„Iš dialogo matyti, kad lėktuvas iš pradžių tapo dėl dronų atakos įjungtų bepiločių orlaivių slopintuvų auka. Kai tik laineris, ruošdamasis tūpimui, pradėjo leistis, sutriko jo GPS veikla, o dispečeriui pradėjo trūkinėti „radarinis ryšys“. Tokiomis sąlygomis pilotas negalėjo tūpti ir priėmė sprendimą skristi į Baku. Kai jis pradėjo daryti posūkį, šalimais nugriaudėjo sprogimas – visi ženklai liudija, kad lėktuvą apgadino oro gynybos priemonės“, – rašoma VČK-OGPU pranešime.
Sprendžiant iš stenogramos, Grozno oro uoste lėktuvo niekas neapsukinėjo, oro sąlygos su tuo taip pat nesusijusios, pažymima pranešime.
„08 val. 16 min. įgula praneša nerimą keliančią informaciją: „Atsisakė valdymas, paukščių smūgis į kabiną. Paukščių smūgis kabinoje (nesuprantama)“. Skrydžio kapitonas kelis kartus pakartoja tą patį, įvardydamas paukščius daugiskaita. Kaip tik tuo metu šalia lėktuvo nugriaudėjo sprogimas ir smūgiai su naikinančiais elementais, kurie įgulai galėjo pasirodyti kaip susidūrimas su paukščių būriu“, – teigiama VČK-OGPU žinutėje.
Vienas kanalo šaltinis nurodo, kad smūgis buvo suduotas virš Naurskio rajono, kuriame įsikūrę iš karto keli kariniai daliniai, įskaitant ir oro gynybos įrangą turinčius dalinius.
Ukrainos Nacionalinės saugumo ir gynybos tarybos Kovos su dezinformacija centro vadovas Andrijus Kovalenka sakė, kad dabar Rusija darys viską, kad nuslėptų savo kaltę dėl šios lėktuvo katastrofos ir žuvusių žmonių.
„Turėčiau dar kartą atkreipti dėmesį į tai, ką sakiau vakar. Paukščiai nepadaro skylių fiuzeliaže skrydžio metu“, – parašė A. Kovalenka. Pasak jo, orlaivį apgadino ir jo sistemas atjungė šalia jo sprogusi raketa „žemė-oras“.
Jis taip pat pažymėjo, kad Rusija virš Grozno neuždarė oro erdvės, ir dėl tam tikrų priežasčių nedavė lėktuvui leidimo tūpti Grozne ar Machačkaloje.
„Rusija neuždarė oro erdvės virš Grozno. Be to, dėl tam tikros priežasties lėktuvui nebuvo duotas leidimas tūpti Grozne ar Machačkaloje. Tik profesionalus lėktuvo pilotų darbas neleido rusams paversti šią istoriją Rusijos provokacija prieš Ukrainą“, – pabrėžė jis.
Priešlėktuvinės gynybos ekspertai taip pat sutinka, kad lėktuvo viduje ir išorėje padaryti pažeidimai rodo, jog katastrofą galėjo sukelti Grozne veikianti Rusijos priešlėktuvinė gynyba.
„Žiūrint į matomas šrapnelių žymes, labai panašu, kad lėktuvo kairėje pusėje ir gale sprogo priešlėktuvinės gynybos raketa“, – BBC „Radio 4“ sakė rizikos konsultavimo bendrovės „Sibylline“ atstovas Justinas Crumpas.
Rusijos socialinėje žiniasklaidoje taip pat sklando spėlionės, kad lėktuvą galėjo numušti Rusijos oro gynyba, palaikiusi jį Ukrainos dronu.
„Telegram“ kanalas „Fighterbomber“, kurio autorius, kaip manoma, yra Rusijos kariuomenės kapitonas Ilja Tumanovas, paskelbė vaizdo įrašą, kuriame matyti lėktuvo nuolaužose žiojėjančios skylės. Jos, kaip teigiama, primena apšaudymo arba sprogimo su šrapneliais žymes, rašo „The Guardian“.
„Fighterbomber“ pažymėjo, kad nepanašu, jog šios skylės būtų likusios nuo susidūrimo su paukščiais.
Karą Ukrainoje palaikantis populiarus Rusijos tinklaraštininkas Jurijus Podoliaka teigė, kad lėktuvo nuolaužose matomos skylės panašios į „priešlėktuvinės raketų sistemos“ padarytą žalą, ir pridūrė: „Viskas rodo į tai“.
Kazachstano aviacijos ekspertas Serikas Muchtybajevas naujienų šaltiniui „Orda“ sakė, kad turint galvoje aukštį, kuriame skrido orlaivis, kai jam kilo problemų, „beveik neįmanoma“, jog jis būtų sudužęs nuo paukščių smūgio. Tikėtina, kad lėktuvo katastrofa įvyko dėl išorinio smūgio, rašo „The Guardian“
Svetainė „FlightRadar24“ nurodė, kad lėktuvas susidūrė su „stipriais GPS trukdžiais“, kurie lėmė, kad „orlaivis pradėjo transliuoti blogus ADS-B duomenis“, t. y. informaciją, skrydžių stebėjimo svetainėms leidžiančią sekti skrendančius lėktuvus. Anksčiau Rusija buvo kaltinama tuo, jog trikdo GPS signalus platesniame regione.
Rusija taip pat naudoja trikdymo technologijas, kad apsisaugotų nuo dronų atakų, o kai kuriuose pranešimuose skelbiama, kad visai prieš pat katastrofą Čečėnijoje vyko dronų ataka, pažymi „The Guardian“.
Trečiadienio rytą Chamzatas Kadyrovas, vietos saugumo pareigūnas ir Čečėnijos lyderio Ramzano Kadyrovo sūnėnas, socialiniame tinkle „Instagram“ pareiškė, kad „visi dronai buvo sėkmingai numušti“.
Kremlius ragina nespėlioti
Kazachstane sudužus keleiviniam lėktuvui, Maskva įspėja nespėlioti, kad orlaivis galėjo būti numuštas, ir ragina palaukti tyrimo rezultatų.
„Šiuo metu atliekamas tyrimas; kiekvieną aviacijos incidentą turi ištirti specializuotos aviacijos tarnybos, – Rusijos valstybinei naujienų agentūrai TASS pareiškė Kremliaus atstovas Dmitrijus Peskovas. – Būtų neteisinga kelti hipotezes, kol dar negautos tyrimo išvados“.
Trečiadienį įvykusios „Azerbaijan Airlines“ lėktuvo katastrofos, per kurią žuvo 38 žmonės, priežastis lieka neaiški. Buvo iškeltos įvairios teorijos, įskaitant galimybę, kad orlaivį numušė priešlėktuvinė raketa, nes ant lėktuvo fiuzeliažo buvo pastebėti neįprasti pažeidimai.
Komercinis orlaivis „Embraer 190“ skrido iš Azerbaidžano sostinės Baku į Grozną – Rusijos Čečėnijos respublikos sostinę. Juo keliavo 67 žmonės, įskaitant penkis įgulos narius. Dėl vis dar nežinomų priežasčių lėktuvas nukrypo link Kaspijos jūros ir vėliau sudužo netoli Aktau miesto Kazachstane. Lėktuvo katastrofą išgyveno 29 žmonės, keli iš jų buvo sunkiai sužeisti.