Tai – 6,5 proc. daugiau negu tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu. Maždaug tiek žmonių gyvena Varėnos rajono savivaldybėje. Realiai tokia teritorija galėjo likti tyrlaukiu, kuriame stovi tik medžiotojų bokšteliai ir ganosi šernai.
Emigracijos nestabdo nei prezidentės Dalios Grybauskaitės, nei įvairių ministrų ir tarnybų vadovų kvietimai sugrįžti namo, nei darbdavių siūlymai mokėti didesnį už minimalų atlyginimą.
Tačiau yra keli sprendimai, kurie padėtų bent sulaikyti iš valstybės beišsivaikščiojančius piliečius ir juos paskatintų likti namie, o išvažiavusius vakarais galvoti apie sugrįžimą.
1. Kalėjimai. Pradžiai greitai ir efektyviai pasodinti keliolika kyšininkų ir biudžeto vagių. Nereikia Kinijos varianto, kur korupcijos mėgėjai tiesiog tampa organų donorais. Pakanka klasikinio realios bausmės neišvengiamumo fakto.
Korupcija suvalgo 11 proc. Lietuvos BVP, o jei šis skaičius jums nieko nesako, piniginė išraiška štai tokia – daugiau nei 4 milijardai eurų. Tai yra milžiniški pinigai, net jei šis matavimas labiau pagrįstas ekspertinėmis įžvalgomis.
Kalbant kiek abstrakčiau, kiekvieną kartą, kai tau į veidą faktu, kad čia pavogta ir kaltų nėra, apima beviltiškumo ir nusivylimo valstybe jausmas. Tuo pačiu norisi ieškoti pigesnių bilietų į šalį, kur migrantai dar priimami.
2. Algos. Vienu mostu riebiai – bent porą šimtų eurų iš karto – padidinti minimalų atlyginimą. Tai, kad jį kelti būtina pripažino netgi SEB banko prezidento patarėjas Gitanas Nausėda. Kiek anksčiau bankininkas laikėsi nuomonės, kad minimalų atlyginimą, kuris dabar siekia 380 eurų, didinti nėra reikalo. Jam pritarė ir daugiau ekspertų. Tiesa, iš jų nė vienas nepatikslino, ar iš tokios sumos pats kada nors mėgino pragyventi ir išlaikyti šeimą.
Jau girdžiu balsus, jog tai iš karto nušluos tuntą mažų ir didelių įmonių, kurios negali mokėti daugiau. Nieko baisaus. Įmonės, kurios praktiškai balansuoja ant bankroto ribos, ar praktiškai jau yra bankrutavusios tik kažkaip tęsia veiklą, pavojingos aplinkiniams. Jos bet kada gali uždaryti duris su skolų našta palikdamos krūvą kitų įmonių ir galbūt net jas priversdamos bankrutuoti.
Pagaliau reikia pritaikyti valdymo struktūrą ir prie realiai gyvenančių ir mokesčius mokančių piliečių skaičiaus. Pasauliniai pavyzdžiai rodo, kad tai įmanoma. Kadaise Kanadai tai pavyko padaryti. Palengvėjo, tarsi išpjovus piktybinį auglį. Lietuvoje taip pat galima nustatyti, tarkime, kvotą, kiek tūkstančiui gyventojų turi būti valstybės tarnautojų ir valstybės įmonių darbuotojų. Išvažiavo 50 tūkst. žmonių, 500 valdininkų išėjo šuniui šėko pjauti. Automatiškai, be jokių Seimo komiteto pakomitečio ir partijos skyriaus pritarimo.
4. Monopolijos. Jų naikinimas ir pažabojimas šiuolaikiniame pasaulyje viena iš svarbiausių valstybių užduočių. Lietuva maža ir nykstanti šalis, kurioje, žiūrinti punktą Nr. 1, labai lengva daryti įtaką ir gretai užimti visą rinką. Arba neįsileisti konkurento. Arba, jei esi valstybinė įmonė, įkurti naują departamentą, sugalvoti jam funkciją ir ją apmokestinti. Mokėti žmonės ir įmonės turės, nes kitos alternatyvos tiesiog nebus. Teisėtai, pagal įstatymą. Po to galima girtis savo efektyvumu ir didinti direktoriaus bei jo pirmojo pavaduotojo atlyginimą.
Versle monopolijos tiesiog palaiko kaip galima aukštesnes kainas ir išstumia konkurentus. Tuo pačiu nėra reikalo mokėti padoresnių algų – kai jų nemoka ir kolegos, žmonės vis tiek ateis nešioti maišų sandėlyje, stovėti prie konvejerio ar prie sėdėti kasose. Dingti nėra kur. Nebent išskristi svetur. Samdomi direktoriai žino, kad menkstant pirkėjų kiekiui kitaip pelno maržų neišlaikysi ir akcininkų nepatenkinsi. Tuo pačiu parazituojama ant apsiginti negalinčios visuomenės kupros. Čia vėlgi valstybės daržas priversti šiuos monstrus laikytis žaidimo taisyklių.
Joks pilietis ar visuomeninė organizacija neprivers kelių dominuojančių prekybos ar degalinių tinklų ir daugybės kitų ne taip matomų prekybininkų bei paslaugų tiekėjų apkarpyti savo apetitų. Tiesa, šios struktūros sugeba efektyviai gintis (tas pats punktas Nr. 1). Kai kurie, kaip AA urėdijų vadovai, net sugeba save apipinti įvairiais įstatymais, kad tik niekas nepajudintų. Tačiau, laimei, pasirodo, kad juos dar galima įveikti. Kol kas.
6. Saldūs pasiūlymai. Nereikia agituoti grįžti emigrantų. Kas norės, ar ką užpjaus sentimentai, tas grįš nežiūrėdamas į jokias aplinkybes. Geriau jiems tiesiog pasiūlyti realias galimybes grįžti. Motyvai važiuoti atgal du.
Pirmasis – aplinka ir infrastruktūra, kurioje gyvename. Liežuvis paskaudo nuo kartojimo, kokia Lietuva graži ir žalia šalis, tačiau kaip toje gražioje ir ekologiškoje šalyje rasti darželį vaikui sugrįžti kviečiančios institucijos pamiršta paminėti. Buvo iškelta įdomi idėja paremti žmones, kurie kuriasi kaimo vietovėse – Vyriausybės priemonių plano projekte numatoma visiems vaikams mokėti vadinamuosius „vaiko pinigus“ bei suteikti paramą jaunoms šeimoms, įsigyjančioms pirmąjį būstą ne didmiesčiuose.
Antrasis motyvas važiuoti atgal jau aptartas punkte Nr. 2. Tai tiesiog padorūs atlyginimai, kuriuos pasiekti, be minimalios algos didinimo galima pritraukiant užsienio investicijas. Geriausiai gamyklas, kurioms nereikia biurų miestų centruose, o iš šalies jos nepabėga vos tik kur nors atsiranda pigesnės kvalifikuotos darbo jėgos kraštas.
7. Institucijos. Uždaryti visas emigrantus namo viliojančias institucijas ir VšĮ. Kol kas jų veiklos rezultatų nematome ir ateityje nepamatysime. Jų išlaikymui ir įvairioms vykdomoms programoms išleidžiamus pinigus skyrę pensininkams (kiekvienas papildomai gaus po keliolika centų per mėnesį) visuomenei atnešime daugiau naudos.