Praėjusią savaitę įvykusios trys atskiros nelaimės, ištikusios Pietų Korėjos, Kanados ir Azerbaidžano oro linijų bendroves, įtemptu atostogų kelionių laikotarpiu atgaivino nerimą daugeliui keleivių. Tačiau statistiniai duomenys rodo, kad žūties ar traumų rizika per skrydžius komerciniais reisais yra itin maža, rašo CNN.

Paskutinis tragiškas incidentas įvyko sekmadienį Pietų Korėjoje, kai Muano tarptautiniame oro uoste sudužus keleiviniam lėktuvui „Boeing“, žuvo 179 žmonės – tai buvo didžiausia aviakatastrofa šioje šalyje nuo 1997 metų.

Kas lėmė šią katastrofą, kol kas neaišku, tačiau ekspertai CNN teigė, kad lėktuvui prieš paliečiant tūpimo taką, veikiausiai nebuvo iki galo išsiskleidusi orlaivio važiuoklė, t. y. pakilimui ir tūpimui naudojami lėktuvo ratai. Pietų Korėjos tarnybos, padedamos Jungtinių Valstijų tyrėjų, tiria katastrofos priežastis.

Ši avarija įvyko po to, kai Kalėdų dieną sudužus „Azerbaijan Airlines“ lėktuvui, įskridusiam į Rusijos oro erdvę Čečėnijos sostinėje Grozne, žuvo 38 žmonės. Azerbaidžano prezidentas Ilhamas Alijevas apkaltino Rusiją netyčia numušus lainerį oro gynybos sistemomis.

Šeštadienio vakarą taip pat buvo pranešta apie „Air Canada Express“ lėktuvo avariją, kurios metu, laimei, žūčių pavyko išvengti. Skrydžio, kurį vykdė partnerė „PAL Airlines“, metu, „atvykus į Halifakso Stanfildo tarptautinį oro uostą Naujojoje Škotijoje, kilo įtarimų dėl važiuoklės gedimo“. Lėktuvu skrido 73 keleiviai, tačiau, pasak oro linijų bendrovės, pranešimų apie sužeistuosius nebuvo gauta.

Visi šie incidentai įvyko baigiantis metams, kurie avciacijos pramonei nebuvo itin palankūs, ypač lėktuvų gamintojai „Boeing“, vis dažniau sulaukiančiai kritikos dėl savo produktų kokybės.

Sausio mėnesį per „Alaska Airlines“ lėktuvo skrydį atplyšus durelių plokštei, „Boeing 737 Maxfiuzeliažo šone liko žiojėjanti skylė. Keleiviai nežuvo, tačiau šis incidentas įvyko po dviejų tragiškų „737 Max“ avarijų, ištikusių pastaraisiais metais – viena iš jų įvyko 2018, o kita – 2019 metais. Dėl jų visame pasaulyje 20 mėnesių buvo nevykdomi skrydžiai šio modelio orlaiviais.

Pietų Korėjos lėktuvo katastrofa

Vis dėlto nelaimingų atsitikimų – žūties ar kitokių nelaimių – rizika per dešimtis milijonų komercinių skrydžių, kurie vykdomi kiekvienais metais, yra labai maža, rodo naujausi Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA), vienijančios viso pasaulio oro linijų bendroves, duomenys.

Anot IATA, 2023-aisiais, t. y. pačiais paskutiniais metais, kurių duomenys aprėpia visus metus, buvo užfiksuota 30 tokių atsitikimų. Tai reiškia, kad vienas nelaimingas atsitikimas įvyksta kas 1,26 mln. skrydžių. Tai mažesnė rizika nei ankstesniais metais, kai vienas nelaimingas atsitikimas įvykdavo kas 770 000 skrydžių.

„Važiuodami į oro uostą rizikuojate labiau nei skrisdami lėktuvu, – CNN sakė Embry-Riddle aeronautikos universiteto Naujajame Džersyje aviacijos saugos profesorius Anthony Brickhouse`as. – Kai kuriose pasaulio dalyse... kilti eskalatoriumi yra pavojingiau nei skristi lėktuvu.“

„Kai įvyksta nelaimė, akivaizdu, kad ji prikausto visą dėmesį, bet manau, kad tikrai svarbu, jog visi atsitrauktų ir leistų tyrėjams atlikti savo darbą“, – pridūrė jis.

Rugpjūtį paskelbta oro linijų saugumo studija, kurios vienas iš autorių yra Masačusetso technologijų instituto statistikos profesorius Arnoldas Barnettas, nustatė, kad 2018–2022 metais visame pasaulyje žūties rizika įlipus į lėktuvą buvo lygi vienam iš 13,7 mln.

Kitaip tariant, jei tuo laikotarpiu pasirinktumėte atsitiktinį skrydį ir įsėstumėte į lėktuvą, tikimybė, kad žūsite per lėktuvo katastrofą ar teroristinį aktą, būtų lygi vienam iš beveik 14 milijonų.

Tačiau geri saugos rodikliai praeityje dar negarantuoja, kad jie išliks tokie patys ir ateityje, o turint galvoje pastaruoju metu įvykusias katastrofas, keleiviai galėjo įžvelgti ir naujų priežasčių nerimauti. Vien per pastarąsias kelias dienas žuvus daugiau kaip 200 žmonių, žūčių skaičius per komercinės aviacijos incidentus 2024 metais gerokai viršys 2023 metų IATA statistiką – 72 žuvusius žmones.

Paskutinėje metinėje IATA saugumo ataskaitoje, paskelbtoje vasario mėnesį, šios asociacijos generalinis direktorius Willie Walshas teigė, kad 2023 metų saugos rezultatai „ir toliau demonstruoja, kad skrydžiai lėktuvais yra saugiausia transporto rūšis“.

Tačiau jis pažymėjo, kad „saugumo niekada negalima laikyti garantuotu dalyku“ ir kad „du per pirmąjį 2024 metų mėnesį įvykę ir daug dėmesio sulaukę incidentai rodo, kad nors skrydžiai yra vienas saugiausių keliavimo būdų, visada yra erdvės, kur tobulėti“.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (7)