Galima būtų tiesiog sakyti, kad taip veikiausiai siekiama atsidurti dėmesio centre. Kaip paskutinio šiaudo siekiant išlikti matomam, kompensuoti savo kaip politiko beviltiškumą, mobilizuoti savo rinkėjus griebiamasi neapykantos, melo. Ir ši taktika rodo paties Seimo nario tikėjimą, kad jo kalbos ras išklausančią ausį ir pritariantį balsą. Trumpai tariant, Seimo narys remiasi hipoteze, kad galima išlošti dividendų metant antisemitizmo kortą. O tai jau verčia susimąstyti ne tik apie patį politiką, tačiau ir apie dalį visuomenės, kuri socialiniame tinkle deda patiktukus, dalijasi šio veikėjo ištaromis.
Prieš kurį laiką skaičiau labai reikšmingą Harvardo universiteto profesoriaus Michaelo Sandelo knygą „The Tyranny of Merit“ („Nuopelno tironija“). Joje filosofas nagrinėja meritokratinės visuomenės idėjos problemas. Meritokratija ilgą laiką buvo neginčytinas idealas, tokiu nesant jokios bent jau prilygstančios alternatyvos lieka ir dabar.
Juk veikiausiai dauguma sutiksime, kad laisvoje visuomenėje gėrybės – darbo ar studijų vietos, kontraktai – turėtų būti paskirstomi atsižvelgiant į kiekvieno gebėjimus ir įdėtas pastangas, o ne pagal gimimo, priklausymo šeimai, kokiam nors būreliui ar klubui faktą. Ne veltui terminas nepotizmas, reiškiantis nesąžiningą savųjų protegavimą, yra tapęs rimtu kaltinimu, galinčiu sugriauti reputaciją ar net karjerą.
Tačiau, pabrėžia M. Sandelas, meritokratijos idėja kartais nusirita į kraštutinumą, kai laimėtojai ima manyti, jog viską pasiekė išimtinai savo jėgomis, ir sėkmė, fortūna ar Dievo apvaizda, kad ir kaip tai pavadinsime, čia nesuvaidino jokio vaidmens. Tad, logiška išvada, tie, kurie atsidūrė apačioje, taip pat yra patys kalti, nes veikiausiai buvo tinginiai, negabūs ar dar balažin kokie, dėl ko ir nusipelno savo likimo. M. Sandelo išvada skelbia, kad meritokratinė sistema skatina nejautrumą, abejingumą socialiai labiausiai pažeidžiamų grupių atžvilgiu. Kas man darbo, jei jie patys kalti? Kiekvienas esame savo likimo kalvis ir kiekvienas privalome kapanotis pats.
Egzistuojant troškimui permesti atsakomybę, automatiškai atsiranda pasiūla tokių kaip jau minėtas Seimo narys, kurie skuba siūlyti galimus atpirkimo ožius, kurti sąmokslo teorijas. Pastarosios pasižymi tuo, kad labai paprastai paaiškina pasaulį, iš kurio dingsta bet koks kompleksiškumas, bet koks atsitiktinumas, o už visų blogybių akivaizdžiai įžvelgiama priešo, kurį reikia sutvarkyti, ranka. Tai populistinės politikos esencija.
Atpirkimo ožys savo ruožtu, kaip byloja jau ir filosofas Renė Girardas, visada parenkamas toks, kad audrintų tikslinės grupės, siekiančios suversti kaltę, vaizduotę kaip galinga, viską lemianti jėga, tačiau kartu išties būtų silpnas, kad jį būtų galima be jokios rizikos puldinėti, užgaulioti ir nesusilaukti atsako.
Kas mus išskiria iš minios, paklausite. Man regis, asmenybėmis, o ne minios sudedamosiomis dalimis tampame kaip tik tada, kai suvokiame savo atsakomybę. Minioje to nelieka, ten yra tik kito kaltė.
Juk populistai puikiai suvokia, kad neapykanta dažnai kyla iš pažeminimo jausmo. Tad M. Sandelas perspėja visuomenę būti jautriai, empatiškai ir budriai dėl to, kaip elgiamasi su tais, kuriems šiuo metu sekasi blogiau. Mūsų pašaipa gali žadinti jų neapykantą. Mūsų negebėjimas kitame matyti žmogų, o tik stereotipą, gali lemti, kad ir į mus bus imta žiūrėti kaip į Užgavėnių Morę, kurią sudeginus galima išvaryti visas žiemos blogybes.