Prinstono universiteto ir Niujorko universiteto tyrėjai išanalizavo beveik 1 200 žmonių, sutikusių po 2016 metų JAV prezidento rinkimų pasidalyti savo duomenimis, pranešimus feisbuke.

Tada jie palygino feisbuke respondentų pasidalytas nuorodas su keliais tinklalapių, žinomų dėl melagingos informacijos skelbimo, sąrašais. Vieną jų sudarė portalas „BuzzFeed“.

Moksliniame žurnale „Science Advances“ skelbiami tyrimo rezultatai rodo, kad nuoroda į viename iš tų tinklalapių paskelbtą medžiagą pasidalijo kiek mažiau nei 8,5 proc. respondentų. Tačiau tai padarę asmenys yra vyresnio amžiaus ir save identifikuoja kaip konservatyvių politinių pažiūrų.

Beje, vyresni nei 65 metų vartotojai, nepriklausomai nuo jų politinių pažiūrų, pasidalijo beveik septynis kartus didesniu skaičiumi straipsnių iš netikrų naujienų domenų nei 18–29 metų feisbuko vartotojai, sudarę jauniausią respondentų grupę.

„Jokie kiti demografiniai kriterijai, panašu, neturi nuoseklaus poveikio dalijimuisi netikromis naujienomis“, – konstatuoja tyrimo autoriai.

„Gali būti, kad visai grupei amerikiečių, einančių septintą dešimtį ar dar vyresnių, stinga skaitmeninės žiniasklaidos raštingumo, reikalingo patikimai nustatyti internete aptinkamų naujienų tikrumą“, – rašo jie.

Tyrimo autoriai taip pat mano, kad įtakos gali turėti senėjimo poveikis atminčiai.

„Senstant atmintis prastėja, ir tai ypač pakenkia galimybėms atsispirti „tiesos iliuzijai“, – rašo jie.

Tyrimo metu nustatyta, kad respublikonai dažniau nei demokratai dalijosi melagingomis naujienomis, o tarp pasidalijusiųjų didžiausiu skaičiumi netikrų naujienų daugiausiai buvo konservatorių. Tačiau tam, anot tyrimo autorių, tikriausiai turėjo reikšmės faktas, kad dauguma išgalvotų naujienų, paskelbtų per 2016-ųjų prezidento rinkimų kampaniją, buvo palankūs Donaldui Trumpui.

„Jei išgalvotos naujienos būtų buvusios palankios ne D. Trumpui, o (jo varžovei rinkimuose Hillary) Clinton, gali būti, kad tuo turiniu būtų labiau dalijęsi ne konservatyvių, o liberalių pažiūrų žmonės“, – rašo tyrėjai.

„Facebook“ sulaukė daug kritikos už tai, kad neužkirto kelio melagingos informacijos sklaidai per 2016 metų JAV prezidento rinkimus. Kompanijos vadovai per klausymus JAV Kongrese pažadėjo imtis priemonių didesniam skaidrumui užtikrinti, o socialinis tinklas aktyviau stengiasi identifikuoti netikras paskyras.

Šaltinis
Temos
It is prohibited to copy and republish the text of this publication without a written permission from UAB „BNS“.
BNS
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)