Tą įsitikinimą formavo daugiausiai vaikystės prisiminimai ir tai, kas buvo matyta ir jausta laimingame gyvenimo amžiuje, kai jų gyvenime buvo meilė ir naivios viltys. Paskui liko geriantis vyras, daugiabutis su besidaužančiom laukujom durim ir kvaili vaikai, nepateisinę lūkesčių. Ir aplink vien anglų kalba, kurios nesupranta. Tokių nesąmonių prie ruso nebuvo.
Skirtingoms amžiaus grupėms tie romantiniai laikotarpiai ir jų kūrėjai buvo skirtingi. Tiems, kas jau šiandien viena koja ritualinių paslaugų biure, dažniausiai tai 60-ųjų metų kūriniai. Šuriko nuotykiai, visokie tokie dalykai. Leonidas Gaidajus. Kitiems šiluma ir romantika buvo Eldaras Riazanovas ir jo sentimentalios komedijos, gal su daug snarglių ir ašarų, bet užtat viskas tikra, kaip tas nelaimingas sovietinis gyvenimas.
Daug yra ir tų, kas prisimena pačius Sovietų Sąjungos puvimo laikus, vadinamąjį sąstingį arba išsivysčiusį socializmą, ir jiems visą romantiką ir šilumą čia simbolizuoja vienas režisierius, labai produktyvus ir su niekuo nesupainiojamas Markas Zacharovas.
Kaip ir daugelyje labai sėkmingų filmų, čia yra keli sluoksniai skirtingoms auditorijos dalims. Kiekvienas randa kažką sau. Moterims, be abejo, griebia už širdies liūdna meilės istorija (dar nuo Romeo ir Džuljetos laikų nieko nėra liūdniau, negu mylimieji, kurie negali būti kartu – šitie gali būti kartu, bet dar nori ir susituokti, štai kur vyras, galvoja moteriškės, jis ir tuoktis nori, ne taip kai ne kurie).
Aktorius, tobulai vaidinantis nesuprastus, liūdnus, neprisitaikiusius prie gyvenimo romantiškus ir visada geros širdies personažus, šiame filme žydi kiekviename kadre ir kiekvienoje scenoje.
Dialogų žodžiai ir frazės limpa jam taip, lyg būtų pats jas rašęs sau; žvilgsniai, manieros, pauzės, atodūsiai yra tobulos kinematografijos išraiška. Jokio teatrinio pervaidinimo pagal Stanislavskį ir pritemptų rėkavimų, jokio akių vartymo iš Jankovskio – šituo užsiima kiti, bet jam netrukdo, jis visą filmą vaidina kaip nepajudinamas iš kurso didingas vandenynų laineris, aplink kurį, lyg mailius, tik zuja maži laiveliai, kiti aktoriai.
Net iš serialo apie Štirlicą pažįstamas ir čia nepriekaištingai šaltu veidu komiškas eilutes šaudantis Leonidas Bronevojus čia yra Olegui Jankovskiui vos iki peties, aktorine prasme (dar kartą prašau, nedėliokite mokyklinės liniuotės ant ekrano). Tai vaidmuo, kokio kiti aktoriai kartais nesuvaidina visą gyvenimą, nors labai norėtų.
Tačiau milijonai žmonių galėjo sėdėti prie TV ekranų (o šis filmas buvo sukurtas būtent televizijai) ir džiūgauti, nes jautėsi išgliaudę slaptus kodus. Naivu ir apgailėtina? Žinoma. Tačiau kai šeštadalis pasaulio gyvena aptverti spygliuota tvora ir nieko nemato už jos, net ir tokios pramogos jiems yra labai didelis dalykas, kaip penktadienio kultūrinė programa įkalinimo vietos aktų salėje. Laisvas žmogus ten ir varu varomas neitų, bet pataisos darbų kolonijoje – visai tinkama pramoga.
Dar kitai daliai auditorijos geriausiai įsiminė kompozitoriaus Aleksejaus Rybnikovo muzika.
Produktyvus ir be proto populiarus kompozitorius, sukūręs garsiausias sovietinio laikotarpio roko operas (ta prasme, garsias Sovietų Sąjungoje, nes kitur šie žanro kratiniai kėlė nuoširdų pasigailėjimą), filmą pripildė sirupiniais, lipniais ir sunkiai pamirštamais muzikiniais klijais, storu sluoksniu tepdamas sentimentalumą, paskui užtepdamas sentimentalumo dar daugiau ir galų gale viską apipurkšdamas sentimentalumu. Visas filmas ausyse skamba kaip paskutinis šokis mokyklos išleistuvėse – tai garsinė saulėlydžių, besibučiuojančių porų, puokščių ir katinukų versija.
Aktoriai, vaizduojantys muzikantus, atrodo, kaip restorano muzikantai iš „Erfurto“ Vilniuje – kol supranti, kad turbūt restorano muzikantai ten ir buvo, ir grojo po filmavimų įkaušusiems gruzinams ir azerbaidžianiečiams kur nors Maskvos restoranuose ir baruose, už dešimt rublių papildydami repertuarą dar dešimtkart saldesniais hitais apie milijoną raudonų rožių.
Nepaisant nepakenčiamos muzikos (jei jums patinka, nepykite), nepaisant antraeilių aktorių klounados ir scenaristų užsižaidimo neva super-gudriais dialogais, tai filmas, likęs atmintyje ilgam – galbūt amžiams. Gražus ir liūdnas, kaip granite antkapis, antkapis šaliai, kurios nebėra, ir ačiū Dievui, kad taip.
„Tas pats Miunchauzenas“, kino studija „Mosfilm“, 1979. Režisierius – Markas Zacharovas. Scenarijaus autorius – Grigorijus Gorinas. Kompozitorius – Aleksejus Rybnikovas. Vaidina – Olegas Jankovskis, Inna Čurikova, Jelena Kornejeva, Aleksandras Abdulovas, Leonidas Bronevojus, Leonidas Jarmolnikas ir kiti.