Penktos kartos naikintuvų įsigijimas olandams – didžiausias ir brangiausias visų laikų karinis pirkinys. Olandai turi aštuonis tokius naikintuvus, bet visi jie surinkti JAV. Ir vis dar valstijose testuojami iki bus perduoti oro pajėgoms. Spalio 31-ą nusileidęs „F-35“ buvo pagamintas Italijoje, pagal italams išduotą gamybos licenciją. Ir jis į Nyderlandus atvyko ne testams, o nuolatiniam dislokavimui.
Pirmojo olandų europietiškojo bei pirmojo karinių pajėgų gauto naikintuvo sutikimo proga susirinko gausybė žmonių Leeuwardeno oro bazėje.
Tokiomis garbingomis progomis įprasta, kad nusileidę orlaiviai išdidžiai pravažiuoja pro jų garbei skirtas vandens čiurkšles, kurias parūpina oro uostuose budinčios gaisrinės mašinos. Efektas įspūdingas.
Prie vandens lėktuvai pratę. Nieko tokio, jei jo patenka į veikiančius variklius. Varikliai dar ne tiek gauna vandens skrisdami per lietų. Kas kita pašalinės medžiagos. Jos gali užkišti daviklius, degalų įpurškimo kanalus ar kitas jautrias sistemos detales.
Be to, jos gali užsilikti ilgam, nes vanduo, užtiškęs ant įkaitusių variklio dalių, tiesiog išgaruoja. Putos pačios savaime neišnyksta.
Tačiau dar didesnė problema nei galimas netikėtumas vieninteliame „F-35“ variklyje yra jo danga. Penktos kartos orlaivių didžiausias pranašumas yra jų gebėjimas išvengti aptikimo radarais.
Juos apgauti padeda speciali danga, kuria padengiami visi įmanomi paviršiai. Kiekvienas nepadengtas plotelis graso prarasti visą turimą slaptumą. Todėl ja reikia rūpintis itin kruopščiai.
Dažai ir dervos, dengiančios naikintuvą, pasižymi nepaprastomis savybėmis, bet to kaina didelė. Ši danga dėvisi daug greičiau nei įprastos. Ją ardo ir neįprastos sąlygos.
Pavyzdžiui, per didelis karštis. Toks, koks vyrauja Artimuosiuose rytuose. Kai naujieji naikintuvai buvo pasiųsti virš Irako ir Sirijos dangaus padėti kovoje su ISIS, buvo pastebėta, kad slepiamoji danga staigiai praranda originalias savybes. Didelis karštis, smėlio audros vertė medžiagas sparčiai degraduoti. Problema buvo tokia didelė, kad „F-35“ net kelis mėnesius nebebuvo naudojami iki bus sukurtos naujos dangos, pritaikytos tokioms specifinėms sąlygoms.
Vanduo nebaisus, o štai ką su antiradarine danga padarys agresyvios putos, skirtos gesinti aviacinio kuro degimą, nežino niekas. Baiminamasi, kad gali tekti visiškai naują lėktuvą iš naujo padengti brangiomis medžiagomis.
Olandų pajėgos kol kas tik patvirtino, kad naikintuvas bus detaliai apžiūrimas ir tik po to paaiškės, kokios netikėto krikšto pasekmės.
Kas nutiko ne taip? Greičiausiai vienoje gaisrinėje mašinoje per klaidą rankenėlė liko persukta iš „Vanduo“ į „Putos“. Prieš ceremoniją „F-16“ naikintuvui buvo iškilusi avarinė situacija, kuriai įveikti buvo panaudotos putos.
Niekas laiku nepastebėjo klaidingai purškiamo skysčio. Nors matant vaizdo medžiagą tenka pripažinti, kad išties reikia laiko vizualiai pamatyti, kad purškiama ne tai, ko tikėtasi. „F-35“ buvo tiesiog per arti. Teko įveikti šią vandens ir putų uždangą, kuri tikrai ne į naudą lėktuvui.
Be to, tai gali būti greičiausiai sugadintas visiškai naujas „F-35“ naikintuvas kol kas trumpoje šio orlaivio gamybos istorijoje.