Jei pratęstume buto ir jo gyventojų alegoriją, šiandieniniai miesto šeimininkai būtų tie, kurie į namus tempia viską – nuo suvenyrų iš turistinių kelionių iki spontaniško grobio iš Kaziuko ir panašių mugių. Nes nebrangu ir miela. Kažkada kažkodėl pasirodžiusios gražiomis šios šmutkės tokiuose namuose užima vietą ir renka dulkes. Atėjus naujiems šeimininkams jos bus paniekinamai apžiūrėtos ir iššveistos lauk.
Tai, kas šiuo metu vyksta mieste, vadinčiau paminklinimu. Vien gegužę mažame Vilniuje atidengtos 3 skulptūros: paminklas Johnui Lennonui, skulptūra „Suomis“ ir paminklas lietuviškam skalikui. Visos kaip viena – visai nebūtinos ir nebrangios (ar bent jau atrodančios nebrangiomis). Birželio pradžioje gavau kvietimą į „skulptūrinio akcento Vilkmergėje“ iškilmingą atidarymą ir jau girdžiu, kaip dar iškilmingesnio paminklo pristatymo laukdami kosčioja dar trys pusiau realistinės figūros – broliai Vileišiai. Paminklinimas įsibėgėjo ir, rodos, jau nebegali sustoti.
Neprižiūri – naujo negausi
Kiti pavyzdžiai ne tokie svarbūs, bet iškalbingi. Pavyzdžiui – šalia Lukiškių aikštės pastatytas suoliukas Vytautui Kernagiui atminti. Viskas būtų ne taip blogai, tačiau lietaus šalyje ant to suolo nuolat telkšo bala – Vytautas Kernagis jaunesnysis teigia, jog skylutės vandeniui nubėgti buvo, tačiau su laiku tiesiog užako. Rezultatas – gražia retorika apipintas suoliukas šiandien yra savo paties parodija.
Arba skulptūra pavadinimu „Spindulys ietis“ ant Baltojo tilto. Priminsiu – tas baltas atsikišimas „simbolizuoja išsiveržimą, tautos atgimimą, kovą dėl Nepriklausomybės“. Dar jis turėtų priminti ietį – šv. Jurgio, vieno iš Lietuvos globėjų, atributą, reiškiantį pergalę prieš blogį. Ei, Jurgi, tavo ietis visa aprašinėta ir senokai prarado baltumą! Bet ar tai kam nors rūpi? Juk svarbiausia – pastatyti, ar ne?
Žinau panašią situaciją, su kuria susidūrėme daugelis. Kai prieš savaitę gautą žaislą vaikas numeta kampan ir reikalauja naujo panašaus, mama sako – kol neišmoksi susitvarkyti senų žaislų – naujų nepirksim. Gal tai galėtų tikti ir miestui? Kol visos jau stovinčios skulptūros (bei jų aplinka) nebus tinkamai prižiūrėtos – gal kurį laiką nestatom naujų?
Ką daryti Lukiškių aikštėje?
Kaip tvarkyti ir ką statyti Lukiškių aikštėje diskutuojama nuo pat Lenino nuvertimo. Sunku susigaudyti biurokratinėje painiavoje, tačiau atrodo, jau yra įvykę bent du dideli kelių etapų konkursai, paskelbti nugalėtojai. Kiek suprantu, pastarieji pasirodė besantys tokie prasti, kad net valdininkai suvokė, kad kažkas negerai ir nei vienas projektas nebuvo pradėtas įgyvendinti. Dėl to galime pasidžiaugti. Nes per tą laiką aikštė tarsi pati išgražėjo ir tapo mėgstama miestiečių: šiltu metų laiku čia sunku rasti suoliuką, ant žolės laigo vaikai ir šunys, vyksta renginiai. Jau trečius metus želiančiame „Jorės“ rugių lauke šiandien tyliai skamba liaudiškos dainos, girdisi paslaptingi baltiški šnabždesiai arba čiulba paukščiai. Būtent šis „Gluk media“ išpildytas audioprojektas ir paskatino mane dar kartą pagalvoti apie paminklą Lukiškių aikštėje. Žinau, kad tuo pat metu apie Lukiškių aikštę galvoja ir speciali komisija, sudaryta iš Aplinkos, Kultūros, Finansų ministerijų, Kultūros paveldo departamento ir kitų institucijų atstovų, kuri sprendimą dėl aikštės sutvarkymo turi pateikti liepos mėnesį.
Negalėčiau pasakyti, koks tai turi būti garsas ir kokios formos jo šaltinis. Štai Zadare (Kroatija) 2005 metais įrengti jūros vargonai – sistema, kuria groja vėjas ir jūros bangos. Vėją garsams sukurti išnaudoja ir gigantiškas „Dainuojantis skambantis medis“ Lankašyro grafystėje (Didžioji Britanija). 2010 metais Turnerio prizą laimėjo Susan Philipsz, sukūrusi garso instaliaciją – po trimis Glazgo miesto tiltais paleidusi savo pačios įdainuotus senovinės škotų liaudies dainos įrašus.
O galbūt tai turėtų būti ne garsas, o lazeriai? Arba iš augalų suformuota struktūra? Aišku tik tiek, kad šiuolaikiškam sprendimui reiktų kviesti ne kabinetų duris pripratusius varstyti projektų iniciatorius ir menininkus, o patiems ieškoti tų, kurie galėtų ir norėtų sukurti kažką išskirtinio ir kokybiško. Ir kainuotų tai brangiai. Nes kultūros ministro Šarūno Biručio noras šioje vietoje prasisukti „be papildomų didelių lėšų“ reiškia, kad vėl eisime apsipirkti į Kaziuko mugę. Vadinasi, turėsime pigų paminklą. „O dabar pažvelkite į dešinę – čia yra Lukiškių aikštė ir paminklas Lietuvos laisvės kovotojams atminti, garsėjantis tuo, kad buvo pastatytas labai pigiai“, - ar mums tinka toks scenarijus?
Juk po kelių dešimčių metų kažkam reiks galvoti, kaip ir kur to pigiojo varianto atsikratyti ir ką pasiūlyti vietoje jo. Tuo tarpu miestas ir vėl bus be tradicijos, be tęstinumo ir be nei vieno ryškesnio, pasididžiavimo verto ir svečiams išdidžiai rodytino paminklo. Tai gal tuomet nereikia jokio? Iššūkis susiimti ir nustoti paminklinti, kaip ir visų kitų žalingų įpročių atsisakymas – ne iš lengvųjų, tačiau gal – įmanomas?