Teiginiai
Tiltą Baltimorės mieste sugriovusį laivą vairavo 52 metų amžiaus Ukrainos pilietis Sergeiko Pocyliv.
Verdiktas
Melas. Tiltą sugriuvusiame krovininiame laive „Dali“ buvo 22 indų tautybės įgulos nariai ir du vietiniai locmanai, atsakingi už laivo atvedimą į uostą. Melaginga žinia apie neva ukrainiečių tautybės laivo kapitoną pasklido radus seną informaciją apie tai, kad 2016 m. kovo – liepos mėnesiais šį laivą iš tiesų valdė ukrainietis.
Melo detektoriaus komentaras
Antradienį 7:30 val. Lietuvos laiku į Franciso Scotto Key tiltą rėžėsi krovininis laivas. Iš karto po įvykio socialiniuose tinkluose pasklido tūkstančiai vaizdo įrašų, kuriuose užfiksuota, kaip laivui atsitrenkus į tilto konstrukciją šis subyra akyse.
Tragedija, nusinešusi 6 žmonių gyvybes, iš karto buvo apipinta sąmokslo teorijomis ir klaidingais teiginiais. Pavyzdžiui, socialiniuose tinkluose pasirodė informacija, esą krovininį laivą vairavo 52 metų Ukrainos pilietis Sergeiko Pocyliv. Pranešimų autoriai žinutėse lietuvių kalba nepateikė jokių tai patvirtinančių įrodymų, tačiau tokie patys pranešimai sklido ne tik Lietuvoje.
Pavyzdžiui, socialiniame tinkle „X“ pateikiama daugiau konteksto. Šalia teiginių apie ukrainietį kapitoną pridedama vyro, kurio dosjė nurodyta Ukrainos pilietybė, nuotrauka. Kai kuriose tame pačiame socialiniame tinkle paviešintose žinutėse taip pat pridedama, esą ukrainiečiai patys prisiėmė kaltę dėl šio įvykio, o juos motyvavo JAV delsimas dėl paramos Ukrainai paketo priėmimo.
Kaip pastebėjo „BBC“ žurnalistas Shayanas Sardarizadehas, šios nelaimės ryšių su Ukraina puolė ieškoti Kremliaus režimą palaikantys tinklaraštininkai, pamėginę išnaudoti tilto griūtį Rusijai palankių naratyvų sklaidai (čia). Tam buvo panaudotos iškarpos iš interneto svetainės balticshipping.com, neva įrodančios, kad laivo kapitonas buvo ukrainietis. Tačiau, kaip pastebėjo žurnalistas, įrašai rodo, kad ukrainiečių tautybės kapitonas laivą valdė tik 2016 m. nuo kovo iki liepos mėnesio.
Kaip pranešė JAV žiniasklaida, tilto griūtį sukėlusiame su Singapūro vėliava plaukusiame laive „Dali“ buvo 22 įgulos nariai ir 2 locmanai (čia). Merilendo locmanų asociacijos interneto svetainėje nurodoma, kad kiekvienas užsienio prekybos laivas, atplaukiantis į Merilendo uostus, privalo samdyti vietinį laivų aptarnavimo specialistą, vadinamą locmanu (čia), kuris įvestų laivą į uostą (čia). Dėl itin sunkios navigacijos „Dali“ valdė net du locmanai, turėję daugiau nei 10 metų laivavedystės patirtį. Tiksli jų tautybė nėra skelbiama viešai, tačiau aišku, kad tai buvo vietiniai specialistai, nes to reikalauja įstatymas.
Tuo tarpu 22 įgulos nariai, kaip nurodoma laivų valdybos kompanijos „Synergy Marine Group“ išleistame pranešime, visi buvo indų tautybės (čia).
Netiesa ir tai, kad Ukraina prisiėmė atsakomybę dėl tilto griūties. Vienintelis internete randamas tokio teiginio įrodymas – neva socialinio tinklo „Telegram“ nuotrauka su žinute, kuria pasidalino anketa „79 separate amphibious assault“. Joje šalia sugriauto tilto nuotraukos rašoma: „GUR gražuoliai! Jie veikia. Visame pasaulyje be jokių abejonių. Jei nesutinkate su pagalbos paketu, prašom! Laukite mūsų staigmenų visoje Europoje. Išmokysime jus ginti demokratiją ir padėti tiems, kuriems to reikia!“.
Vis dėlto, gerai įsižiūrėjus akivaizdžiai matyti, kad minėta žinutė – tik pigi klastotė. Visų pirma, nė viena „Telegram“ paieškos platforma neranda grupės ar vartotojo tokiu pavadinimu, be to, žinutėje naudojami skirtingo dydžio šriftai, grafiniai elementai vienas nuo kito netvarkingai nutolę. Paieška pagal žinutės tekstą „Telegram“ taip pat nedavė jokių rezultatų, todėl galima teigti, kad ji buvo specialiai sukurta, siekiant paskleisti melagingą prisipažinimą.