Teiginiai
Vaizdo įraše nufilmuota, kaip apsaugos darbuotojai į 15 minučių miestą Kinijoje neįleidžia pagalbą suteikti norinčių ugniagesių.
Verdiktas
Melas. Vaizdo įraše matomas ugniagesių automobilis važiavo per pėsčiųjų gatvę, kuri tvora buvo užtverta automobilių eismui. Kadangi šalia užtvaros nebuvo budinčio apsaugos pareigūno, ugniagesiams patiems teko pašalinti užtvarą. 15 minučių miestų konceptas nėra susijęs su apribojimais patekti iš vienos teritorijos į kitą. Šis urbanistinio planavimo konceptas grindžiamas idėja, kad būtinos paslaugos ir dažniausiai lankomos vietos erdvėje turėtų būti išdėstytos taip, kad gyventojai galėtų jas pasiekti per 15 minučių pėsčiomis arba alternatyviomis transporto priemonėmis, pavyzdžiui, dviračiais.
Melo detektoriaus komentaras
Socialiniuose tinkluose pasidalinta kelių sekundžių trukmės vaizdo įrašu. Jame nufilmuota, kaip gaisrininkų automobilis bando pravažiuoti gatve, bet staiga susiduria su kliūtimi – gatvę atitvėrusia metaline tvora. Keli gaisrininkai greitai išlipa iš automobilio, patraukia tvorą ir grįžta atgal. Iš ekrane matomo logotipo ir vartotojo vardo, užrašyto kiniškais rašmenimis, matyti, kad prieš įrašui pasklindant lietuviškuose socialiniuose tinkluose jis buvo publikuotas kiniškoje „TikTok“ versijoje.
Lietuviai įrašu pasidalino palikę komentarą apie tai, kad čia nufilmuotas vadinamasi 15 minučių miestas, o miesto apsauga neleidžia gaisrininkams patekti į gaisravietę, tačiau „Melo detektorius“ išsiaiškino, kad tai – netiesa.
Pirmiausia suradome tokį patį vaizdo įrašą kiniškame „TikTok“ socialiniame tinkle. Vienoje iš įrašo versijų ant jo matomi užrašai kinų kalba, suteikiantys daugiau konteksto detalių apie tai, kas jame įvyko. Keliais trumpais sakiniais nurodoma, kad gaisras įvyko pėsčiųjų gatvėje, o ugniagesių automobilis buvo užblokuotas nesant budinčio pareigūno. Dėl šios priežasties užtvarą ugniagesiams teko pašalinti patiems.
Nė viename įrašo komentare neužsiminta, kad jis būtų susijęs su 15 minučių miestų konceptu. Be to, toks atvejis, kai ugniagesiams tenka patiems pašalinti ant kelio pasitaikiusias kliūtis nėra vienintelis. Internete galima rasti ir daugiau Kinijoje nufilmuotų panašių vaizdų (ČIA).
Sąmokslo teorijų gerbėjai 15 minučių miesto konceptą neretai susieja su apribojimais ir draudimais judėti, neretai susiedami šį miestų planavimų būdą su karantino režimu, kuriuo COVID-19 pandemijos metu gyveno daugelis šalių. Iš tiesų 15 minučių miesto konceptas yra visai kas kita.
Šį urbanistinio planavimo konceptą sugalvojo Paryžiuje gyvenantis urbanistas Carlos Moreno. Tai jis išrado 15 minučių miesto terminą, nors pati tokios gyvenvietės idėja siekia dar anksčiau. Tiesa, kad COVID-19 pandemija paskatino sparčiau generuoti idėjas, susijusias su 15 minučių miestais, be to, šias idėjas plėtoti verčia ir klimato kaitos problema.
15 minučių miestas – tai toks miestas, kur kiekvieno rajono gyventojams gali gauti visas jam reikiamas paslaugas ir gyventi pilnavertį gyvenimą nejausdamas būtinybės įveikti didelius atstumus automobiliu. Tokiame mieste visi objektai pasiekiami pėsčiomis arba alternatyviomis transporto priemonėmis, pavyzdžiui, dviračiu, per 15 minučių. Tai nereiškia, kad gyvendamas 15 minučių miesto idėją įgyvendinusiame rajone žmogus negalės patekti į kitas teritorijas. Šis konceptas neapima apribojimų išvykti į kitas teritorijas ar apskritai judėti, tačiau būtinos paslaugos ir vietos, kuriose reguliariai lankomasi, tokios kaip mokykla, gydymo įstaiga, darbas, parduotuvė ir pan. yra prieinamos paprasčiau, mažiau sugaištama laiko kamščiuose ir kelyje.
Vienu iš 15 minučių miesto pavyzdžių galėtų būti Nyderlandų miestas Utrechtas. Šiame mieste beveik visų rajonų gyventojai būtinąsias paslaugas ir dažniausiai lankomas vietas dviračiu gali pasiekti per 15 minučių.
Sunku pasakyti, ar vaizdo įraše, kuriame nufilmuoti ugniagesiai, matomas miestas yra pertvarkytas pagal 15 minučių principą, tačiau Kinijoje šios idėjos taip pat įgyvendinamos. Pavyzdžiui, šių metų balandžio mėnesį Kinijos žiniasklaidoje pasirodė publikacija apie priemiestyje planuojamą statyti naują miestą pavadinimu „Puikusis miestas“ (angl. „Great City“). Projektuojant šį miestą bus siekiama, kad gyventojams nereikėtų automobilių ir visus svarbiausius objektus nuo miesto centro jie galėtų per 15 minučių pasiekti pėsčiomis.
- Šaltiniai
- The 15-minute city is a concept that puts people and the planet first
- The 15-Minute City Putting people at the center of urban transformation
- Dar vienas vaizdo įrašas, kuriame ugniagesiai pašalina kelyje pasitaikiusią kliūtį
- The 'Great City', a 15-min city model for China's suburbs
- A composite X-minute city cycling accessibility metric and its role in assessing spatial and socioeconomic inequalities – A case study in Utrecht, the Netherlands