ES lyderių veiksmus stebėjęs pesimistas pasakytų, kad ir kokių veiksmų europiečiai imtųsi, jie bet kokiu atveju bus tik iš dalies sprendžiantys problemas, galbūt prisidedantys, kad panašios krizės nepasikartotų, o jeigu taip atsitiktų, galėtų atsidusę tarti, kad padarė viską, ką tuo metu buvo įmanoma ES viduje padaryti. Čia ir slypi didžioji atsakymų dalis – europiečiai, ypač vokiečiai, prancūzai, šiauriečiai, gali dėti visas įmanomas pastangas, kad priverstų išlaidaujančius pietus susiveržti diržus, nustatyti ne tik griežtas, bet ir privalomas europinio lygmens taisykles subalansuotam biudžetui, nedidėjančiai skolai ir dar skaidriai apskaitai užtikrinti.

Tačiau sunku tikėtis, kad globalios ekonomikos, globalių finansų ir globalios tarpusavio priklausomybės sąlygomis europiečiams pavyktų ne tiek numatyti, kiek suvaldyti visus veiksnius, esančius už ES ribų. Kai kuriais atvejais netgi su artimiausiais sąjungininkais nepavyksta susitarti, ką jau kalbėti apie tokius tarptautinius žaidėjus kaip Kinija ar Rusija. 

Tomas Misiūnas
Kovoje dėl tiesioginių užsienio investicijų Rusija gali tapti konkurencinga Europai. Iki šios krizės pradžios buvo manoma, kad tikriausiai nėra pasaulyje saugesnių rinkų, nors ir ne pačių pelningiausių, nei Europos valstybės. Deja, situacija pasikeitė.
Visai nesenas pavyzdys – pernai JAV prezidentas Barackas Obama, vykdamas į didžiausių pasaulio valstybių G-20 susitikimą Kanuose (Prancūzija), paragino Europą dėti kuo daugiau pastangų savo problemoms spręsti, nes tai daro neigiamą įtaką kitoms pasaulio valstybėms, taip pat ir JAV. Tą savaitę Europos akcijų biržos užsidarinėjo su neigiamu balansu. B. Obama, suprantama, jau tada buvo susirūpinęs būsimais rinkimais – kuo sunkiau JAV lips iš ekonominės duobės, tuo sunkiau tikėtis lengvos pergalės. Be to, demokratai nepamiršo, kaip sunku buvo įtikinti respubikonišką Kongresą sutikti dalyvauti Airijos, Portugalijos ir Graikijos „išpirkimo“ Tarptautinio valiutos fondo (TVF) programose.

Kita ES prekybos partnerė, tradiciškai Europai tiekianti visų pirma įvairią žaliavą ir energetinius resursus – Rusija - dėl susiklosčiusios situacijos gali jaustis dvejopai. Viena vertus, nemoki Europa verstų mažinti prekybinius pelnus ar bent jau atidėti mokėjimus, kas reikštų verslo (pavyzdžiui, kontroliuojamo valstybės) nuostolius. Ypač turint omenyje, kad dauguma Rusijos tiekimo linijų su ES yra tiesiogiai priklausomos nuo esamos infrastruktūros, kuriai alternatyvos, pavyzdžiui, į Kiniją ar Indiją taip greitai ir pigiai nesukursi. 

Kita vertus, kovoje dėl tiesioginių užsienio investicijų Rusija gali tapti konkurencinga Europai. Iki šios krizės pradžios buvo manoma, kad tikriausiai nėra pasaulyje saugesnių rinkų, nors ir ne pačių pelningiausių, nei Europos valstybės. Deja, situacija pasikeitė. Rusija gali tapti ta valstybė, kur nenorintys eiti dar toliau (į Aziją) verslininkai rinksis investuoti – nors rizika gana didelė, tačiau ir pelnas gerokai didesnis. 

Tomas Misiūnas
Nereiktų tikėtis, kad kinai veiks vien tik iš altruistinių paskatų. Tam, kad Kinija panaudotų savo valiutos rezervus gana aiškiai buvo deklaruoti jos interesai – suteikti šaliai daugiau įtakos TVF, pakelti jos ekonominį statusą Pasaulio prekybos organizacijoje arba atšaukti europietiškų ginklų embargą į Kiniją.
Kitas pavyzdys, kaip Rusija gali pasinaudoti ES krize, yra ta pati energetika. Akivaizdžiausias atvejis – Graikija ieško pinigų savo ekonomikai išlaikyti, o tam reikalinga privatizacija. Privatizuoti išlikimo problemą sprendžianti Graikija rengiasi savo pagrindinę dujų kompaniją DEPA. Neabejotina, kad realiausias pirkėjas – „Gazprom“. Strateginė nauda Rusijai bus akivaizdi – galėtų stabdyti ES energetinius projektus, ypač jeigu jie eina per Graikijos teritoriją, ar vilkinti vadinamojo trečiojo paketo įgyvendinimą bent jau tame Europos pakraštyje. Retorinis klausimas, o ką daugiau daryti, kai kaimyno tvartas dega?

Kitas klausimas, ar gali Rusija tiesiogiai prisidėti Europos krizės sprendimo. Praėjusių metų lapkritį buvo pasigirdę gandų, kad Rusijos centrinio banko vadovai šalies bankams, turintiems intensyvių verslo santykių su ES bankais, sakė, jog šie nepersistengtų skolindami likvidumo problemas ES sprendžiantiems kolegoms. Žinios nebuvo patvirtintos. Tačiau Rusijos premjero Vladimiro Putino pareiškimas prieš lapkričio mėnesį vykusį vadinamąjį sparčiausiai besivystančių pasaulio šalių BRIC (Brazilija, Rusija, Indija, Kinija) susitikimą atitiko minėto gando dvasią – Rusijos vadovas buvo įsitikinęs, kad europiečiai savo problemas gali išsispręsti patys.

Ledai iš tiesų atrodo pajudėję, ypač po to, kai italams ir ispanams pavyko gana sėkmingai išsiplatinti savo vertybinius popierius. Vis dėlto Rusijos pozicija Europos šalių atžvilgiu ne tokia vienareikšmė – vienas aspektas yra tai, ko ES vadovai tikisi iš Rusijos – tai jos didesnio indėlio į TVF programas. Kita vertus, ką jau pati Rusija yra padariusi. Pavyzdžiui, Islandijos krizės atveju Rusija skyrė 4 mlrd. eurų paskolą, padėjusią išgelbėti šalies bankus. Taigi Rusijos finansinės galimybės didelės, tačiau kol kas nepanašu, kad būtų išnaudojamos problemoms, kurios yra ne tik europinės, bet ir globalios, spręsti.

Dar vienas veikėjas, kurio rolė sprendžiant Europos skolų krizę gali pasirodyti esminė, dažnai pamirštamas. Tai Kinija. Dar pernai lapkritį buvo pasirodę įtakingų kinų pareigūnų pareiškimai, kad šalis galėtų prisidėti sprendžiant ES skolų problemas. Tiesa, tai buvo visai kitoks kalbėjimo būdas nei Rusijos lyderių. Galimybė dalyvauti europinių šalių gelbėjimo schemose nebuvo atmesta. Suprantama – Kinija priklausoma nuo Europos rinkų. 

Tačiau nereiktų tikėtis, kad kinai veiks vien tik iš altruistinių paskatų. Tam, kad Kinija panaudotų savo valiutos rezervus gana aiškiai buvo deklaruoti jos interesai – suteikti šaliai daugiau įtakos TVF, pakelti jos ekonominį statusą Pasaulio prekybos organizacijoje arba atšaukti europietiškų ginklų embargą į Kiniją. Tiesa, vėliau šalies prezidentas Hu Dzintao pareiškė, kad Europa gali išsispręsti savo problemas pati.

Tomas Misiūnas
Europos ekonomikos išlikimo, stabilumo ir augimo galimybės šiuo metu atrodo ganėtinai miglotos. Ir tai lemia ne tik nesusitvarkančios Pietų Europos valstybės, bet ir apskritai dominuojantis ekonomikos modelis. Pirma, tai brangi socialinė sistema. Antra, menkas produktyvumas Europoje neužtikrina gebėjimo konkuruoti.
Vis dėlto strateginis Kinijos mąstymas akivaizdus. Ji jau nebeketina keisti nusistovėjusių žaidimo pasaulio ekonomikoje taisyklių, tačiau norėtų išsikovoti daugiau vietos po saule. Sunku prieštarauti tokio noro logikai, kai nepaisant mažėjančio kinų prekių vartojimo Europoje, dauguma pasaulio ekonomikos analitikų šiai šaliai prognozuoja daugiau nei 8 proc. augimo tempus. Ar pasinaudodama ekonominiu nestabilumu ES ir JAV Kinija artimiausiu metu turi šansų užimti įtakingiausios pasaulio valstybės poziciją – atsakymas bent jau trumpuoju laikotarpiu akivaizdžiai neigiamas. Tam įtakos turi ir tai, kad Kinijai reikia laiko susikurti patikimos valstybės įvaizdį – tai ir žmogaus teisių klausimai, ir socialinė bei gerovės situacija šalies viduje. Nemažiau svarbus jos dalyvavimas tarptautinių klausimų sprendime, kuris neretai būna nesuderinamas su įsivyravusiu vakarietišku status quo. Čia idėjinė konkurencija kol kas labai didelė. 

Apie Europos ir apskritai Vakarų bei Kinijos arba, kitais žodžiais tariant, laissez-faire ir valstybinio kapitalizmų gebėjimą išgyventi globalią finansų krizę buvo kalbama ir šių metų Davoso ekonomikos forume. Jeigu neminėsime Europos ateities neapibrėžtumo, tai jos ekonomikos išlikimo, stabilumo ir augimo galimybės šiuo metu, lyginant su Kinijos, Japonijos ar net JAV, atrodo ganėtinai miglotos. Ir tai lemia ne tik nesusitvarkančios Pietų Europos valstybės, bet ir apskritai dominuojantis ekonomikos modelis. Pirma, tai brangi socialinė sistema. Europa išlaiko bangiausią socialinę sistemą pasaulyje, ir problema senstant visuomenei vis didės. Jau dabar kaip viena iš priemonių užtikrinti griežtą taupymą yra siūlymas ilginti pensinį amžių. Nors realiai tai nesprendžia, pavyzdžiui, jaunimo nedarbo. 

Tomas Misiūnas
Kai kuriais atvejais netgi su artimiausiais sąjungininkais nepavyksta susitarti, ką jau kalbėti apie tokius tarptautinius žaidėjus kaip Kinija ar Rusija.
Antra, menkas produktyvumas Europoje neužtikrina gebėjimo konkuruoti ne tik elementariausiose pramonės šakose, bet ir inovacijose ar aukštų technologijų srityse, nors išsilavinimo lygis Europoje yra vienas iš aukščiausių. Reiktų pastebėti, kad Lietuvos šansai šiuo aspektu dar liūdnesni – šalyje produktyvumas vertinamas kaip siekiantis vos 60 proc. bendro ES lygio. 

Trečia, Europos augimui ir galimybei pasivyti savo prekybos partneres trukdo ir administracinės problemos, pavyzdžiui, lėtas sprendimų priėmimas, sprendimų „išplovimas“, t.y. jie ne visada yra tokie radikalūs ir atitinkantys tos dienos realijas, bet daugiau konsensusiniai. Galiausiai tie pusiniai sprendimai taikomi ne visose valstybėse, nes yra galimybė gauti išlygas. 

Taigi, Europos lyderiai turi ne tik išgelbėti Graikiją ir kitas ant bankroto ribos atsidūrusias euro zonos šalis, bet ir galvoti apie ilgalaikę perspektyvą. Nenuostabu, kad sausio 30 d. vadovai pradėjo diskusiją apie augimą ir jį skatinančias priemones. Reikia tikėtis, kad tai nevirs dar viena neįgyvendinta strategija ar dar vienu pokalbiu, kuris skirtas ne sprendimams, bet finansų rinkoms įtikti. Priešingu atveju pasaulio centro geografija gerokai pakis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją