia, kad lėktuvo lokacijos nustatymo sistema nustoja veikti, ir nei pilotas, nei skrydžio sekimo prietaisai, – kuriais gali naudotis netoliese esantis orlaivis arba oro eismo kontrolieriai, – nežino, kur yra lėktuvas, todėl padidėja avarijų tikimybė.

GPS trikdžiai skiriasi nuo vadinamojo GPS spufingo, kai kas nors naudoja signalus, kad apgautų lėktuvo įrangą ir priverstų manyti, jog jis yra kažkur kitur.

Naujausiais pranešimais, per aštuonis mėnesius iki kovo pabaigos buvo paveikti 2 309 „Ryanair“, 1 368 „Wizz Air“, 82 „British Airways“ ir keturi „easyJet“ skrydžiai. Šie duomenys pagrįsti skrydžių žurnalų analize, atlikta naudojantis svetaine GPSJAM.org, kurioje registruojami su GPS trikdžiais susiję incidentai.

Skrydžiai virš Baltijos jūros patiria Rusijos pajėgų vykdomų trikdžių, skelbė „The Sun“.

GPS, kuri yra lėktuvo navigacijos dalis, yra didelio tikslumo palydovinė radionavigacinė sistema, suteikianti informaciją apie objekto padėtį erdvėje. Ją gali trikdyti radijo signalai – pakankamai stiprūs, kad ją užgožtų.

Laikraštis „The Sun“ pranešė, kad Rusija taikosi į skrydžius pasitelkdama ir vadinamąjį spufingą, – kai naudojami radijo signalai apgauna orlaivio sistemas ir priverčia jas manyti, kad orlaivis yra ten, kur jo nėra.

Kovo mėnesį britų Karališkųjų oro pajėgų (RAF) lėktuvo, kuriuo skrido gynybos sekretorius Grantas Shappsas, GPS signalas buvo trikdomas, jam skrendant netoli Rusijos teritorijos. Nustatyta, kad palydovo signalas buvo trikdomas apie 30 minučių, kai lėktuvas iš Lenkijos skrido atgal į Jungtinę Karalystę. Dauning Strytas patvirtino, kad orlaivis „patyrė GPS trikdžių“, skrisdamas netoli Kaliningrado – Rusijos eksklavo Baltijos jūroje, – tačiau teigė, kad tai „nekėlė grėsmės lėktuvo saugumui“.

Sausio mėnesį Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra (EASA) surengė viršūnių susitikimą su Tarptautine oro transporto asociacija (IATA), kuriame buvo aptarti trikdžių ir spufingo klausimai.

Po susitikimo EASA vykdomojo direktoriaus pareigas einantis Lucas Tytgatas sakė: „Pastebėjome, kad labai padaugėjo atakų prieš (palydovinės navigacijos) sistemas, o tai kelia grėsmę saugai. EASA sprendžia su šiomis naujomis technologijomis susijusią riziką. Nedelsdami turime užtikrinti, kad pilotai ir įgulos galėtų atpažinti rizikas ir žinotų, kaip reaguoti bei saugiai nusileisti. Vidutinės trukmės laikotarpiu mums reikės pritaikyti navigacijos ir nusileidimo sistemų sertifikavimo reikalavimus. Ilgalaikėje perspektyvoje turime siekti dalyvauti kuriant būsimas palydovinės navigacijos sistemas. Kova su šia rizika yra agentūros prioritetas.“

Jis nesakė, kad už išpuolių slypi Rusija.

„Ryanair“ atstovas spaudai sakė: „Pastaraisiais metais padažnėjo pertraukiamų GPS trikdžių, kurie paveikė visas oro linijų bendroves. „Ryanair“ orlaiviuose yra kelios orlaivio lokacijos nustatymo sistemos, įskaitant GPS. Jei kuri nors lokacijos nustatymo sistema, pavyzdžiui, GPS, nebefunkcionuoja, įgula, laikydamasi standartinių operacinių procedūrų, persijungia į vieną iš alternatyvių sistemų.“

Civilinės aviacijos administracijos (angl. Civil Aviation Authority, CAA) skrydžių operacijų vadovas Glennas Bradley sakė: „Aviacija yra viena saugiausių kelionių oro transportu rūšių, todėl komerciniuose orlaiviuose navigacijos sistemoms apsaugoti taikomi keli saugos protokolai. GPS trikdžiai neturi tiesioginės įtakos orlaivio navigacijai. Nors operatoriai taiko poveikio mažinimo priemones, kad užtikrintų nuolatines saugias operacijas, glaudžiai bendradarbiaujame su kitomis aviacijos reguliavimo institucijomis, oro linijomis ir orlaivių gamintojais, kad apribotume ir sumažintume bet kokias trikdžių keliamas rizikas. Ir nuolat stebime incidentus visame pasaulyje.“

CAA teigė, kad GPS yra tik dalis orlaivio navigacijos sistemos, ir pridūrė, kad trikdžiai ir vadinamasis spufingas netoli konfliktų zonų dažnai yra ne sąmoningi veiksmai, o šalutinis karinės veiklos rezultatas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (10)