Mozambike neteko būti, bet šios vietovės pavadinimas pasirinktas, matyt, kaip hiperbolė, siekiant aliarmingai atkreipti dėmesį į chaotiškai, be nuoseklios, toliaregiškos, urbanistinės vizijos besiplečiančius Vilniaus priemiesčius, į juose šiuolaikiškai ir kvalifikuotai nesuplanuotas teritorijas, jose vykstančią sklypų dalijimo politiką ir stichišką, netvarkingą jų užstatymą, į painiai išvedžiotas, neapšviestas, netvarkomas gatves.
Paliesta tema šiai dienai išties labai aštri ir kelianti nepataisomų pasekmių pavojų ateičiai.
Žiupsnelis teorijos
Mokslininkai, įvardijantys paskutinių šimtmečių žmonijos pasiekimus, praėjusiam 20-ajam amžiui priskiria tris: branduolinės energijos įvaldymą, proveržį į kosminę erdvę ir urbanizaciją. Pastaroji suprantama plačiąja prasme: tai ir įvykusi miestuose gyvenančių Žemės rutulio žmonių dalies persvara, ir didėjantis miestų skaičius, ir augantys jų gyventojų skaičiai, užstatyti jų žemės plotai ir, pagaliau, visuotinis miestiškos gyvensenos paplitimas.
Nustatyta, kad Žemėje kas sekundę gimsta trys žmonės, ir suaugę du iš jų gyvens miestuose.
Miesto teritorijos plėtra į pakraščius, lyg koncentriškais ratilais ant vandens, – natūralus, savaimingas vyksmas. Jo naudą miestui 1862 metais moksliškai įrodė J. H. von Tiunenas. Kai viduramžių sienos, veržusios vadinamojo „statiško“, spinduliškai žiedinio plano miesto teritorijas, išradus mūrą – griaunamąjį ginklą, parado savo prasmę, prasidėjo spartus miesto žemių augimas išorėn. Bet iš inercijos tokia miesto plėtra nepakeitė miesto pavadinimo: žiedais besiplečiantį miestą Tiunenas, jo pasekėjai ir toliau vadino „statišku“.
Kai Londono ploto skersmuo ėmė artėti prie 100 kilometrų, siekdamas sustabdyti teritorinę jo plėtrą, E. Howardas 1898 m. iškėlė idėją aplink jį statyti palydovinius miestus: nedidelius, žalius, su savo pramone, lyg imituojančius kaimą su jo idiliška gyvensena. Urbanistikos istorijon jie įėjo „miesto sodo“ (angl. Garden City) vardu. 20 a. pradėti statyti pirmieji, o amžiaus viduryje, pagal P. Aberkrombio programą tokių miestų statybai buvo sukurta valstybinė programa. Deja, taip nukrauti sostinės nepavyko, bet pats „miesto sodo“ tipas pasirodė patrauklius, priimtinas, gajus.
Pavadinta „La Çiudad Lineal“ („Linijinis miestas“), ši novatoriška idėja atvėrė visai naują puslapį miestų planavime. Gimė radikali, labai perspektyvi, novatoriška miesto samprata. Ją tobulino N. Miliutinas, L. Hilberseimeris, C. Doxiadis, B. Mališas ir dar ne viena urbanistų karta. Ypač didelis indėlis plėtojant ir diegiant linijinio miesto modelį priklauso rusų urbanistui Nikolajui Miliutinui. „Miliutino schema“ tapo elementorine paradigma.
Autorius pasiūlė vienoje greitojo bėginio transporto linijos pusėje užstatinėti ne tik gyvenamuosius namus, bet arčiausiai jos – aptarnavimo įstaigų juostą. Už namų juostos plytėjo poilsio zona, į ją patekti buvo galima pėsčiomis, nekertant intensyvaus eismo magistralės. Kitapus jos tįso pramonės įmonės, priimtinesni užnugaryje tiesiasi aptarnaujančio geležinkelio bėgiai, įvadai į įmones, niekur nesusikertantys su gatvėmis.
Miesto žemių potvynis buvo lyg ir suvaldytas, nukreiptas upėmis, patikimai įtvirtintais krantais. Atsirado artimas, betarpiškas namų ryšys su transporto linijomis, aptarnavimo centrais, rekreacine zona, darbovietėmis.
Bet ir ši miesto plano forma pasirodė ne be trūkumų. „Konvejerio“ tipo miestas, nusidriekęs siaura juosta, nekoncentruotas, su ištįsusiu aptarnavimo įstaigų kaspinu – pasirodė pernelyg schematiškas, nepatogus. Psichologiškai slėgė begalinė ilga, monotoniška, nuobodi miesto zonų linija. Nepalyginamai populiaresni – ir gyventojams, ir serviso specialistams priimtinesni pasirodė kvartalai kaspino atkarpose aplink viešojo transporto stoteles. Tobulinant dinamiško miesto sampratą ši aplinkybė pasufleravo tobulesnį, sukarpytą miesto-linijos ir miesto sodo hibridą.
Šių eilučių autoriui, išvykusiam į Kopenhagos Meno akademiją dėstyti paskaitų, teko savaitę viešėti pas žymų danų urbanistą prof. Janą Gehlą. Laisvalaikiu vaikštinėjant aplink kotedžą, pastatytą viename Kopenhagos „pirštų“ komplekse, buvo proga pajusti ten tvyrančią skaidrią, natūraliais geranoriškais kaimynystės ryšiais persmelktą atmosferą, nuoširdų žmonių bendrabūvį. Visa tai nostalgiškai priminė ramią, šiltą, taikingą ikikarinės Lietuvos kaimo žmonių gyvenseną...
Pats šeimininkas, profesorius, su keliais visai skirtingų profesijų kaimynais savaitgaliais muzikuoja mokyklos šokių vakarėliuose, į kuriuos paaugliai mielai vedasi tėvus. Vieni šoka, kiti, apsėdę staliukus, lošia kortomis, stebi futbolą televizoriuje, gurkšnoja lengvą danišką alų...
Ar nepraleista proga Vilniuje?
Pagal Nepriklausomybės metais sudarytus Vilniaus bendruosius planus ir jų korektūras iki 2015 metų buvo numatyta „uždaro“ miesto teritorijų plėtra ir vidinė jų transformacija. Faktiškai jis turėjo vystytis pagal senojo, „statiško“, uždaro, užveržto žaliuoju žiedu plano scenarijų.
1995 metais, prieš parengiant pirmąjį naujos epochos Vilniaus bendrąjį planą, tarp galimų jo variantų buvo svarstyta ir dinamiško – linijinio branduolinio plano alternatyva. Deja, jai nebuvo pritarta. Iš esmės. Netgi tolimai perspektyvai. Priimtinesnis pasirodė seno tipo, „statiškas“ miestas, apjuostas, tarytum, apsauginiu grioviu, iliuziniu „žaliuoju žiedu“.
O per tuos du dęšimtmečius vilniečiai gal jau galėjo važinėti bėgiais, kurtis pirmajame „mieste-sode“, pradėtame auginti, tarkime, Rykantų bazėje, užuot beldęsi į Riešę ar kitus miesto užkaborius. Greituoju „švytuokliniu“ geležinkeliu iš čia Vilniaus centrą jie pasiektų daug greičiau, nei iš ten „atvėžlioja: autobusu.
Kur šiandien išeitis?
Sunkiai įtikėtina, bet katastrofiško Lietuvos gyventojų skaičiaus mažėjimo sąlygomis, pirmiausia, dėl emigracijos (kas valandą iš Lietuvos išvyksta keturi asmenys) ir neigiamo Lietuvos gyventojų natūralaus „prieaugio“ (minus 1,9 žmogaus vienam tūkstančiui gyventojų kasmet), Vilnius po truputį auga.
Tuo jis palankiai skiriasi iš visų Baltijos miestų. Demografai prognozuoja, kad Vilnius savo dydžiu (526 356 gyv. 2013 m.) pasivys Rygą (šiandien turinčią 643 615 gyventojų, bet mažėjančią). Tad 2030 metais gyventojų skaičius abiejuose miestuose turėtų susilyginti – po 560 tūkstančių.
Gyvenamosios erdvės, taigi ir naujų erdvių plotų jos statybai Vilniuje prireiks ne tik dėl to. Pagal vienam vilniečiui vidutiniškai tenkančio būsto naudingą plotą 23,3 kv.m. – jis beveik 25 procentais atsilieka nuo ES šalių vidurkio (30,77 kv. m.).
Tokia apsirūpinimo norma, aišku, skatins naują gyvenamąją statybą. Tai reiškia, kad siekiant bent ES vidurkio, dabartiniame Vilniaus gyvenamajame fonde gyvens tik 75 proc. vilniečių, o netelpantys jame kelsis į naujus namus. Net neatsižvelgiant į tai, kad per tą laiką dalis Vilniaus namų visiškai nusidėvės, jiems teks pastatyti mažiausia dar ketvirtį Vilniaus. Tad nejau jau šiandien už Paryžių (su keliais milijonais gyventojų) didesnis mūsų sostinės „blynas“ didės ir toliau?
M. Pakalnio iškelta į Vilniaus teritorijas įsimetusi baisi liga savaime neišnyks, ji kels naujas metastazes.
Neišradinėkime dviračio: gerų pavyzdžių apstu. Pažvelkime į anksčiau minėtus Stokholmą, Kopenhagą, Vašingtoną? Jie ne daug ką didesni už Vilnių. Nebent jų geografinė padėtis kitokia: tik Vilnius yra atsidūręs pačiame šalies pakrašty, nutolęs nuo visais atžvilgiais svarbios Baltijos jūros. Todėl, skirtingai nuo pastarųjų, iš kurių masyvo dygsta net kelios tolygiai intensyviai apkrautos magistralės ir palei juos išauga ataugos (Kopenhagoje jos vadinamos tiesiog „pirštais“), Vilniui pakaktų vienos. Tai – LR Seimo patvirtinto Lietuvos teritorijų Bendrojo plano įsakmiai nurodyto „dipolio“ (dvimiesčio) elementas – Vilniaus ir Kauno jungties „iešmas“.
Būtina ant jo suvertų „branduolių“ sėkmingo funkcionavimo sąlyga – greitas susisiekimas tiek tarp jų, tiek su miesto masyvu, jo centru. Iš Vilniaus į Kauną, tiksliau, į tarptautinę Rail Baltica liniją lyg tam ir specialiai skirtas greitojo geležinkelio įvadas.
Šuolis į modernųjį ateities Vilnių
Vis realesnė tampa idėja Vilniuje tiesti metropoliteną. Išgirsti ir daug žadantys aukščiausios krašto valdžios balsai. Entuziastų draugijos iniciatyva pirmoji jo linija „Pilaitė – centras“ jau išstudijuota iki smulkmenų. Metropoliteno idėja ne tik labai sėkmingai susiliejo su jau senesne už ją Vilniaus ir Kauno dvimiesčio samprata, bet abi sinergiškai parėmė viena kitą.
Nuo galinės, pirmosios metropoliteno stotelės Pilaitėje, „miegamųjų“ rajonų viduryje turėtų prasidėti ir šią kilpą gerokai sutrumpinanti speciali geležinkelio atšaka į Kauną, į Karmėlavą, į patį perspektyviausią Lietuvos oro uostą, į tarptautinio geležinkelio Rail Baltica keleivių stotį, į jau pradėtą kurtis Laisvąją ekonominę zoną. Tarpumiesčio ruožas ateityje galėtų tapti tikru lietuviškuoju „Silicio slėniu“, sinergiškai suvienydamas abiejų didmiesčių potencialus. (Beje, gaila, kad ne čia, ne prie pagrindinio Lietuvos trakto, o kažkur priešingame Vilniaus užkaboryje, 8 km nuo centro jau parinktas 24 ha sklypas labai moderniai Vismaliukų inovacinei zonai).
***
Miestas – ne pastatas. Jo neperplanuosi, nepakeisi patalpų funkcijų, neperkelsi agregatų, naujai neišvedžiosi vamzdžių ir kabelių. Šimtmečiais besitęsianti, negrįžtamų pasekmių jo statyba nuo pat pamatų reikalauja įžvalgios, toliaregės, drąsios, gal net utopinės vizijos. Kantrybės ir atkaklumo kelyje į ją. Kitaip – tiesiausias ir trumpiausias kelias į „Mozambiką“.