Pasipylė siūlymų mažinti valstybės tarnautojų skaičių 30, 50, net 60 procentų, išvalyti Gedimino prospektą nuo baltmarškinių, iškelti ministerijas iš centro. Skaičiuojama, už kiek ministerijų pastatus galima parduoti ir kiek pristatyti „hiltonų“.
Niekas nekvestionuoja, valdininkų problema iš tiesų rimta, šnekama – daroma, šnekama – nedaroma apie tai jau daugybę metų. Sprendimai tai priartėja, tai nutolsta, kaip kokia laikrodžio švytuoklė, skaičiuojanti nerezultatyvų laiką. O veiksmų vežimas stabiliai nė iš vietos.
Todėl pradėkime nuo pradžių. Valstybės tarnautojai, visuomenės tarnautojai, kaip juos bepavadintume, buvo, yra ir bus. Nuo pirmųjų genčių socializavimosi dėsningai prasidėjo ir struktūrizacija. Radosi olos ar genties vadas, kaipmat atsirado jo pavaduotojai, parankiniai, medžiotojai, židinio saugotojai, tvarkdariai, kariai. Kūrėsi valstybės su galingais valdovais, vystėsi ir evoliucionavo visuomenės sluoksniai, kol Graikijoje susiformavo demokratinio valdymo pagrindai, atkeliavę iki mūsų dienų. Atėnuose tautos susirinkimas rinkdavo tarybą, kuri užsiimdavo politikos ir administravimo reikalais. Pareigūnai taip pat buvo renkami.
Tai štai estai ir nusprendė nurėžti tuos, kurių per daug. Pavadinimas tame veiksme neturi jokios reikšmės. Gali būti superministerija, superprezidentūra, kaip mūsiškė, tris kartus didesnė nei estų ar latvių, gali būti daug ministerijų ar kelios prezidentūros – tai nekeičia nieko. Tikėtina, šiauriniai broliai turi amortizacinį fondą didelėms išmokoms atleistiesiems.
Prisiminkime, ir prieš didžiąją krizę 2008-aisiais jie turėjo fondą, padėjusį nesiskolinti. Jei taip, sėkmė tikėtina, nes kardinalus darbuotojų mažinimas kainuoja brangiai. Beje, tos išlaidos, kaip rodo pasauliniai pavyzdžiai, sugrįžta į biudžetą gana greitai. Todėl tikėkime estais, jie tikriausiai eilinį kartą žino, ką daro.
Yra ir kita aritmetika. Dažnai tie biurokratai yra šeimos maitintojai, vadinasi, alkanų ir piktų padaugėtų maždaug tris kartus, gerokai virš 100 tūkstančių. Ar tai socialu? Ar Lietuva tam pasirengusi? Žinoma, jei pasielgsime kaip Kanada 1994 metais, socialu.
Taigi, reikalas nėra paprastas. Ne kelių ministerijų suvarymas į vieną pastatą čia esmė. Tai, visų pirma, didelė socialinė našta. Lietuvoje skurdo rizikos riba viena žemiausių Europoje, kas penktas Lietuvos žmogus gyvena žemiau skurdo ribos. Net iš dirbančiųjų daugiau nei 8 procentai gyvena žemiau skurdo ribos. Ir koks lyderis ar partija gali ryžtis pagaminti dar bedarbių?
Galime visiškai pagrįstai koneveikti A. Kubilių, smerkti A. Butkevičių, piktintis D. Grybauskaite, triuškinti politines partijas. Taip, valdininkų daugėja, taip, pirmininkavimo ES metu priimtieji tebedirba, taip, manipuliuojama esamais ir užimtais etatais. Tačiau tai žmonės, gaunantys algas, turintys lėkštę sriubos. Kas imsis šimtui tūkstančių žmonių tą lėkštę atimti, kai, „Eurostat“ duomenimis, išlaidos socialinei apsaugai Lietuvoje ir taip dvigubai mažesnės už Europos vidurkį?
Tai gal gerai, kad žmonės turi darbo? Konkursai į tarnybas dideli, žmonės veržiasi. Nors nei vienas tų valstybės biudžetininkų turtuoliais netapo ir netaps, ką uždirba, tą išleidžia maistui, drabužiams.
Tačiau gaudami stabilų atlyginimą, turi tikimybę gauti banko paskolą butui, šiokias tokias socialines paramas vaikų auginimui. Net gali pasitaupyti atostogoms ir kur nors išvykti.
Tų valdininkų, gal išskyrus aukštuosius viršininkus, nelabai pavyksta prilyginti net viduriniajam sluoksniui, nes gyvena nuo algos iki algos. Bet jaučiasi jie pakankamai ramiai, trupučiuką įsivaizduodami gyveną oriai, nes rytais gali pasimėgauti kava su kolegomis.